جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • نقدی بر جلسه پرسش و پاسخ مدیران در هفته دولت؛ مدیران پاسخگو؛ میزهای خالی

    شناسه : 846 ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱:۴۲ 652 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب؛ پاسخگویی مدیران به مردم و ارباب رجوع یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع امروزی است. اینکه یک مدیر خود را در معرض پرسش مراجعه کنندگان قرار دهد خود می تواند به شفافیت عملکرد مدیران و مجموعه های تحت مدیریت شان بینجامد. البته در یک جامعه مطالبه گر پاسخگو بودن مدیران در قبال […]

    نقدی بر جلسه پرسش و پاسخ مدیران در هفته دولت؛ مدیران پاسخگو؛ میزهای خالی
    پ
    پ

    عصر داراب؛ پاسخگویی مدیران به مردم و ارباب رجوع یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع امروزی است. اینکه یک مدیر خود را در معرض پرسش مراجعه کنندگان قرار دهد خود می تواند به شفافیت عملکرد مدیران و مجموعه های تحت مدیریت شان بینجامد. البته در یک جامعه مطالبه گر پاسخگو بودن مدیران در قبال وظایفی که دستگاه بر عهده او گذاشته امری پذیرفته شده است و این نقطه مقابل جوامعی که مردم نسبت به سرنوشت خود احساس مسوولیتی ندارند می باشد.


    در جمهوری اسلامی مدیران نه تنها در بعد اعتقادی در مقابل خداوند و دین مبین اسلام بواسطه مسوولیتی که به عهده گرفته اند مسوولند بلکه بلحاظ قانونی نیز در مقابل قوانین حاکم بر دستگاه دولتی و در نهایت مردم مسوول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند که اگر این پاسخگویی وجود داشته باشد جلو بسیاری از کجروی ها گرفته خواهد شد.
    با توجه به موارد فوق صرف نظر از اینکه مدیر یک اداره در محل کار خود باید پاسخ مراجعه کنندگان خود را دهد گهگاهی با تدبیر مدیران مافوق خود بناچار در محلی که مردم بتوانند بهتر به آنها دسترسی داشته باشند جمع شده و خود را در معرض پرسش مردم قرر می دهند.
    در داراب هم تا کنون چنین برنامه هایی در اماکنی چون مساجد و مصلای نماز جمعه با مدیریت فرمانداران شهرستان داراب در تشکیل شده است.

    به گزارش خبرنگار عصر داراب؛آخرین باری که این برنامه در داراب برگزار شد، جمعه ۶ شهریورماه ۹۴ بود که اکثر قریب به اتفاق مدیران شهرستان در مصلی نماز جمعه جمع شدند تا به سئوالات مردم پاسخ بدهند. اما بنظر می رسد این برنامه آنچنان که باید بخوبی به اهداف خود نرسید .
    فرماندار شهرستان داراب در سخنرانی بین الصلاتین مراسم نماز جمعه هدف از این اقدام را چنین بر شمرد و گفت: ” مردم عزیز و بزرگوار ملاحظه می فرمایند که حدود یک ماه قبل در سالگرد اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب بود که مدیران در محل مصلی نماز جمعه حاضر شدند و پاسخگو بودند و مشکلات مردم را بررسی کردند . امروز هم در هفته دولت حاضر شدند . باز هم در روزهای آینده حاضر خواهند شد . ضمن اینکه درب اتاق همه مدیران هم بر روی مردم باید باز باشد. من بارها عرض کردم به جای اینکه مردم بیایند سراغ ما . ما مدیران موظفیم در روستاها، در شهرها، در مساجد در جمع مردم حاضر شویم و به مشکلات مردم رسیدگی کنیم . تلاش کنیم خدمت بیشتری به مردم ارائه دهیم”
    هر چند حضور مسئولین و روسای ادارات در بین مردم اقدامی پسندیده است و جا دارد از همه مسئولین ادارات به خصوص فرماندار محترم شهرستان تشکر و قدردانی کرد. اما به نسبت اقدامی که انجام شد نتیجه ای ملموس در پی نداشت و نکات چندی وجود دارد که می توان با درنظر گرفتن آنها این اقدام را از یک اقدام سمبولیک به یک اقدام نتیجه بخش تبدیل کرد و همانطور که فرماندار محترم بیان کردند با این امر خدمت بیشتری به مردم ارائه کرد.
    آنچه لازم است در نقد این برنامه برای بهتر برگزار شدن آن برای دفعات بعد مطرح شود مواردی است که با سپاس از مدیرانی که در این برنامه شرکت کردند بصورت خلاصه تقدیم می گردد امید که موجب دلخوری عزیزان نشود.
    اول اینکه زمان برگزاری این جلسه زمانی بود که کمتر کسی فرصت می کند در این ساعت در مصلی حاضر شود. قاطبه مردم معمولاً در ساعتی بین ۱۲٫۳۰ تا ۱۳ در مصلی حاضر می شوند.
    دومین اشکال کار این جلسه که باعث عدم حضور مردم شد اطلاع رسانی ضعیف فرمانداری داراب است که می توانست با ارسال یک متن کوتاه بعنوان اطلاعیه که در سایت های محلی انعکاس یابد موضوع را به اطلاع مردم برساند همچنین نصب تعدادی بنر و یا توزیع بوشور در سطح شهر هم می توانست در این خصوص مؤثر باشد. گر چه در فضای مجازی بطور محدود اطلاع رسانی شد اما کافی نبود.
    سوم اینکه برخی مدیران بجای اینکه خودشان در برنامه حضور داشته باشند کارکنان غیر مسئول که اطلاع چندانی از حوزه مدیرت نداشتند را بعنوان نماینده فرستاده بودند در حالی که وظیفه پاسخگویی به عهده مدیر اداره است زیرا کارکنان می توانند در حوزه کاری خودشان پاسخگو باشند.
    چهارمین ایرادی که به این برنامه وارد بود اینست که درست زمانی که مردم در مصلی حاضر می شدند و کم کم جمعیت به حد قابل قبولی می رسید بدلیل شروع خطبه های نماز جمعه هر یک از اداره ها بساط خود را جمع کرده و مصلی را ترک می کردند در حالی که اگر هدف پاسخگویی است این کار زمانی به نحو مؤثری انجام می شود که جمعیت در محل حضور داشته باشند وگرنه زمانی که کسی در مصلی نباشد اصل برگزاری برنامه معنایی نخواهد داشت.
    گر چه این برنامه برای همه اداره ها یکسان دیده شده بود اما بنظر می رسد حضور همه اداره ها بدلیل جنس کاری که انجام می دهند ضرورتی نداشت مثل دانشگاهها چون این گونه مراکز مخاطب خاص دارند و بر عکس برخی اداره هایی که لازم بود حضور فعالی داشته باشند بدلیل دارا بودن مخاطب عام مانند دادگستری حضور نداشتند.
    به جرأت می توان گفت که تعداد مراجعه کنندگان برای پرسش و شنیدن پاسخ مدیران آنقدر کم بود که برای هیچ اداره ای این تعداد به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسید این در حالی بود که برخی اداره ها اصلا مراجعه کننده ای نداشتند. اگر مراجعه ای بود از خود کارکنان اداره ها بود که بدلیل نداشتن مراجعه کننده برای رفع خستگی سراغ دوستان خود در سایر اداره ها می رفتند.
    اما مهمترین حسن این رویداد را شاید بتوان دید و بازدید مدیران و کارکنان اداره های مختلف با هم دانست که برای خالی نبودن عریضه سری به میزهای دوستان خود می زدند و ضمن نوش جان کردن چند شکلات از حال و احوال هم با خبر می شدند و لحظاتی با گپ و گفتگویی مختصر احوال یکدیگر را می پرسیدند و از وضع اداره و حقوق و امثال ذالک سووال می کردند و تبادل نظری هم در خصوص مراودات اداره ها با هم صورت می پذیرفت.
    با همه این ایراداتی که بنظر خبرنگار عصر داراب آمد باید اقرار کرد که نفس کار بسیار خوب و زیباست اما باید با رفع مشکلات اینچنینی جلسات پرسش و پاسخ را باشکوهتر و با حضور گسترده تر مردم برگزار کرد.

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “نقدی بر جلسه پرسش و پاسخ مدیران در هفته دولت؛ مدیران پاسخگو؛ میزهای خالی”
    1. متن خوبی بود .پرسش و پاسخ باید از قبل هماهنگی و طراحی شده باشد

    2. سلام،نقد به جا ودوراز حاشیه سازی بود.به عنوان یک شهروند دارابی از چشمان همیشه باز وقلم توانایتان سپاسگزارم.
      امیدوارم مسئولین ارجمند فقط به دنبال رفع تکلیف نباشند واز وقت وانرژی خود بهینه تراستفاده کنند.ممنونم

    3. سلام نقد به جاومنصفانه بود.ازچشمان همیشه بازوقلم توانایتان سپاسگزارم.امیدوارم مسئولین ارجمندازوقت وانرژی خود بهینه تراستفاده کنند وصرفا رفع تکلیف نباشد!!

    4. آیا خروجی و نتایج حضور قبلی، ارزیابی واسیب شناسی شد؟
      کار خوبیه به شرطی که همینطور که گفتید با برنامه‌ریزی مدون قبلی و همراه با تحلیل نارسائی ها ودستاوردهای این مراسم باشه

    5. …. امید است از شیوه نمایشی صرف فاصله بگیریم وحداقل درکنار آن به محتوا ونتایج این قبیل برنامه ها نیز اندک توجهی بشود
      البته فی نفسه کار خوبیه وبا حمل بر حسن نیت فاعلی. باید از تلاشهای فرماندار محترم نیز تشکر کرد