شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • گرامی داشت روز ملی داراب؛ همزمان با صدمین سال تأسیس آموزش و پرورش

    شناسه : 15914 ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵ 70 بازدید ارسال توسط :

    مراسم بزرگداشت روز ملی داراب و یک صدمین سال تأسیس اداره آموزش و پرورش داراب در چهارمین روز از نوروز ۱۴۰۳ در داراب برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز؛ طبق روال سال های گذشته و به منظور گرامی داشت روز ملی داراب و همچنین پاسداشت یک قرن فعالیت اداره آموزش و پرورش […]

    گرامی داشت روز ملی داراب؛ همزمان با صدمین سال تأسیس آموزش و پرورش
    پ
    پ

    مراسم بزرگداشت روز ملی داراب و یک صدمین سال تأسیس اداره آموزش و پرورش داراب در چهارمین روز از نوروز ۱۴۰۳ در داراب برگزار شد.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز؛ طبق روال سال های گذشته و به منظور گرامی داشت روز ملی داراب و همچنین پاسداشت یک قرن فعالیت اداره آموزش و پرورش شهرستان داراب، مراسمی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس، اعضای انجمن دوستداران توسعه پایدار داراب، نماینده مردم در مجلس، فرماندار ویژه داراب، مدیران و جمع کثیری از مردم داراب برگزار شد.

    در این مراسم که به پیشنهاد انجمن دوستداران توسعه پایدار داراب و ستاد برگزاری روز ملی داراب برگزار شد تندیس روز ملی داراب و تقدیر نامه به خانواده سه تن از فرهنگیان داراب که در سال ۱۳۰۳ با تلاش و پشتکار سبب راه اندازی اولین مدرسه و اداره فرهنگ در شهرستان داراب شدند اهدا شد.

    نماینده مردم داراب و زرین در این مراسم از ایجاد منطقه ویژه گردشگری داراب و ثبت جهانی دارابگرد در سال جاری خبر داد و گفت: خیلی از کشورها از طریق توریست و گردشگری درآمد کسب می کنند. خیلی از کشورها صنعتی و نفتی نیستند ولی از ظرفیت تاریخی و تمدنی خود، به خوبی استفاده می کنند. ما هم نگاه و رویکردمان این است که در آینده از این ظرفیت و قابلیت در راستای توسعه همه جانبه استفاده کنیم.

     

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در مراسم روز بزرگداشت روز ملی داراب اظهار کرد: بخش ارزشمندی از تاریخ ایران و دوره اسلامی در شهر دارابگرد شکل‌گرفته و این شهر دارای موقعیت سازه‌ای باارزش باستانی فراوان است.

    وی با بیان اینکه قدمت دارابگرد به بیش از هفت هزار سال قبل برمی‌گردد، افزود: این شهر باستانی یکی از محورهای تمدنی ایران محسوب می‌شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: با توجه به ارزشمندی شهر دارابگرد پرونده ثبت جهانی آن آماده‌شده و به‌زودی این اثر شاخص در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.

    ثابت اقلیدی اضافه کرد: هم‌اکنون پرونده‌های ثبت ملی میراث طبیعی دشت گل محمدی لایزنگان و تنگه رغز نیز تهیه‌شده و اردیبهشت‌ماه امسال این پرونده ملی خواهد شد.

    وی اظهار کرد: تنگ رغز و دشت گل محمدی لایزنگان داراب قابلیت ثبت در فهرست جهانی را هم دارد.

    ثابت اقلیدی گفت: ثبت روز ملی داراب در تقویم نقطه عطفی در تاریخ این شهرستان کهن است و باید با برنامه‌ریزی هدفمند و به‌کارگیری مشارکت‌های اجتماعی به‌ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن خیرین میراث فرهنگی در عرصه‌های مختلف به پیشرفتی پایداری در این منطقه دست‌یابیم.

    وی یادآور شد: داراب بیش از ۱۲۰ اثر شاخص تاریخی در فهرست ملی و بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده، ۲ اثر ارزشمند طبیعی و سه پرونده میراث ناملموس در فهرست ملی است و این داشته‌ها می‌تواند آن را به جاذبه‌ای بی‌بدیل تبدیل کند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: از فرصت‌های موجود در این شهرستان می‌توان به‌عنوان موضوع رویدادهای گردشگری بهره برد تا شاهد رونق در این صنعت باشیم.

    وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرمت و نگهداری میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی گفت: مرمت کامل آب‌انبار تاریخی فدامی بااعتبار بالغ‌بر چهار میلیارد ریال، احداث دیوار حائل آبشار فدامی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، شروع مرمت قصر آینه با اعتبار ۲ میلیارد ریال، مرمت بخش‌هایی از خانه سوخکیان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، مرمت چهارطاقی محراب یوشنج با اعتبار ۱.۵ میلیارد ریال و پایان طرح مطالعات باستان‌شناسی بخش فورگ با اعتبار ۱.۵ میلیارد ریال، میلیون تومان از اقداماتی است که طی سه ماه اخیر انجام شد.

    وی افزود: آموزش کوتاه‌مدت ۲۵۰۰ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی در شهر داراب از دیگر فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این مدت بود.

    ثابت اقلیدی اضافه کرد: هم‌اکنون بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای احداث سه پروژه بزرگ گردشگری در شهرستان داراب موافقت اصولی دریافت کرده‌اند و پیشرفت فیزیکی آنها نیز به ۴۰ درصد رسیده است.

    ثابت اقلیدی اعلام کرد: سال پیش رو نیز پنج میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ضروری خانه تاریخی سوخکیان، ۱۰ میلیارد برای مرمت مسجد جامع داراب و سه میلیارد ریال نیز برای مرمت چهارطاقی کرسیا، ۲ میلیارد برای عملیات آوار برداری و مرمت کاخ کیومرث و پنج میلیارد برای مرمت انبار غله و یک میلیارد ریال نیز برای احداث پلکان مسجد سنگی داراب در نظر گرفته‌شده است.

    شهاب سلیمی مدیرعامل انجمن توسعه پایدار شهرستان داراب در این مراسم با اشاره به چگونگی آغاز روز داراب گفت: روز داراب از ۱۲ سال پیش توسط انجمن مردمی توسعه پایدار شهرستان داراب با همکاری مسؤلین محترم استارت خورد.

    تبریک این روز با ارسال پیامک شروع شد و در سال‌های آتی با مسؤلین محترم جلساتی برگزار شد و جا دارد از همه تشکر کنم.

    سلیمی با بیان اینکه جشن روز داراب با صدمین سال تأسیس اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) همزمان شده است افزود: ما تندیس هایی به افرادی که در راه اندازی این اداره بسیار مهم در آن زمان زحمت کشیدند، اهدا می کنیم، هر چند این عزیزان در جمع ما نیستند اما از خانواده های محترم این عزیزان دعوت شده و در جمع ما حضور دارند.

    مدیرعامل انجمن توسعه پایدار با بیان اینکه چهار درخواست از مسؤلین، خصوصا از مدیر کل میراث فرهنگی داریم افزود: اولین درخواست ثبت جهانی دارابگرد است که با انجام این مهم سایر آثار تاریخی ما هم در دل این اثر به ثبت خواهد رسید و آن درخواست چند ساله مردم شهرستان محقق خواهد شد. درخواست دوم بنده ایجاد منطقه ویژه گردشگری شهرستان داراب است. قطعا استحضار دارید سال گذشته وزیر محترم در این خصوص وعده ای دادند و نماینده محترم هم پیگیری هایی انجام دادند که تشکر می کنیم ولی تاکنون وعده وزیر محترم محقق نشده و درخواست داریم این موضوع پیگیری شود تا به سرانجام برسد.

    وی ایجاد و راه اندازی موزه داراب را درخواست سوم خواند و گفت: سالهاست مجموعه میراث فرهنگی و فعالین اجتماعی و مردم داراب به دنبال این مهم هستند ولی تاکنون محقق نشده است. همچنین خرید خانه سوخک از دیگر درخواست های دوستداران میراث فرهنگی است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.