شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مهندس قاسمی رئیس منابع طبیعی داراب: امسال آتش سوزی در جنگل ها و مراتع داراب کاهش یافته است

    شناسه : 536 ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱:۲۳ 1513 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش خبرنگار عصر داراب مهندس قاسمی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان داراب با اعلام کاهش تعداد و شدت آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع گفت: در خصوص آمار آتش سوزی نسبت به سال گذشته که ما بیش از ۱۰۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم، خوشبختانه با برنامه هایی که اجرا کردیم امسال حدود ۸ […]

    مهندس قاسمی رئیس منابع طبیعی داراب: امسال آتش سوزی در جنگل ها و مراتع داراب کاهش یافته است
    پ
    پ

    به گزارش خبرنگار عصر داراب مهندس قاسمی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان داراب با اعلام کاهش تعداد و شدت آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع گفت: در خصوص آمار آتش سوزی نسبت به سال گذشته که ما بیش از ۱۰۰۰ هکتار آتش سوزی داشتیم، خوشبختانه با برنامه هایی که اجرا کردیم امسال حدود ۸ مورد آتش سوزی داشتیم که نزدیک به ۱۵۰ هکتار از از عرصه های مرتعی در آتش سوخت هر چند که این میزان هم از نظر ما غیر قابل قبول است اما نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
    مهندس قاسمی مهمترین دلایل کاهش میزان آتش سوزی را برشمرد و افزود: حضور در مناطق، جلسه با شورا ها و دهیاری ها، صحبت با دامداران و مرتع داران، تهیه برخی امکانات مورد نیاز مردم برای حضور در عرصه هایی که دچار آتش سوزی شده، برگزاری کلاس های توجیهی در خصوص اهمیت جنگل و مرتع باعث شد تا خود مردم منطقه حتی بدون نیاز به حضور کارکنان منابع طبیعی و سایر اشخاص که سال های گذشته در امر خاموش کردن آتش کمک می کردند، اقدام به اتفاء حریق کرده اند.
    رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان داراب نقش قرقبان در حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از آتش سوزی ها را مهم اریابی کرد و بیان داشت: یکی از کارهایی که منابع طبیعی انجام داد گرفتن قرقبان فصلی در مناطقی که آتش سوزی داشتیم بود. امسال بخاطر حضور قرقبان در مناطقی که سال گذشته آتش سوزی داشتیم حتی یک مورد هم در همان نقاط آتش سوزی اتفاق نیفتاد و جاهایی هم که امسال آتش سوزی اتفاق افتاد جاهایی بود که قرقبان نداشتیم. پیشنهاد ما اینست که قرقبان ها در تمام طول سال در مناطق مورد نیاز حضور داشته باشند و زیرا در زمستان که آتش سوزی کمتر است ممکن است تعرض به عرصه های طبیعی صورت بگیرد که با حضور قرقبان این مشکل هم خیلی زود شناسایی و از تخریب و تصرف منابع طبیعی جلوگیری می شود.
    مهندس قاسمی مشارکت مردم را در حفظ عرصه های طبیعی را لازم دانست و گفت: اگر مردم را در کارها دخیل کرده و به آنها اهمیت دهیم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم و توجیح نمائیم که کارهایی که ما انجام می دهیم به نفع خودشان است قطعاً هم مشارکت می کنند و هم در بحث هایی مانند آتش سوزی و تخریب و تصرف همکاری کرده و به ما اطلاع می دهند. امروزه خود دامداران در منطقه، بعنوان یک قرقبان مشارکت می کنند.به کسانی که پروانه چرا داده ایم گفته ایم که یکی از وظایف شما حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است در غیر اینصورت پروانه چرا را باطل می کنیم. مردم و بخصوص دامداران دیده اند که ما همیار آنها هستیم نه در مقابلشان به همین خاطر همکاری خوبی بین ما شکل گرفته است.
    قاسمی در خصوص طرح جدید تأسیس تعاونی های صنفی و فراگیر گفت: تشکیل تعاونی فراگیر منابع طبیعی و تعاونی صنفی مرتعداران در حال انجام است ولی هنوز اجرایی نشده، بر اساس اهدافی که برای این تعاونی ها در نظر گرفته شده، کل مسائل مربوط به منابع طبیعی را به مردم واگذار می کنیم که اولین وظیفه آنها حفظ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی است که در اختیارشان قرار گرفته است. نبردن دام آزاد در مراتع، احیا و اصلاح و توسعه جنگل ها و مراتع، بذر پاشی و ذخیره نزولات همه باید خودشان انجام دهند. البته کمیته فنی اداره منابع طبیعی، طرح های مرتع داری را آماده و مصوب میکند و در اختیار تعاونی ها قرار خواهد داد.
    وی ساخت آب انبار در مراتع را یکی از راه های جلوگیری از تخریب مراتع دانست و اظهار داشت: ساخت آب انبار را امسال شروع کرده و یک آب انبار مجهز ساخته ایم تا مورد استفاده دام های در حال چرا در مراتع قرار گیرد و زمانی که در تابستان آب در مخزن آب انبار تمام می شود با اداره امور عشایر هماهنگ کرده ایم تا با تانکر آب در این آب انبارها بریزند تا دامدار مجبور نباشد فاصله طولانی مرتع را برای آب دادن به دام طی کند که همین طی مسافت زیاد دام در مراتع باعث چرای زیاد و تخریب پوشش گیاهی مراتع می شود.

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “مهندس قاسمی رئیس منابع طبیعی داراب: امسال آتش سوزی در جنگل ها و مراتع داراب کاهش یافته است”
    1. سلام اقای مهندس شما جلو اتش سوزی را گرفتید اما تخریب طبیعت دارد بی داد می کند که شما چشم خود برروی انها بسته اید انها دیگر اتش نمی زنند بلکه انها با اره برقی قطع می کنند اقای مهندس در زمان شما تخریب زیاد شده شنیده ایم که از طرف بعضی از کارمندان شما چراغ سبز می گیرند

    2. شنیدن این خبر بسیار جای امید و خوشحالی دارد و به امید روزی که درک بالایی از منابع طبیعی و باارزش شهرمان پیدا کنیم و با دست خودمان آن را به نابودی نکشانیم. امیدواریم اداره اب داراب هم کمی مسئولانه تر نسبت به مجوز حفر و جابجایی اقدام کند تا سال های بعد بحران خشکسالی بیش از اتش سوزی ها موجب نابودی داراب نگردد