شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2009 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    شناسه : 14975 ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۳۱ 155 بازدید ارسال توسط :

    آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو برگزار شد.   به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو، استاندار فارس، مدیرعامل آب و فاضلاب استان، مدیرعامل آب منطقه ای فارس و برخی از مسؤلین استانی و شهرستانی برگزار شد. […]

    آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو برگزار شد
    پ
    پ

    آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو برگزار شد.

     

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، آئین افتتاح سه مجموعه آبرسانی در شهرستان داراب با حضور وزیر نیرو، استاندار فارس، مدیرعامل آب و فاضلاب استان، مدیرعامل آب منطقه ای فارس و برخی از مسؤلین استانی و شهرستانی برگزار شد.

    وزیر نیرو، علی اکبر محرابیان، هدف از حضور در این سفر بررسی مسائل و مشکلات عنوان کرد و افزود: با پیش بینی که در خصوص سد رودبال داشتیم و گزارش هایی که آمد و پیگیری های بسیار دقیق و فنی که آقای استاندار و همکاران داشتند یک طرح اضطراری برای جایگزین کردن آب اجرا شد که با سرعت و دقت این کار پیش رفت، هر چند که همچنان یک نواقصی وجود دارد و ان شالله ظرف یکی دو روز آینده برطرف می شود و مردم عزیز بدون نگرانی به زندگی و مصرف خودشان خوهند پرداخت. من از این حرکت خوب و جهادی، دلسوزانه و مسئولانه تشکر می کنم.

    محرابیان با بیان اینکه سد رودبال یک سرمایه ملی است عنوان کرد: بخش قابل توجهی از منابع آبی آن نیازهای منطقه را برطرف می کند مشروط بر اینکه مشکلاتی که امروز از نظر فنی با آن روبرو هستیم برطرف شود. همکاران ما مطالعاتی را شروع می کنند و عملیات اجرا را بدون توجه به اعتبارات ماده ۲۸ شروع می کنند و ما از منابع متمرکز وزارت نیرو و بند میم تامین اعتبار می کنیم. این مشکلات فنی سرمایه ملی و بسیار مهم را هر چه سریع تر برطرف می کنیم تا این سد در خدمت رشد و توسعه استان قرار بگیرد.

    محرابیان اظهار داشت: سهم هر ایرانی از منابع آب تجدید پذیر در سال ۳۶۰۰ متر مکعب بوده و امروز ۱۱۰۰ متر مکعب شده است. چرا؟ به دو دلیل. یک، رشد جمعیت دو و کاهش بارش ها. به صورت تاریخی روند بارش ها کاهشی بوده است. آب چیزی نیست که بشود وارد و تولید کرد. باید آب را مدیریت کنیم و ضروری است که همه در بخش های خود یعنی کسی که کشاورز، دامدار صنعتگر و یا مصرف خانگی دارد دست در دست هم بدهیم و از این منابع محدود کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم‌.

    وی در خصوص رفع تنش های آبی افزود: وزارت نیرو از هر روز دیگر مصمم تر است، طرح های آبرسان در سطوح کلان شهرها، شهرها و روستاها انجام می شود. در استان فارس از خطوط انتقال آب برای شهر شیراز گرفته تا تک تک شهرستان و روستاها طرح و اقدامات بسیار وسیعی را در دستور کار داریم. در موضوع جهاد آبرسانی در مرحله اول ده هزار روستا هدف گذاری و از این تعداد بیش از ۳ هزار روستا آبرسانی شد و کل طرح حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد، علی رغم اینکه حدود یک سال و سه ماه از شروع طرح می گذرد و مصمم هستیم که مشکلات و معضلات آبی کشور را برطرف کنیم.

    وزیر نیرو یا بیان اینکه مشکل آب در شهرستان داراب برطرف می شود، افزود: این حرکتی که شروع شده را قدم به قدم انجام می دهیم و مشکلات مردم را مرتفع می کنیم، در سطح شبکه و منابع مشکلاتی وجود دارد. برای اصلاح سد کارهای جدی باید انجام شود که در دستور کار است. ان شالله این اقدامات بسیار خوبی که در شهرستان های زرین دشت، داراب و جنت شهر شروع شده تا مرحله آخر تکمیل می کنیم.

    وی در ادامه افزود: به زودی سفر دوم ریاست جمهوری به استان فارس انجام می شود و در این سفر هم پیش بینی کردیم در موضوع آب، طرح های عظیمی را در سطح استان به مرحله بهره برداری و افتتاح برسانیم.

    استاندار فارس، محمدهادی ایمانیه خطاب به وزیر نیرو در خصوص پیگیری وضعیت سد رودبال و شبکه فاضلاب شهر داراب گفت: در مورد شبکه فاضلاب شهر داراب اگر از بانک توسعه اسلامی مجددا تامین اعتبار شود تا بتوانیم کل شهر داراب توزیع انجام دهیم، از پساب آن در حمایت از توسعه صنعت می توانیم استفاده کنیم‌.

    علی جان صادق پور، مدیرعامل آبفا فارس، در این مراسم گفت:جهت بهره برداری از بخشی از پروژه بزرگ آبرسانی شهرستان داراب و زرین دشت و شهرهای دیگر آمدیم.

    وی افزود: اواخر خرداد اعلام شد که ذخیره سد به پایان رسید. برای داراب ۱۰ حلقه چاه مهندسی ارزش شد و بعد ار اینکه سامانه دوم آبرسانی از سد اجرا شده بود تقریبا کل تاسیسات رها و متروکه شده بود اما این ده چاه را سریعا وارد مدار کردیم و ۶ حلقه چاه برای شهر و حدودا ۱۲ حلقه چاه در روستاهایی که از این پروژه استفاده می کردند، احیا کردیم.

    وی عنوان کرد: بخش هایی از شهر دچار مشکل شدند و من عذرخواهی می کنم. اگر مشکلی وجود دارد از طرف بنده حقیر است و اگر کاری شده توسط همکاران بنده است که یک هفته به صورت شبانه روز در حال تلاش هستند.

    صادق پور با بیان اینکه استان فارس اقلیم های متنوعی دارد و میزان بارندگی که اتفاق می افتد بسیار متفاوت است‌ افزود: در سال گذشته غرب و شمال غرب بارندگی خیلی خوبی داشتیم اما بیش از دو سوم استان با بحران خیلی شدید بی آبی و کاهش بارندگی حتی نسبت به ۵۰ سال اخیر مواجه هستند که بی سابقه است و مجبور شدیم سال گذشته، ۱۶۰ چاه حفر کنیم.

    مدیر عامل آبفا فارس در خصوص کاهش ذخیره سد رودبال تصریح کرد: زمانی که هواشناسی اعلام کرد که مخزن سد رو به پایان است باور نکردیم و امیدوار بودیم بارندگی های آینده حجم سد را تکمیل تر کند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در اواخر خرداد اعلام شد که ذخیره سد به پایان رسید و برای داراب ۱۰ حلقه چاه مهندسی ارزش شد. بعد از اینکه سامانه دوم آبرسانی از سد اجرا شده بود تقریبا کل تاسیسات رها و متروکه شده بود اما این ده چاه را سریعا وارد مدار کردیم و ۶ چاه در شهر و حدودا ۱۲ چاه در روستاهایی که از این پروژه استفاده می کردند احیا کردیم. این پروژه امروز به بهره برداری می رسد و سامانه ای که از سد می آید به صورت تلسکوپی اجرا شده و ایستگاه پمپاژ طراحی و در حال تکمیل است که راه اندازی شده اند.

    صادق پور با اشاره به تنش های آبی در شهرستان اظهار داشت: بخش هایی از شهر دچار مشکل شدند و من عذرخواهی می کنم، اگر مشکلی است از طرف بنده حقیر و اگر کاری شده توسط همکاران بنده است که یک هفته شبانه روزی در حال تلاش هستند.

    محمدجواد عسکری، نماینده مردم داراب خطاب به وزیر نیرو درخواست های مردمی را عنوان کرد.

    از مشکلات مطرح شده می توان به افزایش تعرفه گرمسیری از ۴ به ۶ ماه، حفر۴ حلقه چاه در پایین دست سد رودبال، فاضلاب داراب، انتفال آب سد رودبال به جنت شهر، تأمین آب منطقه کوهستان، احداث ۳۰ مخزن آب، انتقال آب سد رودبال به دبیران، فسارود، زرین دشت شهر پیر و همچنین مشکل آب رستاق عنوان کرد.

    فرماندار ویژه داراب در این مراسم به ارائه مطالبی در خصوص مشکلات موجود پرداخت.

    مشکلاتی که مطرح است به این شرح می باشد: افزایش تعرفه گرمسیری شهرستان از ۴ ماه به ۶ ماه، کمبود امکانات در اداره توزیع برق شهرستان داراب، تأمین اعتبار جهت اجرا و اصلاح خط انتقال توزیع آب شرب شهر و روستا به متراژ ۳۰۰ کیلومتر، احداث مخازن ذخیره آب شرب شهر و روستا به تعداد ۳۰ باب، اجرای عملیات احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلو وات در شهرستان داراب، احداث ایستگاه برق در دهستان کوهستان، تأمین اعتبار اجرای طرح شبکه آماری زهکشی فدامی، مرز و بستان

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.