جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • قلعه نو هشیوار روستای فراموش شده بخش مرکزی داراب/ محرومیت و مهاجرت پایان این روستا نیست

    شناسه : 8013 ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 2488 بازدید ارسال توسط :

    سمیه انصاری فرد- روستای قلعه نو هشیوار در پنج کیلومتری داراب واقع شده است. قلعه نو روستایی است که به علت محرومیت در بخش‌های متعدد عمرانی، فرهنگی و اشتغال، طی سال‌های اخیر با مهاجرت اهالی همراه بوده است. افرادی که دامدار بوده‌اند به دلیل کاستی‌های موجود در روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند و از تولید […]

    قلعه نو هشیوار روستای فراموش شده بخش مرکزی داراب/ محرومیت و مهاجرت پایان این روستا نیست
    پ
    پ

    سمیه انصاری فرد- روستای قلعه نو هشیوار در پنج کیلومتری داراب واقع شده است. قلعه نو روستایی است که به علت محرومیت در بخش‌های متعدد عمرانی، فرهنگی و اشتغال، طی سال‌های اخیر با مهاجرت اهالی همراه بوده است.

    افرادی که دامدار بوده‌اند به دلیل کاستی‌های موجود در روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند و از تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شدند.

    عمران و آبادانی در این روستا رنگ فراموشی به خود گرفته و قلعه نو مشمول گذر زمان شده است. از نگاه مسئولان«هر چه پیش آید خوش آید» در قلعه نو خوشایندتر است تا پیگیری و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت روستا…

    به گفته یکی از اهالی قلعه نو مسئولان هیچ گونه توجهی به این روستا ندارند و برای رشد و عمران آن اقدامی نکرده‌اند. متأسفانه تعداد جمعیت روستا نیز توجیهی برای عدم ارایه خدمات شده است.

    خدمات رسانی به روستاها برحسب تعداد جمعیت، بُعد مسافت و فاصله تا شهر، پتانسیل‌های کشاورزی، دامپروری و گردشگری، مسائل امنیتی و استراتژیکی، شبکه‌راه‌های ارتباطی و … در نظر گرفته می‌شود.

    معمولا در روستاهای زیر ۲۵  خانوار خدمات‌رسانی راکد و کمرنگ است. در مواجهه با مسئولان و  هنگام مطرح کردن کاستی‌ها و معضلات به این نکته می‌رسیم که به عنوان مثال – خانه بهداشت –  شامل  این روستا نمی‌شود. زیرا تعداد خانوارها اندک است یا خانه بهداشت در روستاهای بالای ۸۰۰ خانوار راه‌اندازی می‌شود و….

    اما در این بین نیازهای اولیه مانند آب آشامیدنی و شبکه آب‌رسانی موضوعی نیست که به دلیل کم‌جمعیت بودن یا نبود راه‌های دسترسی توجیه شود.

    قلعه نو روستایی است که تا دو سال گذشته ۱۵۰  نفر در قالب ۳۰ خانوار جمعیت داشته اما طی دو سال اخیر به دلیل نبود امکانات اولیه و محرومی‌های بسیار، اهالی این روستا به شهر مهاجرت کرده و اکنون جمعیت این روستا به کمتر از ۲۵ خانوار رسیده است.

    زارعی از اهالی قلعه نو در گفتگو با خبرنگار منشور داراب گفت: قلعه نو همیشه با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه است، زیرا انشعاب خط لوله‌های زیرزمینی فرسوده شده و برای اهالی مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

    حیدر زارعی ادر ادامه گفت: مدرسه روستا فرسوده است و آموزش و پرورش توجهی به رفع مشکلات دانش‌آموزان ندارد. این در حالی است که به دلیل فرسودگی روز به روز بر مشکلات مدرسه افزوده می‌شود.

    وی با گلایه از عدم توجه و رسیدگی مسئولان به روستای قلعه نو بیان کرد: نبود مسجد از عمده مشکلات اهالی قلعه نو است و مردم باید برای مراسم و آئین‌های مذهبی یا ختم اموات خود به دیگر روستاها مراجعه می‌کنند.

    زارعی با بیان این که اجرانشدن طرح بهسازی و روشنایی کوچه‌ها و معابر از دیگر مسائل و مشکلات قلعه نو است، افزود: آیا ما باید جهت مشکلات روستای خود، رونوشت نامه‌ها و مکاتبات اداری را به خدا واگذار کنیم؟

    وی با اشاره به این که این روستا چهره‌هایی فرهیخته، نام‌آشنا و زحمت‌کش را تقدیم شهرستان کرده است، آیا سهم مردم انقلابی و حافظ نظام از سفره انقلاب این است؟

    یکی دیگراز اهالی روستای قلعه نو نیز در گفتگو با منشور داراب با اشاره به یکی از شاخص‌های اصلی خدمات رسانی روستایی گفت: یکی از شاخص های خدمات رسانی به روستاها بعد مسافت با مرکز شهرستان است؛ قلعه نو تنها پنج کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، اما از مناطق صعب‌العبور و دورافتاده نیز محروم‌تر است.

    محمدرضا عسکری ادامه داد: ۵۰ سال از ساخت مدرسه روستا می‌گذرد و این مدرسه به دلیل فرسودگی و عدم رسیدگی به عمران و بهسازی آن، وضعیت نابسامانی دارد.

    وی با اشاره به این که نوسازی مدرسه‌ها و گروه‌های جهادی برای بهسازی مدرسه روستا مراجعه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: معلم‌ها برای رفع تکلیف در این مدرسه تدریس می‌کنند؛ احساس مسئولیت کافی در قبال دانش‌آموزان ندارند و به طور منظم سرکلاس حاضر نمی‌شوند.

    عسکری محرومیت‌های متعدد را عامل مهاجرت اهالی قلعه نو برشمرد و گفت:  خانواده‌هایی که گاوداری و مرغ‌داری داشتند به شهر مهاجرت کردند و از تولید دست کشیدند.

    وی با اشاره به فرسودگی شبکه آبرسانی روستای قلعه نو بیان کرد: لوله‌کشی آب در این روستا فرسوده است و تابستان امسال آب نداشتند و آب غیربهداشتی و ناسالم با تانکر به اهالی می‌رسید.

    عسکری افزود: با پیگیری بسیار لوله‌کشی انجام شد اما اداره آبفا می‌گوید دو میلیون تومان هزینه کرایه جرثقیل را اهالی روستا تقبل کنند.

    وی اظهار داشت: خانواده‌هایی  بی‌سرپرست در قلعه نو سکونت دارند که مسکن مناسبی ندارند و وام ۲۰ میلیون تومانی بنیاد مسکن نیز شامل این روستا نمی‌شود.

    مدیر آبفای روستایی داراب در گفتگو با منشور داراب گفت: بهسازی شبکه آبرسانی قلعه نو جزو  برنامه‌های پیشنهادی اّبفا است و مرمت شبکه‌های فرسوده روستایی در دستور کار ما قرار دارد.

    عباس ارشدی ادامه داد: مقرر شده اداره آبفا لوله‌ها و ابزار کار را تحویل دهد و دهیار روستا مجری طرح است. ما چند ماه پیش لوله را تحویل دادیم و دهیار باید مراحل اجرایی را دنبال کند.

    وی خاطرنشان کرد: بهسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی در روستاها قرار است در قالب مشارکتی اجرا شود.

    مدیر گروه جهادی سپاه داراب نیز گفت: برای مدرسه قلعه نو فعلا برنامه عمرانی نداریم، اما ابتدای سال تحصیلی جاری ۲۰ بسته کمک آموزشی شامل؛ کیف و لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان این مدرسه اهدا شده است.

    مظفر حیدری اظهار داشت: تعداد دانش‌آموزان مدرسه قلعه نو کم است و معمولا همه پایه‌ها در یک کلاس برگزار می‌شود.

    منبع؛ هفته نامه منشور داراب

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.