چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2008 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • زاهدانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب مطرح کرد: اگر طب سنتی، طب کوچه و بازار باشد قابل کنترل نیست و ضرر می زند/نمک دریا و نمک کوهی تأیید شده نیستند

    شناسه : 9338 ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵ 1285 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب نیوز، در خصوص محدودیت هایی که در خصوص طب سنتی به وجود آمده است گفت: طب به وجود آمده است تا به مردم کمک کند، همانگونه که در حوزه های مختلف باید متخصص تربیت شود و […]

    زاهدانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب مطرح کرد: اگر طب سنتی، طب کوچه و بازار باشد قابل کنترل نیست و ضرر می زند/نمک دریا و نمک کوهی تأیید شده نیستند
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب نیوز، در خصوص محدودیت هایی که در خصوص طب سنتی به وجود آمده است گفت: طب به وجود آمده است تا به مردم کمک کند، همانگونه که در حوزه های مختلف باید متخصص تربیت شود و ساختار داشته باشد افرادی که در حوزه طب سنتی هستند هم باید از سازمان ذی صلاح که در حال حاضر وزارت بهداشت است مجوز داشته باشند.

    قاسم زاهدانی افزود: پزشکانی که مدرک رسمی از دانشگاه در دست دارند، باید به دانشگاه علوم پزشکی بیایند و مجوز بگیرند و کار کنند اگر این کار انجام شود و در این حوزه، تخصص کسب کنند این کار روال خود را طی می کند و می تواند کمک کننده باشد. اما اگر طب سنتی، طب کوچه و بازار باشد که هر کسی بر اساس سلائق خودش چیزی بگوید قابل کنترل نیست و ضرر می زند.

    قاسم زاهدانی به تخصص افراد در حوزه طب سنتی اشاره کرد و افزود: سلامتکده هایی در استان فارس داریم که متخصص هایی مجوز گرفتند و کار می کنند. برای طب سنتی هم باید متخصص تربیت کنیم وگرنه افرادی در جاهایی که هیچگونه مسئولیتی در حوزه سلامت ندارند بخواهند کار کنند این کار در دراز مدت به ضرر مردم تمام می شود و حتی بعضی از این افراد تبلیغات بسیار سوئی در رابطه با سلامت می کنند. ما در همین شهرستان اشخاصی داشتیم که بر علیه واکسیناسیون تبلیغ می کردند. الان در حوزه فلج اطفال که با کمک نهادهای مختلفی ریشه کن شد، برخی می گویند واکسن نزنید. این حرف غیر مسئولانه آیا فلج اطفال که یک بیماری عفونی است دوباره به جامعه برنخواهد گرداند؟

    وی افزود: بنابراین به نظر می رسد در حوزه طب سنتی هم متخصص باید از مجاری رسمی مجوز بگیرد و اگر موضوعات علمی دارند که می خواهند مطرح کنند باید ساز وکار خودش را طی کنند. نباید هر کسی هر چیزی به ذهنش رسید در جامعه انجام دهد. در حوزه پزشکی اگر دارویی داشته باشید باید مراحلی را طی کند تا عوارض این دارو سنجیده شود. این جور نیست که یک نفر در حوزه ای بر اساس تحقیقات خودش روی مردم کار کند و تجویز کند. این موضوع عقلا رد است. متخصص باید از مرکز خاص تربیت شود. اگر کسی در این میان کار غیر مسئولانه انجام دهد و سلامت جامعه را به خطر بیندازد با آنها برخورد می شود.

    قاسم زاهدانی در خصوص تبلیغاتی که از تأثیرات نمک دریایی و کوهی بر سلامت جامعه اشاره دارند عنوان کرد: هر محصولی باید سازوکار سلامتی و قانونی خودش را بگذراند و باید از نظر ایمنی غذایی مطمئن شویم؛ چرا که موضوع غذا موضوع مهمی است و گره خوردگی با سلامت دارد. الان مطرح است که در نمک دریا فلزات سنگینی است که موجب سرطان می شود. اگر محصولی نشان سیب سلامت و استاندارد نداشته باشد چه کسی می خواهد تضمین کند که این غذا و نمک به درد مردم می خورد؟ ما می گوییم هر چیزی که می خواهد در دسترس مردم قرار بگیرد باید از فیلترهای قانونی مجوز بگیرد. اگر ده سال دیگر مشخص شود که بر اساس مصرف یک ماده و محصول، افراد بیماری گرفتند چه کسی جوابگو است؟ امروز از نظر ما نمک دریا و نمک کوهی تأیید شده نیست.

    وی افزود: سالها روی بحث یددار شدن محصولات در کشور ما کار شد. این نمک ها را یددار کردیم که خیلی از بیماری ها را کنترل کنیم. امروزه در کشور ما خوشبختانه به نوعی از بیماری های عفونی عبور کردیم و به بیماری های غیر واگیر رسیدیم که چهار عامل کم تحرکی، استرس، مصرف مواد دخانی و رژیم غذایی ناسالم از عوامل بیماری غیرواگیر است.

    وی در خصوص اینکه در گذشته شاهد بیماری های کمتری بودیم اظهار داشت: مداخلاتی که بشر در طبیعت انجام داد خودش را در حوزه سلامت هم نشان داد. مثل ورود فاضلاب های صنعتی به دریاها؛ در چند سال گذشته کارخانه ای وجود نداشت که فاضلاب به دریا بریزد. آیا مداخلات بشر در سایر حوزه ها در طبیعت به این شدت بود؟ کلان شهرها به وجود آمد و فاضلاب شهری آمد. بشر در طبیعت دخالت کرد و عوارضی ایجاد کرد که ممکن است قابل جبران نباشد.

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب مقایسه طب سنتی با طب نوین را غلط عنوان کرد و افزود: اینکه در گذشته طب سنتی استفاده می کردیم و بیماری ها کم بود و الان بیماری ها زیاد شده و عامل آن عدم توانایی و کفایت طب نوین است مقایسه غلطی است؛ چرا ه بسیاری از عواملی که در طب سنتی نبوده عامل آن پیدا شده است. اگر بیماری ها زیاد شده علت آن طب نوین نیست. علت این است که بشر رفتارها و مداخلاتی وارد چرخه زندگی کرده است.

    وی آمار سرطان را رو به افزایش عنوان کرد و افزود: در سال ۹۶ حدود ۱۰۰ مورد مرگ سرطان داشتیم. امروز عوامل این بیماری ها به وجود آمده است و ما باید عوامل این بیماری ها را کنترل و از اثرات آن کم کنیم.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.