جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مراسم اختتامیه سومین سوگواره ادبی مجتبوی داراب برگزار شد/ برگزیدگان حوزه شعر و مقاله معرفی شدند

    شناسه : 2090 ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰:۱۸ 1099 بازدید ارسال توسط :

    مراسم اختتامیه سومین سوگواره ادبی مجتبوی داراب با حضور مردم  و مسولین  فرهنگی استان و مدیران  شهرستان در سالن فرهنگ و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پنجشنبه ۱۹ آذر ماه برگزار شد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب؛ این مراسم به صورت منطقه ای و با حضور شاعران آئینی و فرهیختگانی […]

    مراسم اختتامیه سومین سوگواره ادبی مجتبوی داراب برگزار شد/ برگزیدگان حوزه شعر و مقاله معرفی شدند
    پ
    پ

    مراسم اختتامیه سومین سوگواره ادبی مجتبوی داراب با حضور مردم  و مسولین  فرهنگی استان و مدیران  شهرستان در سالن فرهنگ و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پنجشنبه ۱۹ آذر ماه برگزار شد.
    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب؛ این مراسم به صورت منطقه ای و با حضور شاعران آئینی و فرهیختگانی از استانهای فارس، اصفهان، کرمان، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و یزد  و با حضور محمد کرم اللهی رئیس حوزه هنری فارس، سید محمد امین جعفری حسینی مدیرکل کتابخانه های فارس، صابر سهرابی معاون مطبوعاتی و عبدالنبی سلامی مشاور و حجت الاسلام احمدی  مشاور قرآنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار گردید .
    در ابتدای این مراسم حجه الاسلام صادقی امام جمعه داراب به عنوان رئیس ستاد برگزاری سوگواره ضمن خیر مقدم به حاضرین طی بیاناتی دلایل انتساب شهرستان داراب به امام مجتبی (ع) را تشریح نمود.
    در ادامه قاسمپور فرماندار داراب به عنوان نایب ریس ستاد برگزاری یادواره ابراز امیدواری کرد که بتوانیم سوگواره ادبی مجتبوی داراب را در سطح کشوری برگزار کنیم. وی اهداف برگزاری سوگواره را ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، معرفی داراب به عنوان شهرستان منتسب به امام حسن مجتبی(ع) به هموطنان، معرفی جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان، تجلیل و تکریم از شاعران و فرهیختگان شهرستان و کشور، شناخت بیشتر ابعاد شخصیتی امام حسن (ع) و صلح آن حضرت، سخاوت و دیگر ویژگیهای شخصیتی امام مجتبی(ع) برشمرد. قاسمپور بهترین راه ترویج فرهنگ مجتبوی را هنر دانست و ابراز امیدواری کرد در سالهای آینده به جز شعر و مقاله به دیگر هنرهانیز در سوگواره پرداخته شود. وی گفت: هیچ سخنی هر چقدر هم نغز و فصیح و روشن خوانده شود قدرت و تاثیر گذاری شعر را ندارد.
    بصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داراب و دبیر ستاد برگزاری سوگواره ضمن خیر مقدم به مدعوین طی سخنانی به روند برگزاری سوگواره اشاره کرد و گفت : کمیته های مختلف این سوگواره از شهریور ماه فعال شده اند و تا روز برگزاری بیش از ۳۰ جلسه تخصصی و برنامه ریزی برای برگزاری سوگواره تشکیل شده است.
    احد ده بزرگی شاعر برجسته آئینی استان و از داوران بخش شعر سوگواره در خصوص شیوه برگزاری آن برای سال های آتی گفت : بهتر است تخصصی فقط به شعر پرداخته شود چون اگر بخواهیم دیگر هنرها وارد سوگواره کنیم از شعر هم بازخواهیم ماند. بهتر است فقط شعر باشد مانند شب شعر عاشورایی شیراز. وی همچنین به سخنرانی های پی در پی مسوولان هم اشاره کرد و گفت: تا میتوانید از سخنرانی ها کاسته شود تا فرصت بیشتری به شعاعران برسد.
    در ادامه پرندآور از جهرم ، علوی از قم ، جعفری رییس کتابخانه های عمومی استان ، کرونی از شیراز خانم راهپیما از نی ریز ، آقای صادقیان از مدافعین حرم مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه(س) با شور خاصی به شعرخوانی پرداختند و حاج حسین صائم به مدیحه سرایی و نوحه خوانی در رسای امام مجتبی(ع) پرداخت.
    در ادامه حاج احمد خوانسالار مدیر اجرائی سوگواره بیانیه هیأت داوران سوگواره را قرائت نمود. در این بیانیه آمده است: از ۸۳ اثر رسیده در بخش شعر و ارجاع به هیأت داوران؛ ۳ اثر  از سید داود دهقانی فیروزآبادی از  استان یزد، محمد حسین انصاری نژاد از استان بوشهر  و خلیل رویینا از لارستان فارس ؛ حائز مقام اول تا سوم شدند که به صاحبان آثار جوائز نقدی همراه با لوح تقدیر تعلق گرفت و ۱۰ اثر  از یداله پارسائی از داراب، محمد جواد حیدری از یزد، محسن حاتم زاده از زرقان، مجید صحرانورد از داراب، محسن امام از داراب، علیرضا رنجکش از جهرم، مریم زارع از شیراز، علی اکبر شجعان از استهبان، سید اکبر سلیمانی  از کهکیلویه و بویر احمد و محمد کریم توفیق زاده از فسا  نیز در این بخش برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

    در بخش مقاله ۱۵ مقاله به دبیرخانه رسیده که هیأت داوران  با توجه به اینکه هدف سوگواره ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی جدید  در شناخت ارتباط صلح امام حسن  مجتبی(ع) با شهرستان داراب  و تعیین خراج آن در بند ۴ صلح آن امام ظلوم  و اعزام دحیه انصاری به این ناحیه بوده است هیچکدام از آثار را شایسته مقام اول و دوم ندانست و  مقاله آقای جعفر علون آبادی از استان یزد را حائز رتبه سوم معرفی کرد و دو اثر  از  خانم رؤیا ارشادپور از جهرم  و  روح ا… اعتمادی از داراب را شایسته تقدیر دانست . همچنین  هیأت داوران کتاب تاریخچه آرمگاه دحیه کلبی در  دارابجرد نوشته میرزا محمد حسنی را شایسته تقدیر دانست.
    در پایان از صاحبان آثار برگزیده و مسوولان برگزاری و اعضای ستاد برگزاری تقدیر به عمل آمد.

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “مراسم اختتامیه سومین سوگواره ادبی مجتبوی داراب برگزار شد/ برگزیدگان حوزه شعر و مقاله معرفی شدند”
    1. شهرم بنام مجتبی دارد نشانه/جمعیم در سوگش به اشک غم روانه

      داریم بر لب مدح دریای کرامت/ لیکن کشیده بر تنم آتــش زبانه

      گوییم در صبر حسن از جور عدوان/یاآن ستمهایی که بُردازآن زمـانه

      در بیت خود هم غربتی ازآشنا داشت/یک جرعه آب از بهراو شد تازیانه

      بر پیکرش باران تیر از خصم میخورد/ زینب پــی تابوت ایشان شد دوانه

      در افتخاریم از چنین جمــع ادب دوست/ گل بر قلمهایی که چرخـد عارفانه

      یا حسن(ع)