سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر کمانه، متخصص طب سنتی مطرح کرد: حجامت، یکی از بهترین روش های افزایش سیستم ایمنی بدن است

    شناسه : 11810 ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ 1492 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر سید عبدالرضا کمانه، اولین متخصص طب سنتی در داراب با انتشار مقاله ای در خصوص نقش و اهمیت طب سنتی، حجامت کردن را یکی از بهترین روش های واکسیناسیون عنوان کرد. دکتر کمانه: با توجه به شروع فصل پاییز و تغییر وضع هوا از گرمی به سردی […]

    دکتر کمانه، متخصص طب سنتی مطرح کرد: حجامت، یکی از بهترین روش های افزایش سیستم ایمنی بدن است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر سید عبدالرضا کمانه، اولین متخصص طب سنتی در داراب با انتشار مقاله ای در خصوص نقش و اهمیت طب سنتی، حجامت کردن را یکی از بهترین روش های واکسیناسیون عنوان کرد.

    دکتر کمانه: با توجه به شروع فصل پاییز و تغییر وضع هوا از گرمی به سردی و افزایش شیوع بیماری های فصلی از جمله سرماخوردگی ها و نیز بیماری آنفولانزا و از آن مهمتر شیوع بیماری کرونا مطالبی راجع به حجامت و فواید آن نگارش شد.

    در مورد انجام حجامت ۶۰۰ روایت معتبر و مستند در منابع سنی و شیعه موجود است. ” ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر نما” ( تفسیر المیزان – ذیل آیه یک سوره اسراء). حضرت علی (ع): ” حجامت کنید تا سلامت عقل و صحت جسم بیابید.”

    روند فزاینده ای در استفاده از طب مکمل در میان جوامع گوناگون به وجود آمده است. از این میان، حجامت یکی از شیوه های طب مکمل است که در فرهنگ های گوناگون آسیایی مانند چین و ایران رواج بسیاری دارد.

    در تعریف واژه حجامت از ریشه حَجَم گرفته شده است، یعنی عضو را به حجم و وضعیت طبیعی خود برگرداندن؛ در واقع حجامت یک روش پیشگیری و درمان بیماری ها با ایجاد مکش در روی پوست است که می تواند همراه با خونگیری یا بدون آن انجام شود. (بادکش)

    همه منابع طب سنتی ایرانی حجامت را به ۲ دسته اضطراری و اختیاری تقسیم می کنند که در نوع اضطراری تأخیر و تعویق آن جایز نیست و در وقت ضرورت و حاجت باید انجام شود. حجامت اختیاری جهت حفظ صحت بدن و ایمن شدن از ایجاد بیماری می باشد که انجام آن در فصل بهار و پاییز بیشتر از سایر فصول توصیه شده است.

    باور بر این است که در فصل زمستان به علت هضم قوی تر و خوردن غذاهای سنگین تر، فضولات بیشتری در بدن به جا می مانند که برودت هوا باعث جمود آنها می شود. با فرا رسیدین بهار و گرم شدن هوا، این اخلاط نامناسب شروع به ذوب شدن می کنند و به عروق راه می یابند. در افراد مستعد به غلبه خون اگر این اخلاط خارج نشوند، منجر به ظهور نشانه هایی مانند خارش، خون ریزی از بینی و حتی سکته خواهند شد؛ از این رو، خارج ساختن خون از طریق حجامت می تواند برای این افراد مناسب باشد. در فصل تابستان نیز به علت تجمع اخلاط سوخته در بدن، نیاز به خارج کردن آنها در فصل پاییز خواهد بود.

    مکانیسم های متعددی راجع به نحوه اثر حجامت در نظر گرفته شده که عبارتند از: تنظیم سیستم ایمنی بدن، تنظیم نوروترانسیمترهای مغز، تنظیم لیپوپروتئین ها، تنظیم متابولیسم قند، تنظیم سیستم اتونوم، تنظیم فاکتورهای انعقادی خون، کاهش ویسکوزیته خون، ایجاد تعادل هورمونی، سم زدایی، مهار کننده Trigger Points ، بهبودی اکسیژناسیون، تنظیم جذب و دفع، کنترل فرایندهای التهابی بدن، افزایش آنتی اکسیدان های طبیعی بدن، افزایش سیرکولاسیون خون و گردش لنفاوی، افزایش اندروفین های موضعی و در نهایت مهار کننده آسیب و مرگ سلولی.

    از فواید بادکش نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: برگرداندن جهت حرکت ماده (خونریزی قائدگی)، برگرداندن حس و حرکت اعضا، تخلیه مواد زاید ( نضج اخلاط…)، رفع قولنج و دردها، کاهش خلط بلغم و سودا و باد اعضا و مفاصل، باز گشودن مسامات، رفع سده ها یا انسدادها (سنگ کلیه) و بهبود و افزایش گردش خون.

    حجامت در زمانی باید انجام شود که علایم غلبه خون ظاهر شود. این علایم عبارتند از: سنگینی سر، سردرد، امتلا و سرخی در سر و صورت و گردن، خارش صورت، خارش بدن، کهیر، آلرژی های فصلی، احساس وجود خون در دهان، سرخی چشم ها، تورم لثه، خواب زیاد. به طور کلی موارد استفاده از حجامت عبارتند از: آکنه های پوستی، سردردهای میگرنی، اسپاسم های عضلانی، پلی سیتمی، PMS و دیسمنوره، چربی خون، سندرم خستگی مزمن، کهیر، آسم و آلرژی.

    موارد منع حجامت عبارتند از: در زنان حامله و هنگام قائدگی، صفراوی های شدید، افراد کم خون، افراد بالای ۶۰ سال و زیر ۲ سال، افراد خیلی لاغر و خیلی چاق، مشکلات شدید گوارشی و کبدی، افراد تب دار، ساکنان مناطق سردسیر، افرادی که از شدت بیماری چهره ای زرد رنگ دارند، بعد از حمام محلل یا ورزش سنگین یا جماع و در نهایت درد شدید.

    با وجود اینکه در تحقیقات بالینی جدید، حجامت همراه با خونگیری به شرط رعایت موارد صحیح بهداشتی، درمانی بدون عارضه شناخته شده است، اما از منظر طب سنتی ایران توجه به شرایط عمومی و اختصاصی بیمار در توصیه به حجامت لازم است. در واقع موضع و زمان حجامت با توجه به شرایط عمومی بیمار شامل وضعیت جسمی و روحی او، سن، عادات و شرایط محیطی و هم چنین با لحاظ کردن شرایط اختصاصی نوع بیماری و موضع آسیب توسط پزشک مشخص می شود.

    هدف آن است که جامعه علمی بیش از پیش با موارد استفاده و منع مصرف حجامت از دیدگاه طب ایرانی آشنا شوند. بدیهی است جامعه علمی در صورت آگاهی از منافع این روش در هدایت جامعه در نحوه استفاده صحیح از حجامت نقش اساسی خواهند داشت. لذا در شرایط کنونی و با توجه به شیوع بیماری های ویروسی (کرونا و آنفولانزا) یکی از بهترین و در دسترس ترین روش های افزایش ایمنی بدن در مقابل این بیماری ها که در حد واکسسیناسیون عمل می کند انجام حجامت است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.