جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2009 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • در گفتگو با خانم مستانه بیگی ایرانگرد و مشاور بومگردی عنوان شد: با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان؛ داراب ناشناخته مانده

    شناسه : 15662 ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۹:۳۳ 141 بازدید ارسال توسط :

    در گفتگو با خانم مستانه بیگی ایرانگرد و مشاور بومگردی عنوان شد: با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان؛ داراب ناشناخته مانده   مستانه بیگی مدرس زبان دانشکده خلبانی و مشاور بومگردی با سیزده سال سابقه ایران گردی با همراهی خانم اسدپور از فعالان گردشگری پس از باز دید از شهر باستانی دارابگرد وارد بخش […]

    در گفتگو با خانم مستانه بیگی ایرانگرد و مشاور بومگردی عنوان شد: با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان؛ داراب ناشناخته مانده
    پ
    پ

    در گفتگو با خانم مستانه بیگی ایرانگرد و مشاور بومگردی عنوان شد: با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان؛ داراب ناشناخته مانده

     

    مستانه بیگی مدرس زبان دانشکده خلبانی و مشاور بومگردی با سیزده سال سابقه ایران گردی با همراهی خانم اسدپور از فعالان گردشگری پس از باز دید از شهر باستانی دارابگرد وارد بخش های رستاق و فورگ شده و از برخی آثار و میراث تاریخی این مناطق دیدن کردند.

    آنچه می خوانید گفتگوی کوتاهی است با این خانم ایرانگرد است که می توان ادعا کرد بیشتر مناطق ایران را از نزدیک دیده است.

    _ مستانه بیگی هستم، مدرس زبان دانشگاه خلبانی، مشاور بومگردی و سیزده سال سابقه ی ایران گردی در کارنامه خود دارم.

    _ بدون اغراق همه استان ها و شهرستان ها را رفته ام و دومین بار است که به داراب سفر می کنم.

    _ بیشتر روستاهای هدف گردشگری و خیلی از روستاهای گمنام را رفته ام. این بار به شهر تاریخی دارابگرد رفتم. خیلی دوست دارم توی تاریخ سیر کنم، یک سنگ در محوطه دارابگرد که به سنگ پیرزن معروف بود و می گفتند هرکس وارد می‌شود باید به این سنگ پیرزن سنگی پرتاب کند برایم جالب بود. دوست داشتم منشأ تاریخی این سنگ را بدانم، همین اطلاعات را هم آقایی که بومی منطقه بود برایم توضیح داد.

    _ یک چیز جالبی که درشهرستان داراب مشاهده کردیم نخل(خرما) و مرکبات در کنار هم توجه ما را جلب کرد.

    تنوع میوه ها به این شکل قابل تأمل بود.یا مثلا درخت گردو و خرما کنار هم به عمل آمده بود.

    _ مسجد سنگی یا آتشکده آذرخش را بازدید کردیم که البته درب آن بسته بود و این موضوع جای انتقاد دارد؛

    چون مسئول مراقبت از آنجا حضور نداشت و اتفاقی با وی برخورد کردیم که اگر این اتفاق نیفتاده بود شاید از تماشای این بنای تاریخی محروم می شدیم از طرفی چون روز جمعه بود نمی دانستیم به کجا مراجعه کنیم؟ وقتی که من این همه راه از تهران و همراهم از شیراز به شوق گردشگری داراب اومده بودیم باید چه کار می کردیم؟

    _ بازدید از مزارع پنبه تجربه خوبی بود چون دوست همراهم اولین بار بود می آمد و توی مزرعه پنیه و از تماشای پنبه زار لذت می برد.

    _ به نظر می رسد یک سری سایت ها و پیج ها جهت معرفی جاذبه های گردشگری نه تنها داراب بلکه هراستانی وجود داشته باشه تا اطلاع رسانی شود. مثلا راجع به نقش شاپور اطلاع چندانی نداشتم، نمی دانستم باید از چه کسی بپرسم؟ چون یگ سری اطلاعات در سایت های گردشگری و مجلات الکترونیکی می نویسم اما ازنقش شاپور چیز زیادی نمی دانستم که منتشر کنم.

    _ انتظار می رود که این آثار را بیشتر و بهتر معرفی کنند.

    مثلا تنگ رغز آنطوری که باید معرفی نشده، از فورگ فقط توانستم اسم یک قلعه را پیدا کنم ‌و آبشار فدامی و قصر اینه فقط اسمشان را شنیده بودم. به طور کلی داراب آنطور که باید معرفی نشده است.

    _ قصر آینه(چک چک ) را سری قبل بازدید کردم ولی متأسفانه انتقادی که دارم به راه و جاده دسترسی به این مکان تاریخی هست که خیلی اذیت شدیم و همین باعث میشه که گردشگران رغبت چندانی برای بازدید نداشته باشند.

    _ در بازدید از لایزنگان هم بافت پلکانی خانه های روستایی زیبا و دیدنی بود و متأسفانه خانه های اصلی روستا خراب شده ولی در مجموع روستای بزرگ و زیبایی بود.

    _ بخش فورگ هم فرصت شد که از قلعه تاریخی فورگ و نارنج قلعه و باغات ملک آباد بازدید کنیم و همچنین تاق کیومرث که زیبایی خاصی داشت و البته این هم چندان معرفی نشده و اگر مرمت شود می تواند بازدید بکننده یشتری داشته باشد.

    _ چیزی که دراین سفر در ذهن من نقش بسته، شهر تاریخی دارابگرد بود به ویژه اون سنگی که ریشه در باورهای مردم دارد و من خیلی دوست دارم باورهای مردم را بیشتر بدانم و خیلی جالب بود که یک سنگ‌ بزرگ وسط دارابگرد قرار داشت آدم احساس می کرد اون سنگ را از جایی آورده و آنجا کاشته اند. درصورتی که از اول این سنگ آنجا قرار داشته است.

    خانم بیگی در ادامه صحبت ها اشاره به بومگردی قصر آینه داشت و گفت: اولین اولویت من برند بودن بومگردی اینجاست چون میزبان این مکان در مهمان نوازی عالیست. هر بومگردی باهر ایرادی که داشته باشه اگر برخورد میزبان خوب باشه خیلی از کمبودها قابل چشم پوشی است اما اگر برخورد ها خوب نباشه عیب و نقص ها دوچندان به چشم می آید. واقعاً مهمان نوازی جناب حسن پور و همسرشان خانم مستقیمی جوری است که آدم احساس می کند آمده خانه عمو یا دایی و کلا ما احساس می کنیم خانه خودمان هستیم. امیدواریم

    برای معرفی شهرستان داراب بیشتر تلاش بشه

    تا‌ان شاا… شاهد راه اندازی بومگردی های دیگری هم باشیم و مردم کشور بیایند و از جاذبه ها بازدید کنند.پس از گفتگو با خانم بیگی چند کلامی هم از خانم اسد پور فعال در عرصه گردشگری بشنویم:

    _ من با خواهرم که مدیر بومگردی منطقه بوانات هستند همکاری دارم و توی این سفر با خانم بیگی همراه شدیم، انصافا از جاذبه های طبیعی و تاریخی داراب به حدی ذوق زده شدم که خانم بیگی هم متوجه هیجان من شدند، دیدن جاذبه های فورگ و رستاق و آشنایی با شما برایم لذت بخش بود و تشکر ویژه دارم از جناب حسن پور مسئول بومگردی قصر آینه و همسرشان خانم مستقیمی که واقعا سنگ تمام گذاشتند.

    ان شاا… که فرصتی فراهم شود شما هم تشریف بیاورید بوانات و بتوانیم این رفت و آمد و مراودات را حفظ کنیم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.