جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب: حدود ۱۵ میلیارد تومان بابت خسارت سرمازدگی به بیمه شدگان پرداخت شده است/ پرداخت خسارت ستاد حوادث غیر مترقبه در انتظار تصویب هیأت دولت

    شناسه : 13099 ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱ 423 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز در خصوص میزان خسارت سرمازدگی، زوال مرکبات، پرداخت خسارت و احداث باغ مادر مرکبات توضیحاتی ارائه داد. صالحی برآورد میزان خسارتی که انجام شده است را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: در سطح شهرستان […]

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب: حدود ۱۵ میلیارد تومان بابت خسارت سرمازدگی به بیمه شدگان پرداخت شده است/ پرداخت خسارت ستاد حوادث غیر مترقبه در انتظار تصویب هیأت دولت
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز در خصوص میزان خسارت سرمازدگی، زوال مرکبات، پرداخت خسارت و احداث باغ مادر مرکبات توضیحاتی ارائه داد.

    صالحی برآورد میزان خسارتی که انجام شده است را ۶۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: در سطح شهرستان از ۱۴۵۰۰ هکتار باغات مرکبات و نخیلات، ۸۸۰۰ هکتار  خسارت سرمازدگی داشتیم که از ۲۰ درصد خسارت شروع می شد تا بعضی از باغات که نونهال بودند تا ۱۰۰درصد خسارت داشتیم.‌

    مدیرجهادکشاورزی میزان پرداختی خسارت به بیمه شدگان را حدود ۱۵ میلیارد عنوان کرد و افزود: از میزان بیمه شده ۲۱۸۸ هکتار خسارت میوه داشتند که بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است. ۶۵۴ هکتار هم بیمه تنه داشتند که خسارت خوردند. از این میزان، ۱۰میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بابت خسارت میوه و ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت خسارت تنه تا کنون پرداخت شده است که جمعا حدود ۱۵ میلیارد تومان می شود.

    صالحی با اشاره به بازدیدهای گوناگونی که از طرف مدیرکل بحران وزارت کشور و معاون بیمه محصولا کشاورزی جهاد کشاورزی انجام شد، گفت: تمام باغاتی که خسارت دیده بودند توسط کارشناسان بیمه و کارشناسان جهاد کشاورزی بازدید شد و مصوب شد که خسارت باغاتی که بیمه هستند از طرف بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شود که تا کنون پرداخت شده است. خسارت باغاتی که بیمه نیستند هم روال خودش را طی کند و حوادث غیر مترقبه  وزارت کشور پرداخت کند.

    مدیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: محصولاتی که امکان بیمه شدن آن وجود دارد اما بیمه نبودند امکان پرداخت خسارت از طرف حوادث غیرمترقبه سخت می‌شود؛ مثلا تا چندسال پیش امکان بیمه کردن گل محمدی وجود نداشت و اگر خسارتی هم می‌خورد، در حوادث غیرمترقبه می گنجید. به همین دلیل چون خود مردم بیمه نکردند روال سخت تری دارند.

    صالحی با اشاره به تحویل ۶۵۰ تن اوره به بخش های فسارود و فورگ اظهار داشت: در خصوص سرمازدگی، ۶۵۰ تن اوره برای خدمات عمومی در نظر گرفته شده است. باغاتی که سن زیادی داشتند، خسارت کمتری ایجاد شد و با مقداری کوددهی بازیابی می شوند. اما باغاتی که خسارت زیادی دیدند از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

    مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح زوال مرکبات، توسط جهادکشاورزی داراب به وزارت جهادکشاورزی ارائه شد عنوان کرد: این طرح به دو روش پیش رفت، ۱:  باغاتی که بیشتر از ۶۰ درصد خسارت خورده و قابل بازگشت نیست. ۲: باغاتی که زیر۴۰ درصد خسارت داشتند، طرح اصلاح و احیای باغات اجرا می شود و تقریبا ۱۳۰۰ هکتار به عنوان پایلوت اجرا شد.

    وی در خصوص بازدید کارشناسان هندی و اسپانیایی از مزارع شهرستان داراب گفت: این بازدیدها دو مصوبه داشت، یکی اینکه کشت روی پشته باشد (طرح جدیدی است که در اسپانیا اجرا می شود)، آبیاری به صورت نواری و کشت پایه مناسب پیشنهاداتی بود که ارائه شد. در حال حاضر در شهرستان داراب در دو باغ به صورت پایلوت اجرا کردیم.

    مدیرجهادکشاورزی در خصوص پرداخت خسارت در زوال مرکبات گفت: با بازدیدهای مکرر قرار براین شد تسهیلات ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی به شهرستان داراب پرداخت شود؛ اما همچنان اجرایی نشده است.

    صالحی درخصوص باغ مادر مرکبات تصریح کرد: موضوع احداث نهالستان عاری از ویروس و مقاوم، گزینه بعدی است که در مرکز تحقیقات کلنگ زنی می شود. الزاما باید در فضای محدود شده مثل گلخانه یا فضای سربسته باشد؛ چرا که به باغ های مرکبات نزدیک است.

     

    خبرنگار: افسانه قرایی

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.