جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • کشف چندین گور متعلق به نوزادان و کودکان به همراه ۱۶۰ لوح گلی

    شناسه : 13405 ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴ 476 بازدید ارسال توسط :

    کشف چندین گور متعلق به نوزادان و کودکان به همراه ۱۶۰ لوح گلی به گزارش پایگاه خبری عصر دارای نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا، چندی پیش در نخستین فصل کاوش باستان‌شناسی محوطه هیربدان داراب که با سرپرستی سپیده جمشیدی یگانه انجام شد، بعد از ایجاد پنج گمانه و دو ترانشه و کاوش در آن‌ها، […]

    کشف چندین گور متعلق به نوزادان و کودکان به همراه ۱۶۰ لوح گلی
    پ
    پ

    کشف چندین گور متعلق به نوزادان و کودکان به همراه ۱۶۰ لوح گلی

    به گزارش پایگاه خبری عصر دارای نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا، چندی پیش در نخستین فصل کاوش باستان‌شناسی محوطه هیربدان داراب که با سرپرستی سپیده جمشیدی یگانه انجام شد، بعد از ایجاد پنج گمانه و دو ترانشه و کاوش در آن‌ها، نهشته‌هایی از دوره کفتری شناسایی شد.

    پروژه کاوش در این محوطه به منظور شناخت شاخصه‌های فرهنگی این منطقه در طول هزاره‌های سوم و دوم پیش از میلاد و همچنین شناخت برهمکنش‌های فرهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تپه هیربدان با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید.

    سپیده جمشیدی یگانه (سرپرست کاوش در محوطه هیربدان داراب) درخصوص یافته‌های این فصل از کاوش گفت: قدمت یافته‌های این محوطه به دوره ایلام قدیم می‌رسد (هزاره سوم و دوم)، تاکنون موفق به شناسایی حدود ۳ هکتار گورستان شده‌ایم که تدفین‌های آن شیوه‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت در آن انجام شده است. تنوع شیوه تدفین از طاق باز گرفته تا جنینی و به پهلو، بررسی این گورستان را جالب‌تر می‌کند. در برخی از این تدفین‌ها اشیاء تدفینی وجودداشت و در برخی دیگر خیر.

    او ادامه داد: در بخشی از ترانشه مرکزی موفق به کشف کوره‌هایی شدیم که متاخرتر از معماری‌ها و از تدفین‌ها قدیمی‌تر هستند. دوره ایلام بسیار گسترده است و قطعا بازه زمانی طولانی بین معماری کشف شده و شکل گیری گورستان وجود دارد. البته سفال‌های کشف شده به دوره ایلام قدیم می‌رسد. درواقع می‌توان گفت در این فصل از کاوش موفق شدیم تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالی بدست بیاوریم.

    به گفته جمشیدی یگانه، معماری پیدا شده دارای چندین فضا از جمله فضاهای مربعی و البته فضای مدور است و احتمالا کاربرد اداری داشته و مسکونی نبوده. همگی با مصالح خشت ساخته شده‌اند. در یکی از این اتاق‌ها تعداد زیادی تبلت‌های خام در حدود ۱۶۰ لوح بدست آمد که روی آن‌ها اثر مهر ندارد اما می‌دانیم کارکرد آن‌ها در دوره ایلام برای آن بود که رویشان بنویسند و به محل مورد نظر بفرستند. همچنین چند ظرف سفالی بدست آمد که لبه آن‌ها کتیبه دارد هرچند هنوز این کتیبه‌ها خوانده نشده اما قطعا می‌تواند به ما در شناخت هرچه بهتر و بیشتر منطقه کمک کند.

    او معتقد است: این احتمال وجود دارد که در دوره‌ای این محوطه برای امور اداری و داد و ستد مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعد از گذشت سال‌ها و متروک شدن آن، تبدیل به گورستان شده است. هرچند نمی‌توانیم از کاربرد دقیق این فضا صحبت کنیم اما از آنجا که هر چهار ظرفی که دارای کتیبه روی لبه خود بودند و چند گل مهر نیز در این فضا و در این محوطه بدست آمده‌اند، می‌توانیم بگوییم که این مجموعه کارکرد مرکزی و شاید کارکرد آیینی داشته. باتوجه به آنکه لبه ظروف سفالی کتیبه داشت، می‌توانیم بگوییم این ظروف و مواد داخل آن‌ها که هنوز نمی‌دانیم چه بوده شاید گندم، جو یا…، پیشکشی بود. شواهدی از وجود قربانی در منطقه بدست نیامده است.

    این باستان‌شناس گفت: شهرستان داراب در استان فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی، دشت حاصلخیز و منابع آب کافی همواره در طول دوران مختلف مورد توجه بود. در این منطقه حدود ۶۰ گور پیدا کردیم که بیشتر آن‌ها مربوط به کودکان و نوزادان است. البته هنوز نمی‌دانیم دلیل فوت این تعداد کودک و نوزاد چه بوده. آیا بیماری شیوع یافته یا دلیل دیگری داشته.

    او ادامه داد: گورها با هم متفاوت هستند و در برخی از گورها ظروف سفالی گذاشته شده بود و در دو گور خنجر مفرغی وجود داشت و در برخی گورها هیچ هدیه تدفینی وجود نداشت. در برخی گورها که تدفین طاق باز انجام شده، دست‌ها در پایین بدن قرار داده شده و در برخی از گورها نیز سر به پهلو گذاشته شده. اما الگوی خاصی برای تدفین وجود نداشت. درواقع شاهد تنوع تدفین هستیم.

    • این فصل از کاوش تمام شده و با تامین بودجه فصل آینده آغاز خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.