پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2002 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • کتاب«ساسانیانِ هنرمند» اثر بانوی نویسنده فورگی منتشر می شود

    شناسه : 10569 ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸ 2608 بازدید ارسال توسط :

    جلیل سلمان-فورگ را باید عروسِ هزار هنر نامید؛ سرزمین نقشینه های ماندگار با کوچه پس کوچه های دل انگیز و خاطره ساز و با نخل های طلایی سرزمین تف دیده اش سرفراز و سربلند چون نگینی بر آستان پارس می درخشد. سرزمینی که میهمان نوازی مردمانش را مسافران تاریخش به رخ می کشند و آب […]

    کتاب«ساسانیانِ هنرمند» اثر بانوی نویسنده  فورگی منتشر می شود
    پ
    پ

    جلیل سلمان-فورگ را باید عروسِ هزار هنر نامید؛ سرزمین نقشینه های ماندگار با کوچه پس کوچه های دل انگیز و خاطره ساز و با نخل های طلایی سرزمین تف دیده اش سرفراز و سربلند چون نگینی بر آستان پارس می درخشد. سرزمینی که میهمان نوازی مردمانش را مسافران تاریخش به رخ می کشند و آب های روانش را قناتها و جوی ها و برکه های جوشانش. این ناحیه را زایچه ی مردان و زنانی باید دانست که از دستان پینه بسته شان چیزی بجز انگبینِ اندیشه نمی تراود.اینان چه مرد و چه زن از خاکی برآمده اند که تَف دیده ی خاکستر فراموشی بود اما امروز در سینه های پنهانشان قلبی به بلندای بیستون می تپد و قلمشان در شرح سکوتشان مؤدبانه و متعهدانه می چرخد تا فارغ از دشتهای لم یزرع و سختی معیشتشان، چادرهای رنگی روستائیشان را با آوازهای سرکوهی و دشتی پُر کنند از پنبه‌های سپید رویِ کمان نزده ی حَلاج دیده.

    حالا بانویی از همین خطه‌ی هنرمندخیز دست به قلم شده تا ساسانیان را هنرمند کُنَد.

    خانم منیژه رشیدی، کارشناس تکنولوژی طراحی دوخت از دانشگاه ملی فاطمیه بندرعباس، خلاق و ماهر در هنر طراحی در بیست و چهارمین بهار زندگی خود اثری ارزشمند را تحت نام «ساسانیانِ هُنرمند» به بازار کتاب عرضه خواهد نمود.

    کتاب «ساسانیانِ هنرمند» که بزودی توسط انتشاراتی فرنام شیراز به زیر چاپ خواهد رفت، ضمن بررسی سیر تحول هنر و صنعت نساجی، نقوش منسوجات ساسانیان را با شیوه ای متفاوت و البته تازه تر تقدیم مخاطبان خود خواهد نمود.

    بررسی نقش ها، طرح ها و نمادها و نوع رنگ آمیزی پارچه ها و کنکاش در نمونه های بجا مانده از آن دوران در فصول مختلف کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و بر ارزش این کتاب افزوده است.

    جستجوی تصاویر حیوانات و گیاهان منقش بر پارچه ها و منسوجات، بررسی سفالینه ها و سنگ نگاره ها و ارتباط تنگاتنگ آنان با هنر ساسانیان و معرفی نمونه های کشف شده منسوجات خارج از جغرافیای ایران همگی از بخش‌های جذاب این کتاب ارزشمند هستند.

    بانو رشیدی ضمن آشنایی با رویدادهای تاریخی دوران ساسانیان، هنر استثنایی این عصر پرتلاطم را مورد بازخوانی قرار داده و در اثری فاخر کوشیده است تا با تکیه بر رشته‌ی تحصیلی خود هنر ساسانیان را در آن دوران طلایی در معرض دید علاقمندان به تاریخ قرار دهد.

    همانگونه که در تاریخ مسطور است، اردشیربابکان نخستین پایه های امپراتوری ساسانی را در دارابگرد فارس پایه گذاری نمود و با شکست دادن امرای محلی و نهایتاً اردوان پنجم، آخرین شاهنشاه اشکانی، دومین سلسله بزرگ و قدرتمند ایران، یعنی ساسانیان را در فارس بنیان نهاد.

    کتاب «ساسانیانِ هنرمند» نخستین اثر سرکار خانم منیژه رشیدی می باشد که بزودی توسط انتشارات فرنام شیراز به زیر چاپ خواهد رفت.ویراستار این کتاب، رسول امیری و طراحی جلد و صفحه آرایی آن بر عهده سرکار خانم پریسا هدایتی بوده است.

    برای این بانوی هنرمند آرزوی موفقیت می نماییم.

     

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “کتاب«ساسانیانِ هنرمند» اثر بانوی نویسنده فورگی منتشر می شود”
    1. سلام. اول درود ویژه به مدیر محترم عصر داراب که در مسائل سیاسی فراجناحی عمل می کنند وپس از آن درود به همت فرگی ها که حرکت بی نظیری را در زمینه نویسندگی آغاز کرده اند. همچنین تشکر از نگارنده آقای جلیل سلمان که به زیبایی نوشته اند
      داراب سرشار از پتانسیل فرهنگ وادب است

    2. زنده باد فورگ که دارن شاهکار می کنن