جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • همایش نواندیشان ایل بهارلو در داراب برگزار شد

    شناسه : 5785 ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 2761 بازدید ارسال توسط :

    جواد خورسند: گروهی از عشایر ایل بهارلو در سالن آمفی تئاتر داراب گرد هم آمدند و این نشست که همراه با موسیقی، خواندن داستان کوتاه و دیگر برنامه ها بود با تلاوتی چند از آیات قرآن مجید آغاز گردید. در ابتدا خانم تای سز احمدلو طی متن کوتاهی از شرکت کنندگان تشکر و قدردانی نمود […]

    همایش نواندیشان ایل بهارلو در داراب برگزار شد
    پ
    پ

    جواد خورسند: گروهی از عشایر ایل بهارلو در سالن آمفی تئاتر داراب گرد هم آمدند و این نشست که همراه با موسیقی، خواندن داستان کوتاه و دیگر برنامه ها بود با تلاوتی چند از آیات قرآن مجید آغاز گردید.

    در ابتدا خانم تای سز احمدلو طی متن کوتاهی از شرکت کنندگان تشکر و قدردانی نمود و سپس آقای مهندس بصیری از طرف مسؤل امور عشایری فارس که خود از ایل بهارلو می باشند طی سخنانی از حضور علاقه مندان در این همایش قدردانی و تشکر نمود. وی  نقش عشایر در پیشبرد اهداف متعالی جامعه  با تأکید بر حضور مردم در صحنه و برنامه ریزی در این مورد را از اهم فعالیت های ارزشمند ایلات مختلف ایل بهارلو برشمرد.  در ادامه آقای کرمانی طی سخنانی نقش ایل بهارلو را در بافت و جامعه و منطقه را  برشمرد گفت: متاسفانه کارکرد قبلی ایل بهارلو رنگ باخته و باید کارکرد جدیدی را تعریف نمود. از کوچکترین واحد ایلی که بنه دفاع از حریم بنه و دیگر اقدامات را خود بنه به عهده داشت. خانواده برای تعلیم و مکتب به این نهادها مراجعه نموده، حکیم باشی و عطار، خدمات بهداشتی، مردان دلیر سوارکار نقش محافظت از ایل را بر عهده داشتند.

    نقش ایل امروزه باید مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و برای آبادانی و تعالی کشور می تواند مؤثر واقع شود. کما اینک در ابتدای راه هستیم و باید این کارکردها را با بافت جامعه تطبیق دهند. تا ایرانی سرفراز داشته باشیم. نواندیشان اهدافی دارد و مرامنامه آن مطابق با جامعه ای است که در این جامعه زندگی می کنند و پای بندی به ولایت واسلام ناب محمدی و استفاده از فرهنگ و هنر عاملی در جهت هم بستگی ایلی است؛ البته این گوشه ای از مرامنامه ما نواندیشان است و از کوتاه مدت اهداف خود را آغاز تا به طویل مدت رسم شناخت و نشر نهادهای ایلی، آسیب شناسی، عادات و رسومات ایل مورد توجه قرار دارد. زبان ایل بسیار مهم و باید در حفظ آن کوشا بود، نتیجه بگیریم که در خیال ایل در ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال قبل باشیم، بر فرض کوچ ایل بهارلو که وجود ندارد،  یا نقش محافظتی ایل در گذشته که به نوعی انتظامات را قرار داد.

    داستان ماشین صیاد نوشته آقای مهندس لطف الله احمدلو توسط یاشیل احمدلو در نواندیشان قرائت گردید. داستان مردی که عاشق بود. عاشق ها در ایلات مختلف ترک زبان جایگاه ویژه ای دارند و جا دارد که در این مورد بیشتر روی آنان در گذر زمان امروز در حال محو شدن می باشند بیشتر تحقیق و تفحص شود.

    باید دانست که در هر روستای ایل نشین، کتابخانه داشته باشیم تا هویت ایل مورد شناسایی قرار گیرد. در پایان از حضور خواهران و برادران ایلی و غیر ایلی تشکر می نمایم.

    در ادامه آقای دکتر هوشنگ صدیق سخنانی به شرح ذیل ایراد نمودند. سلام بردوستان و از حضور ارجمند بزرگواران تشکر می نمایم. فراخوان مقاله دادیم متاسفانه تعداد اندکی مقاله بیشتر نرسیده است. در مورد واژه های مختلف بهارلو، قشقایی و استانبولی قرار است کارهایی ارئه شود. آقای علی رسولیان در ضمن اجرای برنامه های مختلف، قطعاتی با ویولون نواختند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

    در ادامه آقای علی اصغر کرمانی مقاله ای در مورد ایل بهارلو با عنوان نقش ایل بهارلو در قراقونیلوها است، آغاز گردید که اهمیت فلات ایران را برجسته می نمود.

    قطعه ای موسیقی در قالب ترکی توسط یاشیل احمدلو با ویولون اجرا گردید. در ادامه آقای دکتر هوشنگ صدیق کتاب آقای حسن حکمت مورد نقد قرار گرفت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت و در واقع برهه ای از ارتباطات ایلی ۷۰ – ۸۰ سال قبل را به تصویر کشیده است.

    dsc01035-copy dsc01053-copy dsc01057-copy dsc01092-copy dsc01028-copy dsc01020-copy dsc00997-copy dsc01033-copy dsc01015-copy dsc01116-copy dsc01007-copy

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.