شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آسیب شناسی مصرف مشروبات الکلی

    شناسه : 10604 ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ 2475 بازدید ارسال توسط :

    متاسفانه برخی افراد جامعه به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده‌اند؛ شیوع این معضل، حاصل غفلت فردی و خانوادگی است که از جانب استعمار گران طراحی شده که علاوه برسود جویی های اقتصادی، قصد دارند نیروهای جوان کشور را به اضمحلال و نابودی بکشانند. به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از  خبرنگار پايگاه خبري […]

    آسیب شناسی مصرف مشروبات الکلی
    پ
    پ

    متاسفانه برخی افراد جامعه به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده‌اند؛ شیوع این معضل، حاصل غفلت فردی و خانوادگی است که از جانب استعمار گران طراحی شده که علاوه برسود جویی های اقتصادی، قصد دارند نیروهای جوان کشور را به اضمحلال و نابودی بکشانند.

    به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از  خبرنگار پايگاه خبري پليس، بررسی تغییر و تحولاتی که در عرصه ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح جامعه روی می دهد بیانگر صورت‌های جدیدی از آسیب‌های نسل جوان است که می توان آنها را در زمره رفتارهای پر خطر دسته بندی و ارزیابی کرد.

    در عصر حاضر یکی از مشکلات رایج بین برخی از نوجوانان و خصوصاً جوانان، شراب خواری است كه متاسفانه برخی افراد جامعه به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده‌اند و شیوع این معضل، حاصل غفلت فردی و خانوادگی و همچنین تلاش غیر انسانی کسانی است که در این راستا به فعالیت مشغولند و دامی است که از جانب استعمار گران و سرمایه داران بزرگ طراحی شده که علاوه بر سود جویی های اقتصادی قصد دارند نیروهای جوان کشور را به اضمحلال و نابودی بکشانند و سیه روزی را بر رخسار آنان بنشانند لذا در این راستا شاهدیم که سن مصرف کنندگان الکل نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

    جدای از آثاری چون افزایش تصادفات و مشکلات روحی و روانی حاصله، می بایست به معضلات اجتماعی ناشی از مصرف الکل نیز توجه داشت.

    قابل ذکر است کشورهایی که از ساختار جمعیتی جوان برخوردار هستند بیشتر از سایر کشورها در معرض رفتارهای انحرافی، بحران‌های اجتماعی و تنوع و رشد جرائم و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و معمولاً گرایش به مواد مخدر و مشروبات الکلی در آنها به میزان زیادی بالا است.

    امروزه این موضوع به دغدغه ای برای کل دنیا بدل شده است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی (who) در بیانیه اخیر خود در خصوص الکل اعلام كرده که تمام مردم از این حق برخوردارند که خود را از جرائم خشونت بار و تمام آثار نامساعد الکل حفظ كنند.

    توسعه وضع عمومی، زندگی و محیط کار و جلوگیری از حوادث ناگوار و خشونت‌ها و آثار منفی ناشی از الکل حق همه مردم است.

    لذا بر همگان لازم است با آثار زیان بار الکل شناخت بیشتری پیدا كرده تا از وقوع احتمالی جرايم در سطح جوامع جلوگیری گردد.

    تاثیرات مصرف الکل:

    یکی از مهمترین تبعات شرب خمر را می توان ترویج بی قید و بندی دانست که در دراز مدت از حال فردی به حالت اجتماعی مبدل شده و تمامی زوایای زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه را در بر می‌گیرد و از سویی خود زمینه ساز بروز جرايم دیگر که معمولاً دارای جنبه خشن نیز هستند می باشد.

    عوارض مصرف الکل:

    کاهش استقامت استخوان و پوکی آن
    افزایش خطر ابتلا به سرطان
    کاهش عملکرد سیستم ایمنی
    شیوع ابتلا به HIV به علت انجام رفتارهای پر خطر
    اختلالات خواب
    اضطراب زیاد
    رعشه
    بیش فعالی سمپاتیک
    روان پریشی
    سکته و حتی مرگ

    پیامدهای مصرف الکل :

    الف- آثار روانی مصرف الکل:
    رفتارهای نامناسب، پر حرفی یا کم حرفی، بی ربط حرف زدن، گوشه‌گیری، پرخاشگری رفتارهای نامناسب جنسی، ناتوانی در انجام حرکات دقیق و ظریف، اشکال در به خاطر سپاری وقایع، تغییرات خلقی، اختلال در قضاوت، اختلال در عملکرد شغل اجتماعی، توهمات شنوایی پایدار و ابتلا به فراموشی، کاهش هوشیاری و اختلال در خواب.

    ب- عواض جسمی مصرف طولانی مدت الکل:

    سیروز و نارسایی کبدی، بیماری های معده، مری، لوزالمعده، ناتوانی جنسی، افزایش خطر
    سرطان‌های دستگاه‌های گوارش، سر و گردن و سوء تغذیه.

    ج- علائم مسمومیت با الکل:

    شامل اختلال شدید در هماهنگی و کنترل هیجانات، کاهش سطح هوشیاری، اغماء و نهایتاً مرگ در اثر فلج عضله تنفسی می باشد.
    رابطه الکل و جرايم اجتماعی
    الکل با افزایش تخلفات جنایی و همچنین حوادث تاسف بار تصادفات ناشی از استفاده الکل و معتادان به آن، همراه می باشد.
    ارتباط میان الکل و جرايم خشونت بار بسیار مشهود و محکم است. تحقیقات به عمل آمده در این رابطه نشان می دهد که حجم زیادی از جرايم جنایی تحت تاثیر استفاده از الکل در زمان جنایت بوده است.
    سازمان بهداشت و سلامتی انگلستان و اعضای گروه تحقیقات مربوط به الکل، در بررسی‌ها و تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که موارد ذیل ناشی از استفاده الکل است:
    ۶۰ تا۷۰ درصد از قتل ها
    ۷۵ درصد دعواهای منجر به چاقو کشی.
    ۷۰ درصد دعواهای عمومی و حمله به دیگران.
    ۵۰ درصد نزاع ها و مشاجرات محلی و…
    عوامل اجتماعی موثر در مصرف مشروبات الکلی:
    تبلیغات مخرب برخی از شبکه های ماهواره ای
    نداشتن مهارت های اجتماعی
    ناتوانی در نه گفتن
    معاشرت با افراد مصرف کننده
    اغفال توسط گروه همسالان
    عوامل فرهنگی موثر در مصرف مشروبات الکلی:
    تماشای فیلم های نامناسب ماهواره
    نهادینه نشدن ارزش های مذهبی
    تضعیف اعتقادات و باورهای دینی
    بی بند و باری
    عوامل خانوادگی موثر در مصرف مشروبات الکلی:
    گسستگی کانون خانواده
    عدم شایستگی پدر و مادر در تربیت فرزندان
    کنترل و نظارت ضعیف بر رفتار فرزندان
    عوارض جسمی مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی:
    ایجاد اختلال در حواس پنجگانه
    اختلال گوارشی(نارسایی در عملکرد معده- اثنی عشر- مری- لوزالمعده و…)
    اختلالات در مغز و سیستم اعصاب
    افزایش وزن و چاقی مفرط
    نارسایی در کبد
    افزایش خطر سرطان
    سوء تغذیه
    مسمومیت با الکل و…
    پیامدهای اجتماعی و خانوادگی مصرف مشروبات الکلی
    خشونت خانوادگی
    برخورد رفتارهای پرخاشگرانه در روابط اجتماعی
    تنزل پایگاه خانواده
    ناتوانی در تربیت صحیح فرزندان
    بروز جرايم و منکرات اجتماعی
    افزایش تصادفات
    اعتیاد به الکل
    توصیه به والدین محترم:

    ۱٫بکوشید الگوهای مناسبی برای فرزند خود باشید. ۲٫ارتباط خود را با فرزندان تقویت کرده و از چگونگی معاشرت و دوست یابی فرزند خود آگاه باشید ۳٫نسبت به مضرات و عواقب(جسمانی، روانی، دنیوی، اخروی) مصرف مشروبات الکی، فرزندان خود را آگاه سازید. ۴٫همواره در تقویت اعتقادات دینی و مذهبی فرزندانتان کوشا باشید و برای درونی کردن ارزش‌ها و هنجارهای جامعه در آنان تلاش كنيد. ۵٫به ارزش‌های معنوی و دینی پایبند بوده و آن را به فرزندان خود بیاموزیم. ۶٫برای شرکت در مهمانی‌ها و محافل دوستانه، نظارت داشته باشیم. ۷٫ازمشکلات تحصیلی، خانوادگی، فردی و… فرزندان خود غافل نشده و برای حل مشکلات آنان بکوشیم
    ۸٫برای اوقات فراغت فرزندانتان برنامه ریزی كنيد. توصیه به جوانان عزیز:
    ۱٫رد پیشنهاد غلط دیگران را برای خود موفقیت بدانیم. ۲٫بسیاری از انحرافات با رودر بایستی و ناتوانی در (نه گفتن) آغاز می شود. ۳٫پایبندی به اصول اخلاقی و رعایت هنجارها را وظیفه خود بدانیم. ۴٫در انتخاب دوست دقت كنيم. ۵٫توکل به خدا و عمل به مناسک دینی، بهترین راه برای دور ماندن از وسوسه‌های شیطانی و گناه است. ۶٫مطمئن باشید بهترین مشاور دلسوز و امین، والدین شما هستند. ۷٫همیشه با زبان دوستانه و گفتارهای زیبا، دوستانتان را از ارتکاب به گناه و کارهای حرام بازدارید. هشدار: ۱)انواع جرايم مثل سرقت، فحشا، خشونت، تجاوز و قتل در مصرف کنندگان مشروبات الکی شایع است. ۲)مشروبات الکلی محیط خانه را ناامن، حرمت‌ها را شکسته، غیرت را طرد و لاابالی گری را تجویز می کند. ۳)ازدواج و وصلت با مصرف کنندگان مشروبات الکلی، باعث بروز انحراف و فساد در زندگی می‌شود.

    🔹تهیه وتنظیم:  مهدی نعمایی- رئیس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی پلیس فارس

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.