سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • رئیس دانشگاه شیراز در جلسه بررسی مشکلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب مطرح کرد:برای ارتقا دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب تلاش خواهیم کرد

    شناسه : 12581 ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶ 946 بازدید ارسال توسط :

    جلسه بررسی مشکلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب با حضور دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز و دبیر دانشگاههای منطقه ۷ آموزش عالی کشور، دکتر عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت، فرودی فرماندار ویژه، حجه الاسلام صادقی امام جمعه داراب، ریاست و اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد. دکتر […]

    رئیس دانشگاه شیراز در جلسه بررسی مشکلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب مطرح کرد:برای ارتقا دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب  تلاش خواهیم کرد
    پ
    پ

    جلسه بررسی مشکلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب با حضور دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز و دبیر دانشگاههای منطقه ۷ آموزش عالی کشور، دکتر عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت، فرودی فرماندار ویژه، حجه الاسلام صادقی امام جمعه داراب، ریاست و اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

    دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در این جلسه ضمن تبریک به مناسب فرا رسیدن اعیاد ماه رجب، دانشگاه های دنیا را به سه نسل تقسیم کرد و گفت: دانشگاه هایی که در فصل اول دانشگاهی وجود داشتند دانشگاه های آموزشی بودند. دانشگاه های نسل دوم، دانشگاه پژوهشی با تکیه بر آموزش، استفاده از پژوهش برای آموزش بود و امروزه ما در مسیر دانشگاه های نسل سوم و چهارم هستیم که از ویژگی مهم آنها ایفای رسالت اجتماعی و ایفای مسئولیت اجتماعی است؛ چیزی که در نسل های اول و دوم دانشگاه ها وجود نداشت.

    وی با بیان اینکه در دانشگاه های نسل سوم و مراکزآموزش عالی نسبت به سرنوشت جامعه و چگونگی کارکرد نمی تواند بی تفاوت باشد عنوان کرد: زمان اینکه به عنوان دانشگاهی در دانشگاهم باشم وکار آموزشی و پژوهشی خودم را انجام بدهم و به دنیای بیرون کاری نداشته باشم، سپری شده است. دانشگاه هایی در سطح دنیا موفق هستند که رسالت و مسئولیت خطیر اجتماعی به نحو احسن انجام دهند. یکی از این رسالت ها حضور در بطن جامعه، با مردم و همراه آنها بودن، مشکلات مردم را شنیدن و در جهت حل آن قدم برداشتن است. گرچه دانشگاه های ما در ابتدای مسیر هستند ولی راهی است که گریزناپذیر می باشد؛ چرا که جامعه از دانشگاه جدا نیست و جامعه از دانشگاه و اگر مردم صبور کشور ما نتوانند مشکلات خود را در دانشگاه مطرح کنند و راه حل بگیرند به تدریج دانشگاه ایزوله خواهد شد. این یکی از خطراتی است که معمولا دانشگاه ها را تهدید می کند.  از طرف دیگر آموزش های ما باید برای فارغ التحصیلان، کارایی داشته باشد. آموزش ها باید به درد دانشجویان بخورد و مشکل و معضلی را حل کند.

     

     

    رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به استفاده از پتانسیل بالقوه دانشکده کشاورزی داراب اظهار داشت: ما حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد و حتما این پیگیری ها را انجام خواهیم داد و بر اساس مزیت های نسبی و در راستای شاخص های حل مشکلات مردم تلاش خواهیم کرد تا این ظرفیت های بالقوه مغفول واقع نشود. در بعضی از مراکز آموزش عالی که در سطح استان وجود دارد حداقل این است که ساختمان استیجاری دارند و با مشکلاتی همراه هستند؛ ولی در اینجا، این فضای فیزیکی با فضای آزمایشگاهی و تخصصی وجود دارد و همه ما باید کمک کنیم تا از ظرفیت های آن استفاده شود. این ها ظرفیت هایی مبتنی بر برنامه ریزی، آینده نگری و حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم است. در دانشگاه های نسل سوم، حتی نگران اشتغال فارغ التحصیلان خودشان هم هستند و رصد می کنند.

    نادگران افزود: بنابراین اگر بخواهیم تلاش جدی در این زمینه انجام دهیم باید چند کار را انجام دهیم. ۱- استفاده از پتانسیل های مغفول مانده، ۲- حرکت در مسیر دانشگاههای نسل سوم که عبارتند از ایجاد فضاهای دانش بنیادی. شهرستان داراب یکی از شهرستان هایی است که بسیار خوب در این زمینه می تواند حرکت کند.

    رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه کشاورزی سهم بزرگی در اقتصاد شهرستان داراب دارد عنوان داشت: ما به خوبی می توانیم با همت مسئولین فضاهای استارت آپی و دانش بنیادی فراهم کنیم و من سعی می کنم به این موضوع ورود کنم و از امکاناتی که دولت برای اینگونه شرکت ها قرار داده استفاده کنیم. اولین موضوعی که باید پرداخته شود اشتغال جوانان این منطقه است همراه با مهارت هایی که یاد می گیرند و آموزش های بهینه ای که برای آنها فراهم می شود.

    وی توسعه مراکز آموزش عالی را با پذیرش دانشجویان زیادتر امکان پذیر دانست و تصریح کرد: برای اینکه مسیرهای سنتی و قدیمی را بهینه کنیم و به مشکلات جامعه بپردازیم لازم است توسعه ای در مسیر مراکز آموزش داشته باشیم و برای این امر مهم هم باید اینجا فضایی فعال باشد بدین معنی که از مزیت های نسبی منطقه استفاده کنیم و شرکتهای دانش بنیان تشکیل بدهیم. مطمئن باشید جوانان ما که سرمایه این کشور هستندفعالیتهایی از ایده تا عمل را خودشان انجام خواهند داد. در حال حاضر به نظرم مسئله مغفول مانده در شهرستان داراب و زرین دشت همین موضوع است. بنابراین ما در خدمت شما هستیم و از پتانسیل های بالقوه مغفول مانده استفاده خواهیم کرد و گسترش خواهیم داد و در مسیری که مشکلات به سمت حل شدن برود. تا وقتی که مسائل و مشکلات به زیر تیغ پژوهش کشیده نشود مسائل حل نخواهند شد.

    حمید نادگران افزود: ما جلسات خود را با مجموعه مدیریت دانشکده ادامه خواهیم داد و آمار بهینه ای پیدا خواهیم کرد و در اولین مرحله آن برای ایجاد مراکز استارت آپی و دانش بنیادی تلاش و فعالیت کنیم. ما تلاش خواهیم کرد در خدمت مجموعه دانشکده کشاورزی باشیم و برای ارتقا آن تلاش خواهیم کرد تا ان شالله از این پتانسیل  استفاده شود. از همه مسئولین شهرستان درخواست می کنیم برای رصد و گسترش اشتغال فارغ التحصیلان تلاش کنند تا بتوانیم فضای خیلی بهتری برای این مجموعه آموزش عالی که در سطح استان هم در سطح بالایی است فراهم کنیم.

    حسین امین، رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رجب، خلاصه ای از وضعیت دانشکده را ارائه کرد و گفت: دانشکده کشاورزی داراب در سال ۱۳۶۵ به نام آموزشکده کشاورزی با پذیرش تعداد محدودی دانشجو در چند رشته کار خود را شروع کرد. به ترتیب در سالهای بعد تعداد محدودی رشته های جدید به وجود آمد. در سال ۱۳۸۴ از آموزشکده به دانشکده کشاورزی ارتقا پیدا کرد و در واقع موافقت اصولی برای ارتقا به مجتمع آموزش عالی گرفت؛ ولی شرایط مهیا نشد و این اتفاق محقق نشد. درسال ۱۳۸۶ دانشکده، استقلال مالی پیدا کرد. درسال ۹۰ انقطاع کامل از دانشگاه شیراز داشت و در سال ۹۷ در طرح موسوم به آمایش و سازماندهی مراکز آموزش عالی مجددا به دانشگاه شیراز الحاق شد و در زیر چتر دانشگاه شیراز به فعالیتهای خود ادامه می دهد تا به آن اهداف اولیه ای که از تأسیس داشته، برسد.

    امین افزود: در همه مراکز آموزش عالی دو هدف مهم ترسیم می شود: اول تقویت نیروی انسانی متعهد و متخصص که از رسالت های دانشکده است و این مجموعه با استناد به شواهدی که داریم موفق عمل کرده است. امروز افتخار داریم که بزرگمردانی را در جای جای میهن اسلامی از فارغ التحصیلان این مجموعه هستند؛ هم در حوزه سیاستگذاری ها و هم درمراکز علمی و در  حوزه اجرایی خدمت صادقانه انجام میدهند و ان شالله بتوانیم دانشکده در تربیت نیروهای متعهد و متخصص سهیم باشد.

    وی تأثیرگذاری یک مجموعه علمی در جامعه را مهم دانست و افزود: ما اعتقاد داریم که علم و دانش گره گشای بسیاری از مشکلات است. همانطوری که امروز در جامعه و در دنیا می بینیم که برای تقابل با ویروسی که همه گیر شده  و دنیا را مختل کرده مجامع علمی توانستند راه چاره پیدا کنند. در مشکلات کوچکتر جامعه هم دقیقا افراد متخصص و متعهد می توانند این گره گشایی را داشته باشند. ان شالله که مجموعه ما که اعلام آمادگی کردند همواره در راستای گره گشایی مشکلات این جامعه سهیم باشند و بااستفاده از نیروهای متخصص که در اختیار دارند تاثیرگذار باشند و از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده  شود.

    امین به ظرفیت های فیزیکی دانشکده اشاره کرد و گفت: مساحت کلی این مجموعه که در آن قرار داریم ۱۲۰ هکتار است و ۴۳ هکتار هم اراضی دیگری داریم و مجموعا ۱۶۳ هکتار عرصه داریم. ۱۲ هزار متر مربع هم ساختمان آموزشی، اداری و تحقیقاتی داریم. خوابگاه خواهران و برادران ما با مساحتی بالغ بر ۴ هزار متر مربع گنجایش ۳۰۰ تا۳۵۰ نفر دانشجو دارد. مساحت باغات ما ده هکتار است. مساحت فعلی مزارع ما ۳۰ هکتار است و این ظرفیت دارد ایجاد می شود تا ۸۰ هکتار هم گسترش پیدا کند. مساحت گلخانه های ما ۱۰۰۰متر مربع است.

    امین در خصوص مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده گفت: پنج دوره در مقطع کارشناسی دانشجو می گیریم. یکی از جدیدترین رشته هایی که اخیرا تصویب شده رشته مهندسی منابع آب است که بعد از تصویب در شورای دانشگاه که آقای نادگران و همکارانشان در این رابطه یاری کردند و در شورای دانشگاه تصویب شد و سپس در شورای گسترش آموزش عالی هم تصویب شد و ان شالله به زودی ابلاغ می شود و ما از اول مهر در این رشته هم دانشجو خواهیم گرفت. در دوره کارشناسی ارشد دو دوره فعال داریم مهندسی علوم باغبانی و آگرواکولوژی و رشته اکوهیدرولوژی هم رشته ای است که در شورای دانشگاه تصویب شده و به شورای گسترش آموزش عالی ارسال شده و امیدواریم این رشته هم به زودی تصویب بشود تا ما بهره ببریم.

    وی تعداد اعضای هیأت علمی دانشکده از سال ۸۳ که ۱۸ نفر بودند ودر سال ۹۹ تعداد ۱۹ نفر شده اند عنوان کرد: عمدتاٌ همکاران ما در سال ۸۳ مرتبه علمی مربی داشتند و در سال ۹۹ تعداد ۱۹ نفر اعضای هیأت علمی داریم که ۱۳ نفر استادیار و ۴ نفر مرتبه دانشیار و ۲ نفر مربی هستند که یک نفر دانشجوی دکتری هستند که به زودی دفاع می کنند و از اول مهر تعداد مربیان ما به یک نفر کاهش پیدا می کند.

    امین در خصوص کاهش تعداد دانشجو گفت: تعداد دانشجویان ما در ۱۷ سال گذشته و در سال ۸۶ که بالاترین آمار دانشجو داشتیم که حدود ۳۸۵ نفر بودند و امروز به ۲۳۵ نفر کاهش پیدا کرده است. این کاهش دانشجو با توجه به محدود بودن رشته های ما البته این روند طبیعی است و در دانشکده ما از روند طبیعی خود برخوردار است؛ اما اگر آن تعداد با توجه به پتانسیل و ظرفیت هایی که داریم تعداد رشته ها بیشتر شود حتما تعداد دانشجویان ما افزایش پیدا می کند و این قضیه کمبود دانشجو به نحوی جبران خواهد شد.

    وی افزود: نسبت تعداد دانشجو به اعضای هیأت علمی ما در سال ۸۶ تعداد ۲۱ نفر بوده اما در سال ۹۹ به تعداد ۱۲ نفر رسیده است. تعداد اعضای هیأت علمی ما افزایش پیدا نکرده اما تعداد دانشجوهای ما کاهش پیدا کرده و بنابراین روند در حد نرمال نیست و باید فکری به حال آن شود.

    وی با اشاره به افزایش اعضای هیأت علمی دانشکده گفت: تعداد اعضای هیأت غیرعلمی ما از ۶۹ نفر در سال ۸۹ به ۳۶ نفر در سال ۹۹ رسیده که کاهش داشتیم و این روند مورد انتظار وزارت علوم و دانشگاه است. مجموعه ما، نیروهای متخصصی از دست داده که ان شالله دانشگاه همکاری و کمک کند تا با توجه به بازنشستگی تعداد دیگری از همکاران ما در گروه هیأت غیرعلمی که به زودی اتفاق می افتد، بتوانیم نیروهای متخصصی در هیأت علمی داشته باشیم. نسبت اعضای هیأت غیرعلمی به اعضای هیأت علمی هم از ۱.۴ به ۱.۹ رسیده که تقریباٌ به نرم‌ معمول خودش نزدیک می شود.

    امین در خصوص وضعیت اعتبارات دانشکده کشاورزی گفت: وضعیت اعتبارات مصوب هزینه ای ما در سال ۸۹، یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بوده که الان به ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده؛ گرچه حق مجموعه به این گستردگی را نمی دهد و ما انتظار داریم از آقای دکتر عسکری و فرماندار محترم که در این زمینه کمک کنند؛ اگر چه تشکر ویژه ای از حمایت های آقای دکتر عسکری که امسال در سازمان برنامه و بودجه در راههای مختلفی که نیاز بود ما را همکاری کنند واقعا سنگ تمام گذاشتند و همواره همراه ما بودند و من از ایشان تشکر ویژه ای دارم.

    وی افزود: اعتبارات تملک و دارایی ما فراز و نشیب هایی داشته اما در سال ۱۴۰۰ رقم افزایش پیدا کرده که با توجه به افزایش هزینه هایی که در جامعه وجود دارد، باز اعتقاد داریم که این گره گشای مشکلات فعلی ما که داریم و به آن اشاره می کنم نخواهد بود. اعتبارات درآمد اختصاصی ما مایه سرافکندگی ما و این مجموعه است؛ چرا که ما منابع زیادی در اختیار داریم اگرچه دانشجوی فوق دکترا نداریم و درآمدهای حاصل از تجاری سازی از علم نداریم؛ اما منابع سرشاری از آب و زمین در اختیار داریم که می توانیم در طول سالیان سال اگر در برنامه ریزی قرار می گرفت می توانسته درآمد اختصاصی ما را خیلی بیشتر از این بالا ببرد که ما ان شالله برنامه ریزی هایی که داریم انجام‌ دهیم امیدوار هستیم که در چندسال آینده این‌هم اتفاق بیفتد.  از سال ۹۳ به بعد، یک افزایشی در میزان درآمدهای اختصاصی داشتیم که البته این قانع کننده برای ما هم نیست و امیدواریم که این افزایش پیدا کند.

    رئیس دانشکده کشاورزی با بیان اینکه امکانات خوبی در اختیار داریم افزود: دانشکده  ۱۲ باب آزمایشگاه دارد که آزمایشگاه‌های تخصصی ما می تواند به بقیه شهرستان ها خدمات بدهد و در جاهای مختلف هم‌ اعلام کردیم. ‌کتابخانه با بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب داریم که می تواند مورد استفاده همه علاقه مندان قرار بگیرد. پهنای باند ما از  ۲ به ۲۰۰ مگابایت افزایش پیدا کرده و اگرچه با شروع کلاس های مجازی باز در این زمینه اختلالاتی داریم اما امیدواریم با حمایت هایی که اتفاق می افتد این‌ مشکل ما هم برطرف شود.‌

    وی ادامه داد: در فعالیت های عمرانی کارهایی که ما شروع کردیم و نتایج خوبی داشته توجه به اماکن ورزشی مجموعه بوده با توجه به جوان بودن این ‌مجموعه و افرادی که در اینجا درس می خوانند نیاز ضروری بود با تلاش هایی که شده فضاهای مناسبی را برای دانشجویان و همکاران به وجود بیاوریم و مورد  استفاده قرار بگیرد. کتابخانه دانشکده مورد بازسازی کامل قرار گرفته و محیط بسیار جذابی را برای اعضای هیأت علمی دانشکده و سایر علاقه مندان که مراجعه می کنند ایجاد کرده است. غذا خوری دانشکده مورد بازسازی کامل قرار گرفته و با اعتبارات ابلاغی که از جاهای مختلفی به ما تعلق گرفته توانستیم در بحران های مالی که داشتیم این کارها را انجام دهیم. گلخانه بزرگ تحقیقاتی، تجارتی احداث کردیم که می تواند خیلی کمک کند؛ هم‌ جنبه پژوهشی و هم‌ جنبه آموزشی و هم جنبه تجاری دارد. تمام قسمتهای دانشکده دوربینهای مدار بسته دارد و پایش خوبی در سطح دانشکده داریم. باغ های ما مورد بازسازی کامل قرار گرفته است. خوابگاه دختران در سال ۹۸ و خوابگاه پسران هم در حال حاضر با توجه به فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته با توجه به تعطیلاتی که در کرونا به وجود آمده کارها راانجام می دهیم.

    وی اراضی دانشکده یک ظرفیت معطل مانده دانست و عنوان کرد: این اراضی که بالغ بر ۸۰ هکتار به دلیل نامسطح بودن مورد استفاده قرار نمی گرفته و به این بخش هم توجه خاصی داشتیم و الان همه اراضی ما تسطیح شده و با حفر یک ‌حلقه چاه ۲۵۰ متری و تجهیز آن، ان شالله تا چند وقت آینده در مدار قرار می گیرد و چند حلقه چاه دیگر هم ‌مجوز گرفته شده و به زودی عملیات اجرایی آن هم شروع می شود و می تواند ظرفیت مناسبی برای افزایش درآمدهای اختصاصی ما باشد.

    وی گفت: برنامه های راهبردی که داریم برنامه نوگشایی دوره های کارشناسی، راه اندازی مراکز رشد و کارآفرینی، ‌راه اندازی مراکز پژوهشکده های منطقه، تعیین اعضای هیأت علمی مورد نیاز، تأمین اعضای هیأت غیرعلمی، توسعه الزامات پژوهشی، گسترش توسعه تفاهم نامه های آموزشی پژوهشی با مراکز علمی منطقه استانی، تجاری سازی یافته های پژوهشی و علمی،  توسعه روابط با مراکز پژوهشی، راه اندازی توسعه شرکت های دانش بنیان، تجهیز و توسعه امکانات رفاهی کارکنان، افزایش درآمدهای اختصاصی و تنوع بخشی به آنها، تلاش برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه های راهبردی ۵ ساله ماست که ان شالله امیدواریم ‌محقق شود. همچنین اجرای سه طرح بزرگ کاربردی در حوزه کشاورزی که این سه طرح با همکاری آقای عسکری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده که در مرحله اول مورد موافقت قرار گرفته و در حال طی کردن مراحل قانونی خود است و امیدواریم به ثمر بنشیند. سه طرحی است که مورد نیاز شهرستان است. تولید نشا مکانیزه، تولید باغ میوه های مرکب داراب و پیاده سازی سیستم مکانیزم آبیاری است که اراضی دانشکده را به طور کلی تحت پوشش قرار می دهد.

    امام ‌جمعه داراب ضمن  تبریک به مناسبت حلول ماه رجب و اعیاد شریفه، به سخنان اخیر رهبری اشاره کرد و گفت: اخیرا مقام ‌معظم رهبری به مسئولین نظام، در رابطه با سخن امام محمدباقر(ع)  تذکر داده اند که می فرماید اگر مردم مالک نفس خود باشند و تسلط به نفس داشته باشند در این صورت است که خداوند بالاترین عنایت را به آنها  دارد، اگر در این اوقات و حالات مالک نفس خود باشند برترین جایگاه دارند.

    وی گفت:  مقام‌ معظم رهبری از مسئولین نظام و از فضای مجازی و مردمی که بداخلاقی در حال اوج گرفتن است، گله ای داشتند. بداخلاقی در فضای مجازی و حقیقی در بین همه گروهها که از مسئولین گرفته تا دیگران پیدا شده مقام معظم رهبری ناراحت هستند. لذا به عنوان تذکر در بین شما دانشگاهیان بزرگوار که شما مشعل و چراغ راهنمایی این کشور هستید عرض کنم که امام باقر می فرماید هر کس مالک نفس خود باشد هنگام شوق و علاقه و هنگام ترس و خشم و وحشت و هنگامی که غضب می کند مالک نفس خود باشد خداوند نفس این فرد را وارد آتش نمی کند. اگر مالک نفس خود نباشد قطعا جایگاه او آتش است. لذا لازم است که فضای مجازی و حقیقی همراه کنیم با حرفهای معصومین تا سعادتمند باشیم.

    وی گفت: درخواست از ریاست دانشگاه این است که در کشور یک دانشکده ای با این قدمت از نظر سن و سال وجود ندارد که به دانشگاه تبدیل نشده باشد. ما درخواست نسبت به این موضوع داریم. هم از نظر قدمت، هم از نظر امکانات و هم از نظر هیأت علمی جایگاه این دانشکده بد نیست. جايگاه این پردیس بد نیست. اگر در این زمینه بزرگواری کنید کار خوبی است.

    عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت، ضمن خیرمقدم به همه حاضرین در جلسه، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ما باید علم تولید و تکنولوژی را صادر کنیم گفت: امام در مورد دانشگاه فرمودند که مبدأ همه تحولات است و رهبر در سند چشم انداز ۲۰ ساله به یکی از موضوعاتی که به طور ویژه اشاره می کنند این است که ما باید علم تولید و تکنولوژی را صادر کنیم؛ نکته مهمی است. این جایگاه ارزشمند دانشگاه و مراکز آموزش عالی را می رساند. منتها متأسفانه از مدتها قبل یک مقداری مجموعه دانشگاهها مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفت و ما در مجلس شورای اسلامی نگاهمان این است که این فضا را تغییر دهیم و در راستای توسعه همه جانبه کشور، دانشگاهها را ببینیم.

    وی گفت: لازم، مهم و حساس و سرنوشت ساز است و دانشگاهها باید در تراز انقلاب اسلامی عمل کنند. امروز اگر انقلاب اسلامی می گوییم که ام القرای جامعه اسلام است باید به طور ویژه به دانشگاه نگاه کرد. امکانات و فضاهای لازم و همه را باید مهیا کنیم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

    وی در خصوص دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب گفت: این دانشکده از سال ۶۵ استارت خورد ودر سال  ۶۷ با ۱۶ دانشجوی مقطع کاردانی کار خودش را شروع کرد. یعنی سه دهه و اندی از عمر این دانشکده می گذرد. در جاهای مختلف عضو گروهی بودم که مراکز آموزش عالی را در جاهای مختلف فعال می کردیم. امروز بحث امنیت غذایی است که شاید خیلی از افراد توجه نکنند. اما امروز در دنیا بحث امنیت غذایی بسیار مهم و حساس و دشمن زوم کرده است. از یک فضای کشاورزی آکادمیک فعال و به روز، امنیت غذایی اتفاق می افتد. دشمن نتوانسته از طریق تهدیدها و تحریم ما را به پای میز مذاکره بنشاند اما از نگاه اینکه به سمت و سوی گرسنگی مردم برود معلوم نیست چه اتفاقی می افتد. پس بنابراین جایگاه مجموعه بخش علمی بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

    وی با اشاره به عدم استقبال نماینده و رئیس سابق دانشکده مبنی بر ارتقا گفت: از قول یکی از نمایندگان فعلی مجلس که قبلا معاون پارلمانی وزارت علوم بوده است، می گفت که وزیر دستور داده که هر جایی که قابلیت ارتقا دارد ارتقا دهید. به همین رییس دانشکده و نماینده گفتم و انها اعلام کردند که می خواهیم به دانشگاه شیراز برویم و این کار نشود. این ظلم بزرگی است. چه اشکالی دارد که ما در استان فارس چند دانشگاه داشته باشیم. ان زمان یک دانشگاه شیراز بوده و آزاد و دو واحد دانشکده داراب و علوم انسانی کازرون داشتیم. این حق مردم است. اینجا بستر مهیاست و نیازی به ساخت و ساز نیست. از وقتی که وارد مجلس شدم کار را به شدت دنبال کردم و ‌پیش جهانگیری معاون رییس جمهور رفتم و به وزیر و ریاست دانشگاه اطلاع رسانی شد. دانشکده ای که از دهه ۳۰ نگاه محققین ملی و بین المللی به آن معطوف شده و توسط کارشناسان خبره خارجی مرکز تحقیقات تهیه نهاده و بذر کشور در خاورمیانه داشتیم. هزاران دسترنج تولیدی مراکز تولیدی اینجا در موسسه سیمیت در اینجا موجود است. یعنی به عنوان یک بانک ژنی دارد استفاده می کند. از نظر اقلیمی در بخش کشاورزی مسافت ۱۲۰ کیلومتری و سه اقلیم متفاوت داریم.  ما در خاورمیانه در این مساحت کم هیچ جا نداریم.

    عسکری گفت: این را تشبیه به کالیفرنیا آمریکا می کنم. یک جا سرد، یک جا معتدل و یک جا برف ریز است و اقلیم متنوع است. کشاورزی بستر توسعه در حوزه های مختلف است.  یک ظرفیت این‌چنینی با این فضا و این شرایط باید با ۲۰۰ دانشجو کار را دنبال کنیم یا باید به سمت حداقل باید ۱۰۰۰دانشجو می رفتیم؟

    اصغر فرودی فرماندار ویژه شهرستان داراب بیان داشت: بر اساس گزارش مرکز آمار در سال ۹۵ در شهرستان داراب ۳۸ درصد سهم اشتغال شهرستان مستقیما از کشاورزی است و بالای ۷۰ درصد اقتصاد شهرستان مستقیم و غیر مستقیم مربوط به کشاورزی است.

    نماینده عالی دولت اظهار داشت: کشاورزی مبتنی بر علم می تواند تولید را افزایش و اقتصاد کشاورزان را تقویت کند و در حقیقت ارتقاء دانشکده کشاورزی داراب به مرکز آموزش عالی، اقتصاد کشاورزی محور شهرستان را تقویت می کند.

    وی افزود: امکانات و تجهیزاتی که این دانشکده دارد پتانسیل خدمات دهی آموزشی به حداقل هزار دانشجو را دارد و در همین راستاتقاضای ارتقای تعداد رشته ها، ارتقا چارت سازمانی و افزایش اعتبارات و بودجه های این دانشکده را داریم.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.