پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • گرانی های افسار گسیخته به تخم مرغ و مرغ هم رسید/ تدابیر بی فایده دولتمردان، سفره مردم را کوچک تر کرده است

    شناسه : 11843 ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 801 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، قرار بود از فروردین ۹۷ نرخ ارز همان ۴۲۰۰ تومان معروف باشد، اما اکنون قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان رسیده و اقشار مختلف جامعه حتی خود مسئولین و نمایندگان را هم نگران کرده است. فارغ از نگرانی درست از افزایش بی […]

    گرانی های افسار گسیخته به تخم مرغ و مرغ هم رسید/ تدابیر بی فایده دولتمردان، سفره مردم را کوچک تر کرده است
    پ
    پ
    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، قرار بود از فروردین ۹۷ نرخ ارز همان ۴۲۰۰ تومان معروف باشد، اما اکنون قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان رسیده و اقشار مختلف جامعه حتی خود مسئولین و نمایندگان را هم نگران کرده است.
    فارغ از نگرانی درست از افزایش بی وقفه دلار در هفته‌های اخیر، اما ترکش گرانی‌ها این بار به سفره حداقلی مردم اصابت کرد و مرغ و تخم مرغی را که آخرین امید مستضعفان برای تامین مواد پروتئینی فرزندانشان بود را هم از بین برد.

    در شرایطی که بی ارزش شدن پول ملی و کساد شدن کسب و کار‌ها به دلیل شیوع کرونا عرصه زندگی را بر بخش زیادی از جامعه تنگ کرده، گرانی سرسام آور حداقل اقلام غذایی سبد معیشتی خانوار مثل مرغ و تخم مرغ و لبنیات بسیار ناگوار و زننده است.

    طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه شهریورماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور نسبت به مرداد ماه با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۶ درصد رسید. بیشترین افزایش قیمت ماهانه برای حمل و نقل ۸.۴ درصد، شیر، پنیر، تخم مرغ ۶.۸ درصد، ماهی و صدفداران ۶.۶ درصد، چای، قهوه و کاکائو و رب گوجه ۵.۱ درصد است. کمترین میزان افزایش قیمت ماهانه کالا‌ها نیز برای میوه و خشکبار ۰.۸ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۱ درصد، خدمات نگهداری و تعمیرات مسکونی ۱.۳ درصد و دخانیات ۱.۴ درصد است.

    با یارانه یک شانه تخم مرغ بخر!
    آنقدر قدرت پول ملی کاهش یافته یا کالا‌ها گران شده که اکنون با افزایش قیمت تخم مرغ به هر دانه ۲۰۰۰ تومان هر فردی می‌تواند ماهیانه با کل یارانه خود تنها یک شانه‌ی تخم مرغ تهیه کند و چنین موضوعی جای تاسف دارد و هم دردی با خانواده‌های محروم و ضعبف جامعه که علاوه بر گوشت قرمز، بسیاری از حبوبات و میوه جات اکنون توان خرید مرغ و تخم مرغ را هم از دست داده اند!

    گرانی مرغ و تخم مرغ در حالی است که هم توانایی و ظرفیت تولید این اقلام در داخل وجود دارد و هم برای خرید مواد اولیه‌ی مورد نیاز این صنعت ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود بنابراین سوال این است که چرا قیمت مرغ و تخم مرغ طی نیمه اول سال جاری حدود ۱۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

    وعده‌های مکرر و بی فایده
    اسحاق جهانگیری دو هفته پیش در توئیتر خود نوشت: به دستور رئیس جمهور به علت گرانی تخم مرغ جلسه‌ای را برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط برگزار و تصمیمات لازم را گرفتیم که امیدوارم آثار مثبت آن در روز‌های آینده روشن شود.
    کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفته بود: در کشور به اندازه کافی تولید تخم مرغ داریم و سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است.

    وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.

    خاوازی همچنین روز پایانی شهریور ماه وعده‌ی ارزان شدن تخم مرغ را داد و از چند روز پیش توزیع مرغ دولتی در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است، اما در سطح بازار قیمت‌ها تغییری نکرده و روز به روز هم گران‌تر می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.