سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • اما و اگرها در پتروشیمی داراب کارساز نیست/ پتروشیمی داراب هم مشکل اشتغال را حل می کند و هم موجب رونق اقتصادی می شود

    شناسه : 12194 ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 1479 بازدید ارسال توسط :

    مهدی شهسوار- حدودا ۱۳ سال از آغاز اجرای عملیات ساخت پتروشیمی داراب می گذرد. طرحی که قرار بود ۳ساله به بهره برداری برسد, اما سالهاست که متوقف شده و به جز ۳ سوله و یک ساختمان آجری,  هیچ پیشرفتی نداشته است. علت را که جویا شدیم, دلایلی را شنیدیم که انگار فقط میخواسته اند بهانه […]

    اما و اگرها در پتروشیمی داراب کارساز نیست/ پتروشیمی داراب هم مشکل اشتغال را حل می کند و هم موجب رونق اقتصادی می شود
    پ
    پ

    مهدی شهسوار- حدودا ۱۳ سال از آغاز اجرای عملیات ساخت پتروشیمی داراب می گذرد. طرحی که قرار بود ۳ساله به بهره برداری برسد, اما سالهاست که متوقف شده و به جز ۳ سوله و یک ساختمان آجری,  هیچ پیشرفتی نداشته است. علت را که جویا شدیم, دلایلی را شنیدیم که انگار فقط میخواسته اند بهانه ای داشته باشند برای ۱۳ سال کم کاری. آنهم بهانه هایی که مشخص بود هیچ تحقیق و بررسی در مورد آن صورت نگرفته است. پس از برگزیده شدن نماینده جدید شهرستان و مشاهده توجه و اعتماد ایشان به جوانان در مسائل مختلف, جمعی ۵۰ نفره از جوانان دارابی متخصص و شاغل در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی گردهم آمدیم و به بحث و تبادل نظر درباره پتروشیمی داراب پرداختیم .

    بررسی قضیه را از نقطه صفر شروع کردیم. از مناسب بودن یا نبودن موقعیت زمین در نظر گرفته شده تا میزان صرفه اقتصادی محصولات تولیدی از میزان آب مورد نیاز تا آلودگی های احتمالی محیط زیست از دلیل ایجاد پتروشیمی های خط اتیلن مرکز در فاصله های ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری نسبت به دریا و بحث پدافند غیرعامل تا  تاثیرات اجتماعی و اشتغال جوانان و رونق اقتصادی شهرستان .

    لذا به این نتیجه رسیدیم که ایجاد این پتروشیمی‌ها نه تنها اشتباه نبوده, بلکه یکی از بهترین تصمیم ها بوده است و  جزو اعمال ما تأخر تصمیم‌گیرندگان و مسئولان در آن زمان محسوب خواهد شد, ان شالله.

    جهت تنویر افکار عمومی و همچنین افرادی که با اهمال و کم کاری خسارت مالی سنگین (تفاوت خرید تجهیزات با دلار ۳۲۰۰ تومانی با دلار ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی) و خسارت فرهنگی اجتماعی  ناشی از عقب ماندگی اجرای طرح را متوجه نظام و شهرستان نموده‌اند, دلایل و توضیحات فنی زیر را که حاصل دانش و تجربه تخصصی اعضای کارگروه فوق الذکر  مخصوصاً مهندس بهنام پهلوانی است را در ذیل آورده ایم .

    مهندس بهنام پهلوانی،  کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر و سرپرست کنونی مهندسی فرآیند واحد پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی امیرکبیر می باشند .

    از آنجا که محصول تولیدی پتروشیمی داراب نیز  پلی اتیلن سنگین خواهد بود,  تجربیات و تخصص ایشان کمک شایانی به اجرای این پروژه می تواند به همراه داشته باشد.

    چنین بیان می کنند:

    با توجه به اختصاص پتروشیمی ( کارخانه پلی اتیلن سنگین ) به شهرستان داراب،  نکات فنی اقتصادی و زیست محیطی مبهمی وجود داشته که در اکثر موارد با دید غیرکارشناسانه به آن پرداخته شده است.

    ابهامات ارائه شده عبارتند از:

    ۱- عدم تامین منابع آب جهت خنک سازی راکتورها، مبدل ها و غیره

    ۲- عدم توجیه اقتصادی ایجاد پتروشیمی در شهرستان داراب

    ۳- آلاینده بودن صنعت پتروشیمی

    در مورد ادعای عدم تأمین آب باید خاطر نشان کرد دو منبع تأمین آب در شهرستان داراب وجود دارد که عبارت است از سد رودبال داراب(۱۰۰ برابرمورد نیاز) و پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری که عملیات اجرای آن آغاز شده است .

    لذا با توجه به حجم آب در گردش جهت خنک سازی یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن سنگین این دو منبع تامین آب کاملا کفایت می کند و نیازی به استفاده از آب های زیرزمینی  که کشاورزی را در شهرستان داراب با مخاطره روبه رو کند نمی باشد.

    راه حل دیگری نیز وجود دارد که حتی از  دو منبع تأمین آب یاد شده هم کمتر استفاده می شود و آن نصب و بکارگیری سیستم های مداربسته خنک سازی است، که مصرف آب در صورت نصب این سیستم ها بسیار کمتر خواهد بود

    بنابراین از نظر فنی و کارشناسی , پتروشیمی داراب جهت تأمین آب با هیچ مشکلی روبه رو نمی باشد.

    در مورد ادعای عدم توجیه اقتصادی

    با توجه به انجام پروژه هاي مشابه در خط اتيلن غرب كه طول خط لوله انتقال اتيلن ٢٧٠٠كيلومتر ميباشد بديهي است كه پروژه پتروشيمي داراب داراي توجيه اقتصادي ميباشد .

    همچنين با توجه به توليد پلي اتيلن سنگین و سود خالص ناشئ إز آن , اين پروژه ميتواند برگشت سرمايه را در زمان كوتاهتري برای سرمايه گزار محقق سازد .

    لذا با احداث پتروشیمی داراب , آینده اقتصادی و اشتغال زایی را که می توان متصور شد به شرح زیر می باشد:

    ۱- در مرحله ساخت و نصب تجهیزات , تعداد کثیری از مردم شهرستان در قالب شرکت های پیمانکاری و گروههای شغلی  , به کار مشغول خواهند شد.

    ۲- جهت انتقال تجهیزات به شهرستان و پس از راه اندازی مجتمع ، بخش حمل و نقل اعم از مسافری و باری فعال تر خواهد شد.

    ۳- در مرحله تولید و فروش محصولات تعداد قابل توجهی از جوانان تحصیل کرده در این صنعت به کار مشغول خواهند شد و از کوچ آنها به استان های دیگر جلوگیری می شود.

    ۴- تکمیل مسیر راه آهن شیراز- فسا–  داراب به بندرعباس از جنبه انتقال مواد پلیمری تولید شده به بندرعباس جهت صادرات و همچنین به دیگر  نقاط کشور تسریع پیدا خواهد کرد .

    قابل ذکر است که تکمیل خط ریلی نیز اشتغالزایی خود را به همراه خواهد داشت.

    ۵- با توجه به نیازهای صنعت پتروشیمی مشاغل و کسب و کارهای جدیدی در شهرستان به وجود خواهد آمداز جمله تامین کننده قطعات فنی و غیر فنی مصرفی و یدکی پتروشیمی،

    ایجاد کارگاه های متعدد در شهرک های صنعتی و غیره.

    ۶- ایجاد صنایع پایین دست از جمله صنایع تولید لوله های انتقال آب و گاز که می تواند اشتغال زایی قابل توجهی را در شهرستان باعث شود .

    ۷- باعث احیای رشته های شیمی و پلیمر و رشته های وابسته به این صنعت در واحد های دانشگاهی این شهرستان می شود.

    در مورد ادعای آلاینده بودن صنعت پتروشیمی همواره دغدغه های زیادی وجود داشته است.

    آلودگی ها عمدتا به سه دسته زیر تقسیم بندی می گردد:

    ۱–  آلودگی هوا

    ۲- آلودگی آب

    ۳- آلودگی خاک

    آلودگی هوا:

    در صنعت پتروشیمی , شرکت طراح و لیسانس دهنده , در این مورد بسیار سخت گیرانه عمل می کند.  گازهای خروجی از واحد پلی اتیلن سنگین به مقدار خیلی جزئی و در محدوده مجاز تعریف شده در استاندارد قرار دارد و لیسانس دهنده آن را گارانتی می کند.

    همچنین پایش های دوره ای جهت کنترل آلودگی هوا تعریف می گردد، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

    آلودگی آب:

    با توجه به این که در واحد پلی اتیلن سنگین پساب تولیدی دارای مقدار جزئی هیدروکربن می باشد , شرکت لیسانس دهنده جهت رفع مشکل زیست محیطی نسبت به جداسازی و تصفیه آن ها تجهیزاتی را به پتروشیمی اختصاص می دهد و به هیچ عنوان اجازه ورود آن ها را به آب های زیرزمینی و رودخانه ها را نمی دهد.

    آلودگی خاک:

    با توجه به نسل جدید کاتالیست های مصرفی دیگر پسماند کاتالیست ایجاد نخواهد شد که زمین را آلوده نماید، بنابراین آلودگی زمین وجود نخواهد داشت .

    طبق قوانین مصوب شده, پتروشیمی ها درصدی از فروش خود را صرف فضای سبز و بهبود محیط زیست شهرستان خواهند کرد. ( که مبلغ قابل توجهی خواهد بود)

    در پایان با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذار جدید جهت ادامه اجرای این پروژه بر زمین مانده، از مسئولین مربوطه مخصوصاً نماینده انقلابی و جهادگر شهرستان جناب دکتر عسکری درخواست داریم قاطعانه و مصرانه،  این مسئله را پیگیری نموده و حق تضییع شده مردم داراب

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.