جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • خلیقی مدير امور آب شهرستان داراب: تعداد چاه‌هاي مجاز داراب با يازده استان كشور برابري مي‌كند/ طي ۳ سال ۱۰۰ هزار متر در داراب حفاري شده است

    شناسه : 987 ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 1120 بازدید ارسال توسط :

    مدير امور آب شهرستان داراب گفت: بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه برقي در دشت داراب وجود دارد كه برابر تعداد چاه‌هاي برقي در ۱۱ استان كشور است! به گزارش عصر داراب، خليقي افزود: از تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه‌چاه برقي، یکهزار و ۴۵۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز، تنظیمات بخش […]

    خلیقی مدير امور آب شهرستان داراب: تعداد چاه‌هاي مجاز داراب با يازده استان كشور برابري مي‌كند/ طي ۳ سال ۱۰۰ هزار متر در داراب حفاري شده است
    پ
    پ

    مدير امور آب شهرستان داراب گفت: بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه برقي در دشت داراب وجود دارد كه برابر تعداد چاه‌هاي برقي در ۱۱ استان كشور است!
    به گزارش عصر داراب، خليقي افزود: از تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه‌چاه برقي، یکهزار و ۴۵۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز، تنظیمات بخش آب برای آنها انجام شده و میزان آب استحصالی آنها در حال اندازه گیری است.
    وي با بيان اينكه طي سه سال گذشته يكصد هزار متر حفاري براي دسترسي به منابع آب زيرزميني در داراب انجام شده است، گفت: وابستگی زیاد به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب، وضعیت اقلیمی کشور و پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر، از عوامل مهم وارد شدن فشار مضاعف بر آبخوان‌هاي زيرزميني است.
    مدير امور آب شهرستان داراب افزود: با در نظر گرفتن هزینه متوسط سه میلیون ریال به ازای هر متر حفاری، خسارتی معادل ۳۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان به شکل مستقیم تحمیل شده که به این مبلغ سایر هزینه‌های جانبی تجهیز و بهره‌برداری از چاه، خشک شدن باغات و مزارع نیز اضافه می‌شود.
    خلیقی با ابراز تاسف از اينكه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی بسیار بالاتر از میزان مجاز است، گفت: بررسی اطلاعات مصرف آب در کنتورهای کالیبره شده نشان می‌دهد، میزان مصرف آب توسط چاه‌های برقی نسبت به میزان درج شده در پروانه حدود ۳۵ درصد بیشتر است.
    اين مقام مسئول يادآور شد: البته بايد استحصال آب از چاه‌های غیرمجاز را نیز به برداشت‌ها از منابع زيرزميني اضافه كرد.
    وی با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، حجم آب مجاز قابل استحصال از سفره‌های آب زیرزمینی داراب باید به میزان ۳۷ میلیون مترمکعب کاهش یابد، افزود: پیش‌بینی این میزان برای آن است که حداقل میزان افت در سفره به طور موقت متوقف شود.
    مدیر امور آب شهرستان داراب کاهش دادن میزان بهره‌برداری از چاه‌های مجاز تا میزان مندرج در پروانه را یکی از راهکارهای مدیریت بهتر منابع موجود عنوان و خاطرنشان کرد: اصلاح دبی مجاز پروانه‌ها متناسب با حجم ذخیره سفره نیز در کنار پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز برای منظور بهبود وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان و جلوگیری از نابودی این منابع آبی ضروری است.
    وی اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن ست که برابر با آمار و اطلاعات بارندگی شهرستان، میزان بارندگی در طی ۲۲ سال اخیر در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و سهم آن در کاهش ذخیره مخزن کمتر از ۱۵ درصد است.
    مدیر امور آب شهرستان داراب ادامه داد: خشکسالی‌ها در کسری شدید سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته و در واقع بهره‌برداری بی‌رویه از آبخوان سبب نشست زمین و از بین رفتن این سفره شده است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.