شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • نام گذاری مکان های جغرافیایی بر اساس قوانین یا سلیقه؟

    شناسه : 7853 ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲ 1469 بازدید ارسال توسط :

    نام مکان های جغرافیایی براساس اصول ومعیارهای علم جغرافیا تعیین می شوند و غیر قابل تغییر و کپی برداری بوده و نمی توان از آن برای مکان های دیگر درسطح کره زمین استفاده نمود. نام مکان های جغرافیایی براساس اصول، معیارها وقوانین جغرافیایی تعیین می شوند این اصول اولا”هویت یک پدیده جغرافیای طبیعی و جغرافیای […]

    نام گذاری مکان های جغرافیایی بر اساس قوانین یا سلیقه؟
    پ
    پ

    نام مکان های جغرافیایی براساس اصول ومعیارهای علم جغرافیا تعیین می شوند و غیر قابل تغییر و کپی برداری بوده و نمی توان از آن برای مکان های دیگر درسطح کره زمین استفاده نمود.
    نام مکان های جغرافیایی براساس اصول، معیارها وقوانین جغرافیایی تعیین می شوند این اصول اولا”هویت یک پدیده جغرافیای طبیعی و جغرافیای انسانی را در سطح سیاره زمین (برای شناخت و امور اداری بین الملل و…) تعیین می کنند و دوما” موقعیت جغرافیایی مطلق و نسبی پدیده های جغرافیایی طبیعی وجغرافیایی انسانی را در سطح زمین نشان می دهند.
    در علم جغرافیا برای تعیین نام مکان های جغرافیایی یا از صفات ذاتی وظاهری آن مکان استفاده می شود و یا نام آن مکان از وجود یک پدیده مشهور که اشرافیت منطقه ای دارد، گرفته می شود.
    ویژگی های خلیج فارس:
    مساحت:۲۲۵۰۰۰کیلومتر مربع، طول ۹۰۰کیلومتر، عرض بین ۱۸۵ تا۳۰۰ کیلومترمتغییر است، عمق متوسط ۳۵ متر، حداکثر عمق ۱۱۵ متر واقع در دهانه تنگه هرمز وحداقل عمق ۱۰ متر در امتداد ساحل عربستان وساحل خوزستان، خط تالوگ آن در امتداد ساحل ایران است، این خط عمیق ترین نقاط کف خلیج را به هم وصل می کند، طول خط ساحلی ایران با خلیج فارس ۱۳۵۰ کیلومتر، شیب کف خلیج فارس به سمت ایران می باشد وجزایر واقع درآن در حاشیه ساحل ایران قرار دارند ( دکتر علایی طالقانی)
    خلیج فارس یک عارضه و پدیده جغرافیای طبیعی می باشد. در جغرافیای طبیعی برای تعیین و نام گذاری یک عارضه و پدیده طبیعی مثل دریا، دریاچه، خلیج، رود، کوه وغیره… یا از پدیده های مشهور وشناخته شده که اشرافیت منطقه ای دارد استفاده می شود و یا از صفت برجسته خود پدیده استفاده می شود و تعیین نام می گردد.
    درخصوص خلیج فارس از نظر علم جغرافیا، باید پذیرفت که تنها پدیده جغرافیایی انسانی که اشرافیت منطقه ای داشته و دارد، واحد سیاسی کشور ایران است، با توجه به اینکه کشور ایران به تنهایی ۱۳۵۰ کیلومتر با خلیج فارس طول دارد، جزایر واقع در آن هم در ساحل کشور ایران واقع هستند، خط تالوگ خلیج فارس درسمت ساحل ایران است و…، بنابراین علمی ومنطقی بوده که درگذشته نام خلیج فارس از نام باستانی منطقه شمال آن اخذ گردد، قدمت نامگذاری این خلیج به نام خلیج فارس برابر با قدمت وعمر استقرار انسان درمنطقه است. هویت وشناسنامه خلیج فارس تحت عنوان خلیج فارس در سطح محلی، ملی، منطقه ای وجهانی با قدمت عمر انسان شناخته شده است وقابل تغییر وکپی برداری برای مکان های دیگر در سطح سیاره زمین نیست.
    نکته واضح و کاملا” روشن اینکه:
    همه کارشناسان وسیاستمداران دنیا مستحضر هستند که از نطر علم جغرافیای طبیعی اگر قرار باشد. اسم خلیج فارس تغییر کند. براساس اصول ومعیارهای جغرافیایی الزاما” باید به نام خلیج ایران تغییر کند ولاغیر

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.