شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • بیماری زوال مرکبات تهدید جدی برای باغات داراب/ طي ۵ سال آينده، شاهد از بين رفتن بخش قابل توجهي از مرکبات فارس خواهيم بود

    شناسه : 3175 ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰:۰۹ 1197 بازدید ارسال توسط :

    يك محقق و پژوهشگر عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي استان فارس نسبت به فراگير شدن بيماري‌هايي كه منجر به نابودي باغ‌هاي مركبات در اين استان مي‌شود، به شكل جدي هشدار داد. به گزارش عصر داراب به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، محمد صالحي‌ابرقوئي، عصر شنبه ۱۸ ارديبهشت در جلسه شوراي كشاورزي استان […]

    بیماری زوال مرکبات تهدید جدی  برای باغات داراب/ طي ۵ سال آينده، شاهد از بين رفتن بخش قابل توجهي از مرکبات فارس خواهيم بود
    پ
    پ

    يك محقق و پژوهشگر عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي استان فارس نسبت به فراگير شدن بيماري‌هايي كه منجر به نابودي باغ‌هاي مركبات در اين استان مي‌شود، به شكل جدي هشدار داد.

    به گزارش عصر داراب به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، محمد صالحي‌ابرقوئي، عصر شنبه ۱۸ ارديبهشت در جلسه شوراي كشاورزي استان فارس، هشدار داد كه اگر روند كنوني بيماري‌هاي درختان مركبات در باغ‌هاي فارس تداوم پيدا كند، طي ۵ سال آينده، شاهد از بين رفتن بخش قابل توجهي از درختان اين بخش خواهيم بود.

    وي با بيان اينكه محققان عرصه كشاورزي و باغداري در استان فارس، از جايگاه بالاي علمي در كشور برخوردار هستند، تصريح كرد: اگر تاكنون بيماري‌هاي مركبات باغ‌ها را خشك نكرده به واسطه اقدامات محققان و پژوهشگران و تلاش‌ها و همراهي باغ‌داران و سازمان جهادكشاورزي بوده است.

    صالحي‌ابرقويي با اشاره به اينكه فارس در توليد مركبات، استان دوم كشور به لحاظ سطح زيركشت و ميزان توليد محصول، محسوب مي‌شود، ارزش افزوده ۳ هزار ميليارد توماني سالانه از محل توليد و عرضه مركبات در فارس را يادآور شد و تاكيد كرد كه براي جلوگيري از وارد شدن خسران سنگين، بايد هرچه سريعتر در خصوص پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي زوال‌دهنده درختان مركبات، گامي بلند و اساسي برداشت.

    مسئول بيماري‌هاي ويروسي و شبه ويروسي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع‌طبيعي استان فارس گفت: بيماري‌هاي جاروك ليموترش، ميوه سبز (گرينينگ) و آفت پسيل به‌عنوان ناقل اين بيماري و عارضه زردي و زوال درختان مركبات، باغ‌هاي استان فارس را تهديد مي‌كند.

    صالحي‌ابرقويي خاطرنشان كرد: هنوز علت ابتلاي درختان به زردي و زوال را به‌طور دقيق نمي‌دانيم و تحقيقات ادامه دارد تنها مي‌دانيم كه يك عامل بيماري‌زا، ريشه‌هاي درختان مركبات در داراب را درگير كرده و موجب خشكيدگي و مرگ اين درختان مي‌شود.

    او توليد نهال سالم را اولين و كليدي‌ترين راه براي جلوگيري از توسعه اين بيماري‌ها عنوان و اضافه كرد: علي‌رغم توجه جهادكشاورزي به توليد نهال استاندارد و سالم به دليل كمبود اعتبار، توليد نهال با مطلوبيت فاصله زيادي دارد.

    اين محقق يادآور شد كه برخي بيماري‌هاي ياد شده همراه با آفت‌هاي ناقل اين بيماري‌ها، همراه با هيزم و چوب‌ خشك وارد فارس شده است، گفت: يكي ديگر از اقدامات مهم در اين زمينه ايجاد پست‌هاي قرنطينه در نقاط مختلف استان و جديت در كنترل ورود و خروج نهال و تمام محصولاتي كه امكان انتقال بيماري را دارد، است.

    صالحي‌ابرقوئي انجام تحقيقات گسترده براي شناسايي عوامل ايجاد و تشديد بيماري‌ها و همچنين تشخيص علت بروز عارضه زردي و زوال در مركبات شهرستان داراب، كل اعتبار مورد نياز براي اجراي برنامه‌هاي كنترلي در خصوص بيماري‌هاي مركبات را ۸٫۴ ميليارد تومان اعلام كرد.

    اين محقق با ارائه تاريخچه‌اي از بيماري‌ جاروك ليموترش و ميوه سبز و نشان دادن تصاويري از درختان آلوده و باغ‌هاي خشك شده در هرمزگان، گفت: بيماري جاروك ليموترش در گذشته بالغ بر ۸۰ درصد از كل باغ‌هاي مركبات هرمزگان كه زماني ۲۰ هزارهكتار بود، را از بين برده است.

    صالحي‌ابرقويي گفت: اين بيماري از سال ۸۶ وارد فارس شده و تاكنون در شهرهاي داراب، لارستان، قير و كارزين و جهرم، گزارش شده است اما علي‌رغم آنكه ۹ سال از ورود اين بيماري به فارس مي‌گذرد تنها ۹۰۰ درخت را قطع كرده‌ايم.

    عضو هيئت علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي فارس تاكيد دارد كه اگر اقدام عاجلي انجام نشود ممكن است توان بيماري بر اقدامات پيشگيرانه و درماني انجام شده و در حال انجام، فزوني گرفته و منجر به نابودي گسترده درختان مركبات و بروز پيامدهاي فراوان اقتصادي و اجتماعي شود.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.