جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مهندس معاونی: باید جلو برداشت های غیر مجاز از رودخانه رودبال گرفته شود

    شناسه : 662 ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۹:۱۹ 1279 بازدید ارسال توسط :

    با جدی شدن وضعیت خشکسالی یکی از مشکلاتی که دامن گیر مردم در شهرهای مختلف که در معرض خشکسالی قرار دارند شده مشکل کاهش منابع آب بویژه در بخش شرب است، در داراب آب شرب از طریق چاه های آب تأمین می شود که با توجه به کاهش سفره های آبی هر ساله با خشک […]

    مهندس معاونی: باید جلو برداشت های غیر مجاز از رودخانه رودبال گرفته شود
    پ
    پ

    با جدی شدن وضعیت خشکسالی یکی از مشکلاتی که دامن گیر مردم در شهرهای مختلف که در معرض خشکسالی قرار دارند شده مشکل کاهش منابع آب بویژه در بخش شرب است، در داراب آب شرب از طریق چاه های آب تأمین می شود که با توجه به کاهش سفره های آبی هر ساله با خشک شدن این چاه ها نیاز به کف شکنی و یا حفر چاه های جدید ضروری است. این در حا لی است که حجم برخی از این سفره ها رو به اتمام است و بخصوص در بخش مرکزی نیاز به تأمین آب شرب برای شهر ۷۵ هزار نفری داراب و روستاها ی اطراف بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافته است. بر همین اساس یکی از اهدافی که برای ساخت سد رودبال داراب پیش بینی شد تأمین آب شرب شهر داراب بود. با اتمام ساخت بدنه سد رودبال داراب، از سال ۹۱ عملیات ساخت تصفیه خانه جهت تأمین آب شرب شهرستان های داراب و زرین دشت هم شروع شد.
    مهندس حسن معاونی به عنوان نماینده مجری طرح تصفیه خانه آبرسانی به شهرهای داراب و زرین دشت در مصاحبه با سایت تحلیلی خبری عصر داراب در خصوص وضعیت این تصفیه خانه توضیحاتی ارائه نمود.
    مهندس معاونی در خصوص هدف از ساخت و میزان اعتبار این پروژه گفت: هدف از ساخت این پروژه تأمین آب شرب شهرهای داراب، حاجی اباد و جنت شهر می باشد که از سال ۹۱ عملیات اجرایی آن شروع شده است. طول لوله گذاری کل پروژه ۶/۱۱۲ می باشد و کل اعتبار مورد نیاز پروژه ۲۴ میلیارد تومان است که البته با توجه به تعلیق هایی که شامل آن می شود حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد. تا کنون۶/۷ میلیارد تومان تا سال ۹۳ اعتبار دریافت کرده و برای سال ۹۴ هم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۸/۷ میلیارد تومان آن تا کنون تخصیص یافته است.
    وی در خصوص پیشرفت فیزیکی و زمان اجرا و اتمام پروژه گفت: این پروژه ۵۴ درصد پیشرفت دارد، زمان اجرای پروژه ۳۶ ماه بوده و زمان اتمام پروژه مهر ماه سال ۹۵ است.
    نماینده مجری طرح تصفیه خانه آبرسانی به شهرهای داراب و زرین دشت در خصوص نحوه انتقال آب به تصفیه خانه بیان داشت: برای انتقال آب به تصفیه خانه بوسیله پروژه ای با عنوان B.O.T که توسط بخش خصوصی اجرا می شود؛ آب به تصفیه خانه خواهد رسید که خوشبختانه مناقصه این طرح با اتمام رسیده و برندگان مناقصه که دو شرکت گابیون صنعت و فرآسان هستند بزودی کار خود را شروع خواهند کرد. آب باید از طریق یک لوله۶۰۰ اینج که در برج آبگیر سد قرار دارد از سد رودبال داراب به میزان ۸۶۰ لیتر در ثانیه وارد تصفیه خانه می شود که البته خروجی آن ۳ درصد پرت خواهد داشت و در نهایت روزانه ۷۲۰۰۰ لیتر آب تصفیه خواهد شد
    مهندس معاونی با انتقاد از برداشت های غیر مجاز از رودخانه رودبال گفت: از سرچشمه رودخانه رودبال در اردیبهشت ماه۹۴ حدود۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد بستر رودخانه می شده است و ورودی آب به سد رودبال معمولا حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه بوده است اما این روزها بدلیل افزایش بی رویه برداشت توسط باغداران که در مسیر رودخانه قرار دارند آب ورودی به حدود ۲۰ لیتر در ثانیه رسیده است که لازم است مسوولین مربوطه با برداشت های غیز قانونی از آب رودخانه رودبال برخورد کنند.
    وی به ویژگی های تصفیه خانه اشاره کرد و افزود: این تصفیه خانه طوری طراحی شده که بتواند نیاز آبی مردم را در بخش آب شرب در افق ۱۴۱۵ به میزان ۱۱۵۰ لیتر آب در ثانیه با توجه به جمعیت شهرهای داراب، زرین دشت و جنت شهر و تعدادی از روستاهای تحت پوشش را تأمین نماید. این تصفیه خانه دارای یک مخزن آب تصفیه شده به حجم ۰۰۰/۱۰ متر مکعب(۱۰ میلییون لیتر) است که ساخته شده، ۴ مخزن زلال ساز آب، ساختمان شیبمیایی، ساختمان کلر زنی، حوضچه های بهم زن سریع و تقسیم آب می باشد که در حال ساخت هستند که توسط شرکت زلال ایران که از شرکت های بسیار با تجربه و تخصصی در حوزه آب می باشد در حال اجرا است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.