سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • پرورش جلبک کم هزینه اما اشتغال زا برای جوانان دارابی

    شناسه : 9140 ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 2270 بازدید ارسال توسط :

    جلبک ها از دسته گیاهانی هستند که برای رشدشان تنها نیاز به نور خورشید، دمای مناسب و اکسیژن کافی دارند. ما عموما در پیرامون خودمان جلبک هایی سبز رنگ مشاهده نموده ایم و زمانی که صحبت از اقتصاد جلبک به محافل باز شد، یک سوال ذهن همه را درگیر کرد که: چرا از جلبک های […]

    پرورش جلبک کم هزینه اما اشتغال زا برای جوانان دارابی
    پ
    پ

    جلبک ها از دسته گیاهانی هستند که برای رشدشان تنها نیاز به نور خورشید، دمای مناسب و اکسیژن کافی دارند.
    ما عموما در پیرامون خودمان جلبک هایی سبز رنگ مشاهده نموده ایم و زمانی که صحبت از اقتصاد جلبک به محافل باز شد، یک سوال ذهن همه را درگیر کرد که:
    چرا از جلبک های موجود در سطح استخر ها استفاده نمی شود:
    پاسخ:
    همانطور که قبلا بیان شد جلبک هایی که برای ادامه حیاتشان تنها به نور خورشید، دمای مناسب و اکسیژن (و مواد معدنی مناسب) نیاز دارند؛ در صورتی که هر کدام از این سه فاکتور حذف یا حتی کم رنگ تر شود سبب بیماری (باکتری) جلبک ها می شود و استفاده آنها عملا غیر اقتصادی خواهد بود.
    اما ویژگی های منحصر به فرد جلبک ها از جمله:
    *عدم نیاز به آب شیرین (جلبک ها در تحت هر شرایط آبی رشد خواهند کرد)
    *عدم نیاز به خاک حاصلخیز
    (در هنگام کشت جلبک ها در مزرعه نوع خاک شرط نیست)
    *امکان رشد در شرایط افقی ( در صورتی ک سطح زمین وسیعی در دسترس نیست، امکان کشت در یک متر مربع با ارتفاع بیش از یک صد متر هم وجود دارد)
    *از زمان آغاز فرآیند کشت تا برداشت نهایتا ۱۴ روز طول می کشد (یعنی شما در یک دوره ۱۴ روزه به درآمدزایی خواهید رسید)
    سبب شد که پژوهشگران سعی به تولید شرایط رشد در فضای گلخانه ای کنند.
    جلبک ها بر خلاف انتظار (گیاهان پیرامون مان) نه ریشه دارند و نه برگ و نه حتی ساقه.
    اما طول آنها ممکن است تا ۵۰ متر برسد.
    آنها در سه رنگ و بیش از ۲۰۰ هزار نوع تخمین زده اند و تا کنون حدود ۱۰ هزار نوع آن کشف شده است که سرشار از مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان و سایر موجودات هستند و همین مسئله سبب شده است که در زمینه های زیر بکار بروند:
    *سلامت
    *لوازم آرایشی
    *خوراک انسان
    *خوراک دام و طیور و شیلات
    *صنعت
    * انرژی.
    هر چند که سهم ایران در تمام این سطوح بسیار ناچیز است و آن را به عنوان یک صنعت نو و روبه رشد می شناسند ولی شرایط جوی مناطق جنوب ایران می تواند زمینه ساز توسعه جلبک ها گردد و با کاهش واردات و توجه به صنایع تبدیل، بسته بندی و فرآوری شان زمینه ساز توسعه این صنعت و اشتغال زایی شود.
    شهرستان داراب و شهرستان هایی نظیر زرین دشت کانون توجه سازمان های مربوطه استانی و کشوری در پرورش جلبک می باشد.
    داراب با دارا بودن نور کافی، دمای مناسب و مسلما اکسیژن کافی می تواند سبب کاهش هزینه های تولید در تولیدات گلخانه ای و مزرعه ای شود.
    ما در تولید در شرایط گلخانه ای از نور مصنوعی به مدت زمان ۱۶ ساعت روشنایی و ۸ ساعت خاموشی، دمای مناسب ایجاد شده با وسایل گرمایی استاندارد و استفاده از ادوات هوادهی مناسب استفاده می کنیم.
    سخن پایانی:
    هرچند که این علم و صنعت یک صنعت به روز می باشد اما هم اکنون شرکت هایی با ارائه خدمات سعی در به راه اندازی کارگاه های پرورش جلبک دارند و کاربرد گسترده آن می تواند محور تحقیق و پژوهش دانشگاه های شهرستان باشد.
    با تشکر
    محمد علی طاهری

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.