سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب: شورای نگهبان در انتخابات شورا دخالت نمی کند

    شناسه : 13446 ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۵۲ 507 بازدید ارسال توسط :

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب بیان کرد : شورای نگهبان در انتخابات شورا دخالت نمی کند به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز،  سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب در نشست خبری گفت: نظارت، امری عقلایی و ضروری در جامعه است. خبرگان قانون اساسی  واقعا آدم های خبره ای بودند و […]

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب: شورای نگهبان در انتخابات شورا دخالت نمی کند
    پ
    پ

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب بیان کرد : شورای نگهبان در انتخابات شورا دخالت نمی کند

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز،  سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب در نشست خبری گفت: نظارت، امری عقلایی و ضروری در جامعه است. خبرگان قانون اساسی  واقعا آدم های خبره ای بودند و برای اینکه انقلاب حفظ شود جایگاه نظارتی به نام شورای نگهبان در قانون اساسی قرار دادند.

    مهندس طحانی در خصوص وظایف شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از دو جایگاه جمهوریت و اسلامیت نظام محافظت می کند و ۹ اصل قانون اساسی، اختصاص به شورای نگهبان دارد و در ۲۱ اصل، وظایف و اختیارات شورای نگهبان است که باید انجام بدهد.

    مهندس طحانی به ترکیب شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: بر اساس نظر خبرگان قانون اساسی، ۶ فقیه و ۶ حقوقدان به عنوان عضو شورای نگهبان پیش بینی شده که فقها بر تصویب قانون بر طبق شرع نظارت دارند و حقوقدان هم عدم مغایرت قوانین با قانون اساسی را پیگیری می کند.

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب در ادامه افزود: شورای نگهبان کاری به این ندارد که قانونی کارآمد یا مصلحت هست یا نیست، آن متوجه مجلس و مجمع تشخیص است. شورای نگهبان فقط این قانون که قانون مصوب مجلس است را با قانون و شرع تطبیق می دهد‌.

    سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان داراب در تبیین نظارت استصوابی گفت: بحث نظارت استصوابی که بسیار مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد به معنای *نظارت مؤثر و معادل این است که ناظر بتواند در محدوده قانون از لحظه بررسی صلاحیت ها تا صدور اعتبارنامه ها هرجا مشکل و تخلفی را دید بتواند اعمال نظر کند،* این نظارت موثر یا استصوابی است.

    مهندس طحانی در خصوص نظارت در انتخابات شوراها گفت: الان نخبگان می گویند شورای نگهبان نظارت بر شوراها را هم قبول کند و شورای نگهبان به خاطر اینکه خلاف قانون است قبول نمی کند. ایامی که صلاحیت شوراها بررسی می شد، از مسئولین و افراد مختلف به شورای نگهبان می آمدند و می گفتند چرا ما ردصلاحیت شدیم. در صورتی که بررسی صلاحیت شورای شهر و روستا به عهده شورای نگهبان نیست، نظارت بر شورای شهرستان توسط مجلس انجام می شود‌. نظارتی که شورای نگهبان انجام می دهد نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و همه پرسی در صورتی که برگزار شود اعمال می شود.

    وی با ابراز رضایت از عملکرد ناظرین در انتخابات اخیر گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ که در داراب برگزار شد عوامل نظارتی بی طرفی خود را حفظ کردند و هیچ مورد گزارشی که خلاف مقررات باشد نداشتیم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.