پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2009 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب: مردم تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند در طرح کنترل فشارخون مشارکت کنند/ خیرین در حوزه سلامت سرمایه گذاری کنند

    شناسه : 9323 ۰۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 1664 بازدید ارسال توسط :

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب از مشارکت خوب مردم در طرح ملی بسیج کنترل فشارخون خبر داد. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب در نشست خبری با اصحاب رسانه به عواملی که موجب بروز و افزایش  فشارخون می شوند اشاره کرد و گفت: در جامعه ما […]

    رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب: مردم تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند در طرح کنترل فشارخون مشارکت کنند/ خیرین در حوزه سلامت سرمایه گذاری کنند
    پ
    پ

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب از مشارکت خوب مردم در طرح ملی بسیج کنترل فشارخون خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب در نشست خبری با اصحاب رسانه به عواملی که موجب بروز و افزایش  فشارخون می شوند اشاره کرد و گفت: در جامعه ما چندین عامل فشارخون وجود دارد؛ عامل رفتاری، غذا، بعضی از سوء مصرف ها مثل دخانیات و الکل؛ عواملی هستند که فرد را به فشارخون مبتلا می کنند. فشارخون بالا زمینه ساز بیماری های دیگری می شود؛ سکته های قلبی و مغزی، بیماری های چشمی، از دست دادن کلیه ها و…بخشی از این بیماری ها است.

    قاسم زاهدانی در ادامه افزود: بعد ازمرحله تبلیغات، کنترل فشارخون با بسیج مراقبین بهداشت، بهورزان و بهیاران و همچنین نیروهای داوطلب، در مکان هایی که برای عموم مردم در دسترس باشد مثل بازار، دادگستری، ترمینال و..غربالگری انجام می شود. اگر فرد به فشارخون بالا مشکوک شناخته شد به پزشک خانواده ارجاع داده می شود و بعد از تأیید پزشک، تحت مراقبت قرار می گیرد.

    وی با بیان اینکه در مرحله پایش و بررسی نتایج، مداخلاتی برای سلامت مردم انجام خواهد گرفت اظهار داشت: در آمار پزشکی بعد از بررسی و پایش نتایج به این موضوع می رسیم که ممکن است عامل فشارخون در داراب با شهرهای دیگر متفاوت باشد؛ به همین دلیل بعد از مراحل تبلیغات و غربالگری وارد مرحله پایش خواهیم شد که  مداخلاتی برای سلامت مردم انجام خواهد گرفت، چراکه فشار خون قابل پیشگیری و قابل درمان است.

    رئیس شبکه بهداشت و درمان در خصوص اجتماعی شدن سلامت، محور توسعه را انسان سالم و اندیشمند خواند و به نقش مردم و مسئولین در امر مهم اجتماعی شدن سلامت اشاره کرد و افزود: مسئولین باید به نفع سلامت مردم کار کنند؛ مثلا کشاورزان باید مطمئن باشند غذایی که در دست مردم قرار می دهند از نظر مصرف کودهای شیمیایی آیا مجاز هستند یا نه؟ آیا کشاورزان به اندازه کود مصرف می کنند یا نه؟ آیا برنامه ای برای غذاهای ارگانیک داریم یا نه؟ و یا مثلا در شهرداری، موضوع ترافیک و امنیت شهروندان ملاک است یا نه؟ و یا مثلا در حوزه بهداشت روان، دستگاههای مختلف در کارهایی که می خواهند انجام دهند این موضوع را در ذهن دارند یا نه؟ آیا رسانه ها در تیتری که می زنند مواظب سلامت روان مردم هستند یا نه؟ این یعنی اجتماعی شدن سلامت؛ یعنی همه مجتمع شوند و روی سلامت کار کنند.

    زاهدانی آموزش را مهم خواند و افزود: موضوع دوم آموزش است که ما باید با زبان مشترک مردم آموزش انجام دهیم.

    وی سومین موضوع در اجتماعی شدن سلامت را وجود سازمان های مردم نهاد عنوان کرد و گفت: در شهرستان ما تعداد کمی سازمان های مردم نهاد وجود دارند؛ اگر مردم از طریق سازمان ها وارد کمک به حوزه سلامت شوند مطالبه گری ما از طریق شوراها و سازمان ها هدفمند می شود. امیدواریم در داراب تعداد سازمانها زیادتر شود.

    زاهدانی نقش مردم در خصوص اجتماعی شدن سلامت را مهم خواند و گفت: نخبگان وارد سازمانهای مردم نهاد شوند، مثلا در شوراها افراد متخصص در حوزه سلامت ورود پیدا کنند تا منشأ خیر و تأثیرات خوبی شوند.

    زاهدانی به یکی از حوزه هایی که مردم می توانند به صورت هدفمند کمک کنند اشاره کرد و گفت: یکی از راههای گسترش سلامت، ورود خیرین و سرمایه گذاری در حوزه سلامت است؛ یعنی استفاده از پتانسیل بخش خصوصی. از همه سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند دعوت می کنیم. اما موضوع دیگری هست و آن اینکه فقط بحث ساختن بیمارستان و… نیست؛ خیرین می توانند در چاپ کتاب کمک کنند، مثلا نذر کتاب سلامت در بین مردم یا اطلاع رسانی به مردم.

    رئیس شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه اگر مردم در حوزه بهداشت و درمان ورود پیدا کنند جهش بزرگی خواهیم داشت اظهار داشت: ما متولیان سلامت فقط در مورد ۲۰ درصد تصمیم ساز هستیم و ۸۰ درصد مردم اگر کار نکنند بهره وری در سلامت پایین می آید. اگر همه ۸۰ درصد پای کار بیایند با توجه به اینکه دولت سرمایه گذاری خوبی در این حوزه کرده  و در روستا خانه بهداشت داریم و همه پزشک خانواده دارند؛ اگر همه ۸۰ درصد کمک کنند، مثلا صاحبان تریبون، ائمه جماعات و…روی موضوع سلامت کار کنند و همه پروژه ها پیوست سلامت داشته باشند، قطعاً در این حوزه جهش بزرگی می کنیم.

    وی افزود: مردم خود مراقبتی داشته باشند تا هزینه های سلامت و درمان کمتر شود. در تصادفات خطای انسانی زیاد است، جوان ها کارهای پرمخاطره نکنند، بیماری قلب و عروق و سرطان قابل پیشگیری هستند. مردم اطلاعاتی که می خواهند از منابع مسئول بگیرند.

    زاهدانی به سفیران سلامت به عنوان یکی از مؤلفه های اجتماعی شدن سلامت اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه هایی که در طرح تحول سلامت وجود دارد ترویج خودمراقبتی است که یکی از مؤلفه های اجتماعی شدن سلامت، سفیران سلامت بود. به این شکل که دانشگاه علوم پزشکی موظف شد که از هر خانوار ایرانی هر کسی که ۸ کلاس سواد داشته باشد به عنون سفیر سلامت انتخاب کنند و یک سری از آموزش ها را به صورت خودآموز براساس منابعی که تهیه کردند تا در صورت دسترسی نداشتن به پزشک، خودشان بتوانند مراقبت های اولیه و بهداشتی از خودشان داشته باشند و یک سری از آموزش ها نیز به صورت موازی در کنار آموزش خودآموز به صورت تخصصی در سطح خانه های بهداشت حضور پیدا می کنند و آموزش می بینند. از هر ۲۵ هزار خانواری که در شهرستان داراب داریم ۴۰ درصد سفیران سلامت در روستاها شناسایی کردیم و آموزش ها را به صورت خودآموز و تخصصی دریافت می کنند.

    وی افزود: در سطح خانه های بهداشت، بهورزان نفر به نفر و خانوار به خانواری که در سطح روستا وجود دارد و قابل شناسایی هستند در خانه های بهداشت یک ساعت مشخص در طول هفته (پنجشنبه ها ساعت۱۰-۱۱) در روستا کلاس برگزار می کنند. در شهر با توجه به اینکه جمعیت آنها بین ۳۵۰۰ نفر تا ۱۷۵۰ نفر متغیر است شناسایی شده اند و کلاس ها به صورت مجتمع در پایگاههای سلامت شهری برگزار می شود.

    در ادامه جلسه رهسپار رئیس مرکز بهداشت، با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بیماری های واگیر کنترل شده  اما بیماری های غیرواگیر در حال افزایش است؛ سبک زندگی مردم را مهم خواند و افزود: در گذشته درحوزه بهداشت، نیازهای بهداشتی مردم را می گفتیم؛ اما امروزه طرح تحول سلامت افراد را به حالت فعال تبدیل کرده و مردم نسبت به آگاهی از خدمات بهداشتی حساس شده اند.

    رئیس مرکز بهداشت داراب؛ نحوه ی اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون را تشریح کرد و گفت: مراقبت های بهداشتی در پایگاههای پزشک خانواده در شهر و خانه های بهداشت در روستا انجام می شود. ما انتظارداریم که مردم به پزشک خانواده خود مراجعه کنند علاوه بر این در برخی از روستاها منزل به منزل شناسایی صورت می گیرد. علاوه بر ۵ پایگاه دائمی که در بیمارستان قدیم  و بیمارستان امام حسن مجتبی، دادگستری، ترمینال مسافربری و پایگاهی در جنت شهرایجاد کردیم چند پایگاه سیار و موقت نیز از جمله در آموزش پرورش، بهزیستی، فرمانداری، آتشنشانی، سازمان غله و سیلو، مسجد قبا و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و… قرار دادیم. وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص جامعه آماری این طرح گفت: بر اساس تحقیقات، کارشناسان پیش بینی کرده اند که ۲۲ درصد از افراد جامعه هدف بالای ۳۰ سال که ۱۰۰ هزار نفر در شهرستان داراب و روستاهای اطراف هستند مبتلا به فشارخون می باشند. در قالب دو سامانه سیب قرمز و سیب سبز که غربالگری انجام شده تا کنون برای ۵۶ هزار نفر مراقبت انجام دادیم و حدود ۱۱ هزار نفر که فشار خون دارند شناسایی شده اند.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.