جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • سالار صداقت: مربیان فرهنگی کتابخانه سیار مجریان عدالت آموزشی هستند که از شهرها به مناطق محروم می روند و فعالیت های زیادی را انجام می دهند

    شناسه : 9761 ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 2192 بازدید ارسال توسط :

    در زمان های قدیم با حیوانات به مناطق محروم کتاب می بردند و الان با گسترش امکانات رفاهی، قرار است تمام فعالیت هایی که در کانون های پرورش فکری کودکان ونوجوانان  انجام می شود در کتابخانه سیار روستایی انجام شود؛ به طور کلی هدف از تشکیل کتابخانه سیار این است که در کنار مراکز ثابتی […]

    سالار صداقت: مربیان فرهنگی کتابخانه سیار مجریان عدالت آموزشی هستند که از شهرها به مناطق محروم می روند و فعالیت های زیادی را انجام می دهند
    پ
    پ

    در زمان های قدیم با حیوانات به مناطق محروم کتاب می بردند و الان با گسترش امکانات رفاهی، قرار است تمام فعالیت هایی که در کانون های پرورش فکری کودکان ونوجوانان  انجام می شود در کتابخانه سیار روستایی انجام شود؛ به طور کلی هدف از تشکیل کتابخانه سیار این است که در کنار مراکز ثابتی که وجود دارد و همچنین به خاطر کمبود امکاناتی که در روستاها دیده می شود، کتابخانه سیار روستایی می تواند بعضی از این مشکلات را کم کند.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، آقای سالار صداقت یکی از مربیان فرهنگی کتابخانه سیار روستایی است که دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته مدیریت دولتی گرایش تحول است.

    صداقت با بیان اینکه مدیرت تحول یعنی بر اساس نیازهای زمان و مکان از امکانات موجود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشد افزود:  از سال ۱۳۹۵ از طریق آزمون استخدامی وارد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شدم. الان در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، در کتابخانه سیار روستایی که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است مشغول به فعالیت هستم.

    وی در خصوص نحوه فعالیت کتابخانه سیار روستایی گفت: این کتابخانه در واقع ماشینی است که در آن کتاب وامکانات فرهنگی و هنری وجود دارد و به روستاهایی که کتابخانه ندارند و از این نظر در فقر هستند مراجعه می کنیم. هر دو هفته یک بار به بچه ها کتاب داده می شود. در کنار اینکه به بچه ها کتاب داده می شود بیش از چهل فعالیت دیگر هم انجام می دهیم. روخوانی و روان خوانی کتاب، شعر خوانی، آموزش احکام، روخوانی قرآن مجید، معرفی شخصیت ها، نقاشی، سفالگری و…

    این مربی فرهنگی افزود: کتابخانه سیار روستایی پایگاهی است که بچه ها فوق العاده استقبال می کنند و وقتی به عنوان مربی وارد روستا می شویم و چون کار فرهنگی و هنری باتوجه به نیازهای بچه ها انجام می شود استقبال زیاد است و خیلی از مسائل اخلاقی، اجتماعی و مذهبی به بچه ها آموزش می دهیم؛ بچه ها خیلی شور و شوق دارند و کتابها را امانت می گیرند و در مورد آن کتاب بحث آزاد و گفتگو داریم.

    وی افزود: هر دوهفته یکبار به آن روستا مراجعه می کنیم و کتابها را تحویل می گیریم و کتاب جدیدی به آنها می دهیم . به ۲۰ روستا می رویم و این فعالیت ها را ادامه می دهیم.

    سالار صداقت با اشاره به محدودیت زمانی که وجود دارد گفت: در هر روز به دو روستا باید برویم و در هر مدرسه یک ساعت و نیم بیشتر وقت نداریم و محدودیت زمانی وجود دارد؛ در هر مدرسه ۲۰ تا ۳۰ نفر عضو کتابخانه هستند و در کلاس های مختلف برنامه های مختلف قصه خوانی، روان خوانی و نقاشی و… انجام می دهیم؛ ولی هدف اصلی، بچه هایی هستند که عضو کتابخانه شدند و هیچ هزینه ای از بچه ها گرفته نمی شود و از همه امکانات به صورت رایگان استفاده می کنند.

    وی به ویژگی های مربیان سیار اشاره کرد و افزود: خیلی از فعالیت هایی که مربیان سیار باید انجام دهند این است که در مرکز باید اهل مطالعه باشند. نمایش فیلم داریم که باید از قبل فیلم ها را ببینند، وسایل را بچینند تا وقتی به یک روستا می رسند جای هیچ معطلی نیست. با مدیر مدرسه هماهنگی انجام می شود و در کمترین زمان باید فعالیت های مربوطه را انجام داد.

    وی افزود: همه کارها و فعالیت هایی که انجام می شود به عهده یک مربی سیار است، یک ویژگی که مربی باید داشته باشد این است که مربیان باید چند وجهی باشند؛ یعنی هم مربی خوبی باشند، هم مجری خوب و هم سخنور خوب و همینطور راننده خوبی هم باشند؛ در کنار این با کمترین امکانات بتوانند فعالیت های موثری انجام دهند. از طرف دیگر مجریان عدالت آموزشی هستند که از شهرها به مناطق محروم می روند و تمام فعالیت ها را انجام می دهند. در کتابخانه سیار باید کتابها را مرتب کنند و ماشین را نظافت کنند.

    وی با بیان اینکه اگر کسی به بچه ها علاقه نداشته باشد کار را رها خواهد کرد گفت: کودک را نمی توانیم با حرف زدن قانع کنیم. تا خودمان به چیزی اعتقاد نداشته باشیم کودک باور نمی کند. من اگر روزی در مورد محیط زیست صحبت می کردم باور نمی کردند اما وقتی دو نهال درخت گرفتم و به بچه ها به صورت عملی آموزش دادم، اهمیت محیط زیست را باور می کنند؛ یا مثلا قصه گویی، اگر خودت از قصه لذت بردی به بچه ها هم این حس منتقل می شود. بچه ها فوق العاده با هوش هستند و نمی شود بدون هدف کار کرد و اسمش را گذاشت کار فرهنگی کردن.

    سالار صداقت در خصوص نحوه انتخاب کتاب گفت: در کانون پرورشی، فکری کودکان یک اتاق مجزا مرکز ما است و در ماه های مختلف کتابها را به ماشین کتابخانه سیار منتقل می کنیم؛ حداقل ۱۰۰۰ کتاب در ماشین کتابخانه سیار است که بچه ها بر اساس نیازهای خودشان این کتابها را انتخاب می کنند. بعد از یکی دوماه کتابها را جابه جا می کنیم تا بچه ها کتابهای بیشتری بتوانند بخوانند و تنوع بیشتری داشته باشد. برای نمایش فیلم ها از ویدئوپروژکشن استفاده می کنیم، وسایل نقاشی مثل آبرنگ، مدادرنگی، کاغذ، میز سفالگری، وسایل بسکتبال و توپ والیبال نیز در این کتابخانه سیار وجود دارد. گرایش ما بیشتر بازی های بومی و محلی است؛ مثل وسطی. چرا که برای افزایش مهارتهای اجتماعی بچه ها موثرتر است. در تابستان که مدارس تعطیل است در مساجد نمایش فیلم، جشنواره قصه گویی، سرگرمی و شعر خوانی داریم؛ همه این فعالیت ها را در کنار هم انجام می دهیم تا نتیجه خوبی داشته باشیم.

    سالار صداقت با اشاره به اینکه در استان فارس ۹ شهرستان کتابخانه سیار دارند گفت: کتابخانه سیار داراب از سال ۱۳۹۰ کار خود را شروع کرد. بسته به مهارت و تخصص مربی، فعالیت ها انجام می شود و هر کاری را نمی شود انجام داد؛ بچه های باهوشی هستند و نمی شود به صورت آماتور کاری را کرد و بچه ها را جذب کرد. من به شعر خوانی، قصه گویی، روخوانی کتاب و سرود علاقه دارم. مربی بر اساس سلائق و تحصیلات خودش فعالیت های مشارکتی با بچه ها دارد. در این زمینه برای مربیان کلاس های آموزشی هم برگزار می کنند.

    وی افزود: در روستاها افراد بااستعدادی هستند و ما شناسایی هم می کنیم. مثلا در روستای دوبان چند نفر در مجری گری استعداد دارند، یکی دیگر در حوزه نقاشی استعداد دارد؛ ولی نیاز است که مربی متخصص آن رشته با بچه ها کار کند. ما تا آن جایی که در توان داشته باشیم کمک می کنیم و کتابهای مرتبط را معرفی می کنیم و به آنها می دهیم. ولی بچه ها و خانواده ها توان مالی ندارند که به شهر بیایند و زیر نظر متخصص آن رشته باشند.

    مربی فرهنگی کتابخانه سیار به مشکلات موجود در این مسیر نیز اشاره داشت و گفت: زمان زیادی نداریم که به همه روستاها برویم و اگر بچه ها در هر بار امانت گرفتن کتابها را پس ندهند از نظر قانونی مشکل داریم و نمی توانیم کتابها را در اختیار همه اهالی روستا قرار بدهیم. همه بچه ها عضو کتابخانه هستند و چون تعداد کتابها در طول سال روبه کاهش است، نمی توانیم تعداد افراد بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم.

    وی افزود: فرمانداری و ادارات دیگر می توانند به ما کمک کنند و تعدادی کتاب بخرند و در اختیار ما قرار دهند؛ وقتی سرانه کتاب بیشتر باشد ما می توانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم. همچنین دهیارها و شوراهای شهرها نیز می توانند مطالبه کنند تا به همه روستاها کتابخانه سیار برود. کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به خاطر گرانی کاغذ خیلی محدود شده و تعداد کمتری کتاب به ما می دهد.

    فعالیتهای کتابخانه سیار روستایی  در وبلاگ http://safiremehrbani.mihanblog.com/ به صورت به روز درج می شود.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.