جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • منشأ آب کره زمین مشخص شده است

    شناسه : 10940 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 859 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از ایسنا، سیاره زمین به دلیل وجود آب فراوان روی سطح آن، “سیاره آبی” خوانده می‌شود. به دلیل اهمیت آب برای ادامه حیات، موضوع منشاء آب روی زمین بسیار مهم است. اکنون محققان طی این مطالعه با بررسی سیاره ناهید منشاء آب کره زمین را بررسی […]

    منشأ آب کره زمین مشخص شده است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از ایسنا، سیاره زمین به دلیل وجود آب فراوان روی سطح آن، “سیاره آبی” خوانده می‌شود. به دلیل اهمیت آب برای ادامه حیات، موضوع منشاء آب روی زمین بسیار مهم است. اکنون محققان طی این مطالعه با بررسی سیاره ناهید منشاء آب کره زمین را بررسی کرده‌اند.

    تحولات ساختار داخلی و آب و هوایی مربوطه از سیارات زمین و ناهید در گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. فشار اتمسفر در سطح سیارۀ ناهید ۹۲ برابر زمین است. از آنجا که سیاره ناهید تکتونیک صفحه‌ای ندارد، فعالیت آتشفشانی ناهید و رهش گاز در آن کم است. بنابراین یک محیط راکد ایجاد می‌شود.

    زمین‌ساخت صفحه‌ای یا تکتونیک صفحه‌ای به بررسی و مطالعه حرکات وسیع‌مقیاس در سنگ‌کُره زمین می‌پردازد. رهش گاز به پدیده آزاد و خارج شدن گاز حل شده، گیر افتاده، یخ زده یا جذب شده در درون بعضی مواد گفته می‌شود.

    با همه این موضوعات، تحول جو ناهید در دوران‌های مختلف شکل‌گیری ساختارش، به آسانی قابل درک و مدل‌سازی است. به دلیل شباهت داخلی زمین و ناهید، این سیارات باید در طول تاریخ خود یک نوع مادۀ مشابه را دریافت کرده باشند. همۀ این عوامل باعث می‌شود تا ناهید به یک نقطه ایده‌آل تبدیل شود تا اولین تکامل سیاره زمین‌سان در آن صورت گیرد. سیاره زمین‌سان یا سیاره سنگی(Terrestrial planet) سیاره‌ای است که بیش‌تر از سنگ‌های سیلیکاتی یا فلزها ساخته شده‌ است. این سیاره‌ها ساختار صُلب و صخره‌ای، مانند زمین دارند.

    در این مطالعه دانشمندان با یک شبیه‌سازی عددی، تأثیر انواع سیارک‌های حاوی آب را بررسی کردند. آنها دریافتند سیارک‌های غنی از آب که با ناهید برخورد کرده‌اند، آب را بعنوان بخار آزاد کرده و سبب ایجاد تغییراتی عمده در ترکیب جو ناهید شده‌اند. در همین حال احتمالا یک سیارک نیز به سمت ناهید و زمین آمده است. همچنین برخورد سیارک‌ها به ناهید و زمین می‌تواند سبب خشکی سیارات شده و از پر شدن مجدد آب در آنها جلوگیری کند. این نشان می‌دهد که آب از زمان شکل‌گیری زمین در دسترس بوده است، اما احتمالاً در اعماق زمین دفن شده است.

    دانشمندان خاطرنشان کردند: سیارات احتمالاً در ابتدای تشکیل دارای آب بوده‌اند، اما با تکامل و به تدریج با گذشت زمان آب آنها از بین رفته است. محققان دربارۀ سیاره ناهید نیز دریافتند، اقیانوس‌های آب در سطح این سیاره وجود داشته است. نتایج بررسی‌های اخیر ناسا نشان می‌دهند که ناهید در این بازه زمانی دو تا سه میلیاردی، هوای مناسب و آب مایع کافی داشته و به همین دلیل، مکان مناسبی برای زندگی بوده است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.