پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • کتاب «تار و پود» اثر محبوبه آزادی به زودی منتشر می شود

    شناسه : 10671 ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱:۱۷ 1649 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب، جلیل سلمان- در گذار از سرزمین نخل های طلایی و در عبور از آخرین گذرگاه باقی مانده تا سواحل نیلگون خلیج فارس، آنجا که فارس و هرمزگان دهانشان را با خرمای فورگ شیرین می کنند، مردمان مهربانی در سایه سار دیوارهای گلی روستایی به نام «سده» به احترامتان خواهند ایستاد و دست هایشان […]

    کتاب «تار و پود» اثر محبوبه آزادی به زودی منتشر می شود
    پ
    پ

    عصر داراب، جلیل سلمان- در گذار از سرزمین نخل های طلایی و در عبور از آخرین گذرگاه باقی مانده تا سواحل نیلگون خلیج فارس، آنجا که فارس و هرمزگان دهانشان را با خرمای فورگ شیرین می کنند، مردمان مهربانی در سایه سار دیوارهای گلی روستایی به نام «سده» به احترامتان خواهند ایستاد و دست هایشان را به نشانه دوستی به سویتان دراز خواهند کرد تا آرامشی برآمده از محبت و لطفشان را نثار نخستین ملاقات نمایند.
    تندی آفتاب شرقی بر چهره های جنوبی شان آن چنان هویداست که نقشینه های سختی روزگار را بر صورت صیقل شده شان می توان از فاصله ای غریب نیز مشاهده نمود.
    مَرام این مردمان دل سوخته را در سادگی وجودشان، در الفت پنهانشان و میزبانی گرمشان باید به نظاره نشست.
    مردمانی که در این دیار
    مقیم اند، تار و پود لباس مادرانشان به رنگین کمان هفت رنگ دره ی فورگ رنگین است.بانوان بر دشت نشسته ی سده ای با خنکای نسیم صبح ،در کناره ی آبراهه های بی برکه ، دست هایشان را رو به ساقه های پنبه ای می شویند که سفیددانه تر از لباس عروسکان است.
    از میان همین خوشه چینان خوش فکر فورگی، بانویی فرهیخته در جستجوی تارو پود نقشینه های ایرانی، آمده است تا فارغ از وظایف روزمره اش هنرمندی دخترکان نسیم را با اثری ممتاز به اثبات رساند.
    سرکار خانم محبوبه آزادی، دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی دوخت از دانشگاه فاطمیه بندرعباس و ساکن روستای سده بخش فورگ شهرستان داراب همگام با بزرگترین اتفاق فرهنگی تاریخ فورگ بزودی کتاب خود را تحت عنوان« تار و پود »منتشر خواهد نمود.
    این کتاب دارای سه فصل بوده و مؤلف می کوشد تا ضمن بررسی پیشینه تاریخی تولید الیاف نساجی، ارتباط و کاربرد آن را نیز در زندگی انسان ها جستجو نماید.
    طبقه بندی الیاف، تاریخچه بافت و انواع بافته ها همراه با تصاویر رنگی رونقی مضاعف به صفحات این کتاب داده است.
    در زمان های گذشته کارگاه های مختلف پارچه بافی و فرش بافی در فورگ دایر بوده است.
    مقدسی در کتاب احسن التقاسیم درباره محصولات فورگ می نویسد:
    *فرگ پارچه، فرش، پرده، و کتان دارد*
    ابن بلخی نیز در کتاب فارسنامه به بافتنی های نیکوی فورگ و به صنعت بافندگی در این ناحیه اشاره نموده است.
    حافظ ابرو نیز در کتاب جغرافیای حافظ ابرو به تولید زیلوهای نیکو در این ناحیه اشاره کرده است.
    انتخاب موضوع این کتاب نشانه ای از دقت نظر مؤلف در این باره است.
    کتاب« تار و پود» توسط انتشارات فرنام شیراز منتشر خواهد شد و خانم پریسا هدایتی صفحه آرایی و طراحی جلد این کتاب را بر عهده داشته است.
    *جلیل سلمان*
    اسفند ١٣٩٨

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.