سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • نماینده داراب و زرین دشت در مجلس خواستار شد: ثبت جهانی دارابگرد/ وزارت میراث فرهنگی برای ایجاد و ساخت موزه در داراب اقدام کند

    شناسه : 13752 ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 566 بازدید ارسال توسط :

    نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری شهرستان داراب، خواستار توجه بیشتر به این گنجینه ارزشمند و دنبال کردن ثبت جهانی دارابگرد به عنوان یک اثر منحصربه‌فرد شد. به گزارش عصر داراب به نقل از ایسنا؛ نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای […]

    نماینده داراب و زرین دشت در مجلس خواستار شد: ثبت جهانی دارابگرد/ وزارت میراث فرهنگی برای ایجاد و ساخت موزه در داراب اقدام کند
    پ
    پ

    نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری شهرستان داراب، خواستار توجه بیشتر به این گنجینه ارزشمند و دنبال کردن ثبت جهانی دارابگرد به عنوان یک اثر منحصربه‌فرد شد.
    به گزارش عصر داراب به نقل از ایسنا؛ نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری شهرستان داراب، خواستار توجه بیشتر به این گنجینه ارزشمند شد و تاکید کرد که توجه به این مبحث منجر به تولید ثروت و رونق اقتصادی داراب و منطقه خواهد شد.
    محمدجواد عسکری، دوشنبه ۱۳ دیماه در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به میراث فرهنگی شهرستان داراب به عنوان یک گنجینه ارزشمند که می‌تواند تولید ثروت کند، افزود: شهرستان داراب، شهر امام حسن مجتبی علیه السلام و زادگاه مردمی غیور و ولایت مدار و ایثارگر می باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست‌محیطی همواره در دوره‌های مختلف فرهنگی مورد توجه استقرارهای انسانی قرار داشته که گواه آن، شناسایی آثار متعددی از دوران پارینه‌سنگی مربوط به بیش از چهل هزار سال قبل تا دوران اسلامی است.
    وی با اشاره به اینکه داراب را می‌توان خواستگاه حکومت ساسانی دانست که در دوره اسلامی همچنان اهمیت خود را حفظ نموده است، افزود: در عهدنامه صلح امام حسن (ع) با معاویه، خراج دارابگرد را برای بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین قرار میدهند.
    عسکری گفت: متاسفانه علیرغم وجود آثار تاریخی متعدد، فعالیت‌های باستانشناسی و مرتبط با میراث فرهنگی چندانی در این دو شهرستان انجام نشده و بررسی و شناسایی نشدن آثار تاریخی باعث شده که بسیاری از آثار در چهار دهه گذشته تخریب و بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور نابود شده یادر معرض تخریب باشد.
    او با بیان اینکه قطعا توجه به میراث فرهنگی سبب پیشرفت زیرساخت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی جوامع می‌شود، رشد جایگاه صنعت گردشگری در جهان را مدنظر قرار داد و گفت: صنعت گردشگری امروز به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین و سریعترین صنایع در حال توسعه در جهان محسوب می‌شود که می تواند روندهای جدید اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ایجاد کند. 
    نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: توسعه گردشگری تأثیر بسزای فرهنگی و اجتماعی در هر منطقه دارد و شناخته و معرفی نشدن آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی دو شهرستان داراب و زرین دشت باعث شده که این دو شهرستان در مسیر گردشگری قرار نگرفته و از صنعت گردشگری سهمی ناچیز داشته باشند. بر این اساس در مکاتبه ای از وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست صدور دستورات لازم برای توجه، مرمت و توسعه میراث فرهنگی این شهرستان‌ها را داده‌ام.
    عسکری گفت: نخستین گام در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دو شهرستان بررسی و شناسایی هر منطقه و تکمیل نقشه باستان‌شناسی داراب و زرین دشت می‌باشد، با توجه به اینکه چندین دهه از طرح ملی تکمیل نقشه باستانشناسی کشور از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گذرد اما این مطالعات هنوز در داراب  و زرین دشت تکمیل نشده است. هر چند دیر اما خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ نخستین فصل بررسی باستان‌شناسی این شهرستان در راستای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور صورت پذیرفت که نتایج آن منجر به شناسایی بیش از ۳۵۰ اثر حائز اهمیت تاریخی و فرهنگی در بخش مرکزی شهرستان شد. 
    نماینده مردم دارای و زرین‌دشت ادامه داد: از آنجا که هنوز مناطق وسیعی از این دو شهرستان مورد بررسی باستان‌شناسی قرار نگرفته، بالطبع بسیاری از آثار هنوز شناسایی نشده است و لازم است ترتیبی اتخاذ گردد که فصل دوم این بررسی باستان‌شناسی صورت پذیرد تا ضمن شناخت جایگاه فرهنگی داراب در پهنه ایران فرهنگی و جهان و تکمیل نقشه باستان‌شناسی دو شهرستان، با برنامه‌ریزی‌های آتی، بتوان در زمینه رشد گردشگری برای اشتغالزایی در این دو شهرستان و رسیدن به توسعه‌ای پایدار گامی مؤثر برداشت.
    رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه فی ما بین اداره کل میراث فرهنگی فارس با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۷ مقرر گردیده بود که بودجه مورد نیاز برای بررسی باستان‌شناسی شهرستان داراب از سوی پژوهشگاه تأمین شود، نخستین فصل آن توسط پژوهشگاه تأمین و متأسفانه ادامه برنامه میدانی به دلیل عدم انجام تعهدات توسط پژوهشگاه صورت نگرفته که لازم است مطابق تفاهم‌نامه مذکور و بدون فوت وقت، پژوهشگاه به تعهدات خود در این زمینه عمل نماید.
    محمد جواد عسکری با اشاره به ضرورت ثبت ملی آثار تاریخی این دو شهرستان، بیان داشت:  برای حفظ و حراست از آثار تاریخی نیاز است تا هر اثر بعد از شناسایی در فهرست آثار ملی ثبت گردد. شهرستان داراب ۹۷ اثر ثبت شده ملی در زمینه آثار تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس دارد. بر اساس  بررسی صورت گرفته آثار زیادی شناسایی شده که اکثر آن‌ها در معرض تخریب قرار دارند با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی این محوطه، تپه و بناها نیاز است تا این آثار در فهرست آثار ملی ثبت گردند. 
    نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: علیرغم تعدد آثار تاریخی و اینکه حدود دو دهه از تاسیس اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب می‌گذرد، اما هنوز تعداد کارمندان و تجهیزات این اداره متناسب با ظرفیت‌های شهرستان نیست و تخریب آثار و حفاری‌های غیرمجاز و آسیب به داشته‌های تاریخی، با این شرایط طبیعی است؛ مطمئن باشیم که هر تخریب، بخشی از تاریخ این مرز و بوم را نابود می‌کند. لذا برای جلوگیری از این وضعیت اندیشیدن و اجرای تدبیر عاجل نیاز است.
    وی گفت: همچنین با توجه به غنای آثار تاریخی فرهنگی شهرستان داراب نیاز است تا پایگاه پژوهشی جهت حفاظت و پژوهش در این شهرستان تأسیس شود مطمئناً ایجاد پایگاه پژوهشی داراب میتواند در پیشبرد اهداف علمی و حفاظتی آثار تاریخی داراب نقش مهمی داشته باشد.
    عسکری با اشاره به نقش اساسی موزه ها در شناخت ریشه‌های ملی، مذهبی و تاریخی گفت: موزه علاوه بر کارکرد فرهنگی، در جذب گردشگر نیز مؤثر است؛ براساس کاووش‌ها در تپه هیربدان آثار شاخصی از دوره عیلامی به دست آمده که متأسفانه به دلیل نبود موزه در شهرستان داراب، اشیا به شیراز منتقل و در مخزن موزه پارس و به دور از نظر و دیدگاه علاقه‌مندان نگهداری می‌شود. از آنجا که با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در داراب، احتمال کشف آثار فاخر دیگر زیاد است، ضرورت دارد وزارت میراث فرهنگی برای ایجاد و ساخت موزه در داراب اقدام کند.
    او یکی از شاخصه‌های فرهنگی ایران اسلامی را  متفاوت بودن آداب و سنن و پوشش هر منطقه از کشور دانست و افزود: با ایجاد موزه مردم‌شناسی می‌توان  آداب و سنن مردم را مستندنگاری و در موزه‌های مردم‌شناسی در معرض نمایش قرار داد. حمام یا خانه‌های تاریخی شهر داراب می‌توانند مکان‌های مناسبی برای دائر کردن موزه مردم‌شناسی داراب باشند.
    نماینده مردم داراب با اشاره به ضرورت کاوش های بلندمدت در محوطه های کلیدی داراب، گفت: نتایج بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان داراب که در سال ۱۳۹۷ انجام شد و همچنین کاوش تپه هیربدان نشان می‌دهد که  شهرستان داراب به‌ موازات مرودشت یکی از کانون‌های فرهنگی استان پهناور فارس بوده و از این رو نیاز است تا چند محوطه کلیدی داراب مورد کاوش قرار گیرد تا ضمن شناخت شاخصه‌های فرهنگی و جایگاه این شهرستان در تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در طول دوران پیش‌ از تاریخ و تاریخی، با ایجاد سایت موزه‌های باستان‌شناسی  به جذب گردشگر فرهنگی  و ایجاد اشتغال در شهرستان کمک گردد. 
    عسکری گفت: آثار و بناهای تاریخی همواره نیاز به مرمت و حفاظت دارند چرا که در صورت غفلت و سهل انگاری و انجام نشدن فعالیت‌های حفاظتی هر ساله بخشی از آنها تخریب خواهند شد، در داراب نیز بناهای مختلف مثل بناهای صحرای پوشنج، کاخ کیومرث، قصر آیینه نیاز به حفاظت و مرمت جدی دارند که لازم است اداره کل میراث فرهنگی فارس و همچنین دفتر کل حفظ و احیاء که از زیرمجموعه‌های معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه میباشد اعتبارات لازم را به این امر مهم اختصاص دهند.
    نماینده مردم داراب و زرین دشت با اشاره به ضرورت بررسی و ثبت جهانی منظر فرهنگی دارابگرد شامل شهر دارابگرد و قلعه های مرتبط، آتشکده آذرخش و آتشکده آذرجو، خاطرنشان کرد: در زمان تشکیل پرونده و ثبت جهانی محور ساسانی فارس (چهل و دومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو)، شهر دارابگرد ذیل این ثبت قرار نگرفت اما پس از آن و بر اساس مطالبات عمومی، مقرر شد این اثر فاخر نیز در محور ساسانی منظور شود.

    او گفت: البته برخی از پژوهشگران شکل‌گیری شهر داربگرد را به دوره هخامنشیان منسوب می‌کنند اما بر اساس منابع تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی مشخص شده که این شهر یکی از شهرهای مهم و پر رونق دوره اشکانی بوده که در دوران ساسانی و دوران اسلامی نیز همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است و آثار ثبت شده در محور ساسانی مانند بیشاپور و فیروزآباد همگی در دوره ساسانی ساخته شده و پیشینه‌ای کهن‌تر از شهر دارابگرد ندارند.
    عسکری خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود شهر تاریخی دارابگرد با توجه به پلان، حصار خشتی گلی مدور حدود  ۶ کیلومتری و شاخصههای شهرسازی، قلعه‌های نظامی مرتبط با آن، معماری منحصربه‌فرد آتشکده آذرخش و سایر موارد که همگی نمایانگر دستاوردهای بی بدیل از نبوغ بشری و نمونه ای برجسته از پیشرفت در معماری و فن آوری بوده و از ضوابط و شرایط ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو نیز برخوردار می باشند، به عنوان منظر فرهنگی دارابگرد و اثری متمایز از محور ساسانی ثبت جهانی شود.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.