جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • برخی از کارفرمایان نسبت به پیگیری و انجام معاینات قبل از استخدام شاغلین توجه کافی ندارند

    شناسه : 9278 ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 1294 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، یکی از مهمترین و اساسی ترین برنامه های پیشگیری از بروز بیماریها و حوادث ناشی ازکار در هرکشوری،  بررسی و تعیین تطابق اولیه شاغل با کاری که می خواهد انجام دهد(ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی) و بررسی اثرات عوامل زیان آور محیط کار بر سلامت شاغلین در بازه […]

    برخی از کارفرمایان نسبت به پیگیری و انجام معاینات قبل از استخدام شاغلین توجه کافی ندارند
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، یکی از مهمترین و اساسی ترین برنامه های پیشگیری از بروز بیماریها و حوادث ناشی ازکار در هرکشوری،  بررسی و تعیین تطابق اولیه شاغل با کاری که می خواهد انجام دهد(ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی) و بررسی اثرات عوامل زیان آور محیط کار بر سلامت شاغلین در بازه های زمانی یک ساله یا کمتر از یک سال (ماده ۹۲ قانون کار) می باشد که کارفرمایان مکلف به انجام و پیگیری آنها می باشند.

    انواع معاینات (سلامت شغلی) طب کار 

    ۱- معاینات  بدو  استخدام :

        این معاینات به منظور سنجش توانمندی جسمانی، روانی و اجتماعی شاغل و به کارگیری فرد در کار متناسب با این توانمندی‌ها  انجام می‌گردد و با تعیین وضعیت پایه سلامت عمومی و شغلی فرد، در صورت ابتلای فرد به یک بیماری در آینده، در تعیین شغلی و یا غیر شغلی بودن بیماری وی به پزشک بسیار کمک می کنند که البته این مسئله هنگام طرح موضوع در مراجع قانونی اهمیت بیشتری پیدا می کند. این معاینات بر اساس ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی برای شاغلین الزامی است .

    اهداف معاینات بدو استخدام عبارتند از:

    ۱- تعیین وضعیت سلامت عمومی شاغل

    ۲- به کارگیری نیروی انسانی در کار متناسب با توانمندی جسمی، روحی و روانی وی (Fitness For Work)

    ۳- تهیه اطلاعات پایه در زمینه سلامتی شاغل جهت بررسی های مقایسه ای بعدی در معاینات ادواری

    ۴- تهیه و نگهداری کلیه اطلاعات پزشکی شاغل به منظور ارائه به مراجع قانونی در صورت نیاز

        همچنین شایان ذکر می باشد ، این سند ( پرونده بدو استخدام پزشکی ) در صورت ارجاع به محاکم قانونی در زمان ادعای غرامت بیماری های مرتبط با شغل از سوی پرسنل به جهت بررسی سوابق فرد که آیا در هنگام ورود به سازمان دارای بیماری قبلی بوده و یا خیر بسیار پر اهمیت بوده و همینطور این سند ملاکی برای تعیین شغل مناسب جهت افراد می باشد از لحاظ عملکرد  ایمنی ، در صورتی که با توجه به پرونده پزشکی واحد HSE و سرپرستان پروژه فرد را از لحاظ جسمی سالم بدانند، بسته به نیاز خود از فرد مربوطه در قسمت های مختلف استفاده میکنند ، حال آنکه نامبرده از جهت جسمانی در وضیعت سالم نبوده و موجب بروز حوادث بسیار برای خود و دیگران خواهد شد .

       لذا نحوه صحیح انجام این تست ها و انجام معاینات بدو استخدام توسط مراجع و مراکز ذیصلاح امری بسیار حیاتی می باشد که در شهرستان داراب این اقدامات از طریق مرکز طب کار  واقع در بیمارستان قدیم، از طریق واحد سلامت کار مرکز بهداشت، با همکاری پزشکان بخش خصوصی آقایان دکتر اسمعیل ثابت فرد و دکتر مسعود یزدان پناه  همه روزه به جز پنجشنبه ها در حال انجام است.

    لیکن علی رغم این درجه از اهمیت موضوع متاسفانه  برخی از کارفرمایان نسبت به پیگیری و انجام معاینات قبل از استخدام شاغلین توجه کافی ندارند

    ۲- معاینات ادواری:

        هدف از انجام این معاینات که مطابق ماده ۹۲ قانون کار باید حداقل سالی یکبار برای هر شاغل انجام گردد، ارزیابی مجدد سلامتی شاغل و تشخیص به موقع علایم بیماری‌های شغلی یا تعیین تناسب شغلی شاغلین می‌باشد.

    دستاوردهای معاینات پزشکی دوره ای:

    آگاهی از اثرات منفی شرایط کاری بر سلامت شاغلین

    تشخیص زودرس بیماری های ناشی از کار و بیماری های غیر شغلی

    درمان به موقع بیماریها با هزینه کمتر درمان برای کارفرما

    پیشگیری از پیشرفت بیماریهای موجود

    جلوگیری از انتقال و انتشار بیماری های مسری

    توصیه برای تغییر شغل و یا محدود کردن کار در فرد بیمار

    ارزیابی روش های پیشگیری و ایمنی

    کاستن از میزان غیبت شاغلین و افزایش رضایت شغلی شاعلین

    ۳- معاینات تطابق با کار:

       این معاینات که جزء معاینات تخصصی طب کار می‌باشد جهت بازگشت مناسب فرد آسیب دیده از حادثه یا یک بیماری (شغلی و غیر شغلی) به کار مناسب با توان جسمی و روانی وی استفاده می گردد.

     

     لزوم انجام معاینات دوره ای شغلی چیست؟

    انجام معاینات دوره ای شغلی یکی از الزامات نظام مراقبت سلامت شغلی است که بر اساس ماده ۹۲ قانون کار، انجام آن بصورت حداقل سالی یکبار برای کلیه شاغلین تحت پوشش قانون کار الزامی است.

    در یک برنامه سلامت شغلی، با شناخت و آگاهی کامل از محیط کار، فرآیندهای کاری، خطرات و عوامل زیان‌آور در محیط کار و تاثیر این عوامل بر سلامت شاغلین، معاینات دوره‌ای شغلی با هدف تشخیص، درمان و بازتوانی به موقع بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کار انجام می‌شود.

    مهندس جعفرپور

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.