جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی در داراب راه اندازی شد

    شناسه : 13396 ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۴۵ 398 بازدید ارسال توسط :

    مركز مشاوره ژنتیك اجتماعی در شهرستان داراب راه اندازی شد به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب، رئیس مرکز بهداشت از راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی در شهرستان خبر داد ⬅️ رئیس مرکز بهداشت شهرستان داراب در این خصوص گفت: امروزه علم ژنتیک پزشکی […]

    مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی در داراب راه اندازی شد
    پ
    پ
    • مركز مشاوره ژنتیك اجتماعی در شهرستان داراب راه اندازی شد

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب، رئیس مرکز بهداشت از راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی در شهرستان خبر داد

    ⬅️ رئیس مرکز بهداشت شهرستان داراب در این خصوص گفت: امروزه علم ژنتیک پزشکی وجود اغلب بیماری ها و ناهنجاری های ژنتیکی و مادر زادی را موجه نمی داند. از بعد اقتصادی و اجتماعی نیز با توجه به هزینه های درمان، نگهداری و عدم بهره وری از افراد مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی و مادر زادی (ذهنی و یا جسمی) مسئله ای حائز اهمیت است و از طرفی والدین، اطرافیان و اجتماع به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز درگیر این معضلات خواهند شد.
    ⬅️ ابراهیم رسولی بیان داشت: در مرکز بهداشت با *راه اندازی مرکز ژنتیک اجتماعی در مرکز خدمات قبل از ازدواج واقع در بیمارستان قدیم،* کارشناس ژنتیک و پزشک اختصاصی آموزش دیده مستقر هستند. طی دو هفته گذشته در این مرکز قریب به ۱۵۰ زوج مورد پرسشگری قرار گرفتند و پرونده مشاوره تخصصی برای زوجین در معرض خطر تشکیل شده است. جلسات مشاوره در محل مرکز ژنتیک اجتماعی طی همان روز برای زوجین به صورت رایگان تشکیل شده است.
    ⬅️ وی اذعان داشت: امید است با افزایش سطح آگاهی های عمومی در مورد شناسایی، نحوه پیشگیری از بیماری های ژنتیکی و همکاری مراجعین با کادر درمانی در جهت انجام هر چه بهتر این طرح بتوانیم گامی موثر در جهت پیشگیری از معلولیت های مادرزادی در شهرستان برداریم.
    ⬅️ رسولی در ادامه ضمن اشاره به درمان برخی بیماریها افزود: *متاسفانه اکثر بیماریهای ژنتیکی درمان کامل ندارند و بهترین راه مقابله با این ناهنجاری ها، فرهنگ سازی و بستر سازی در جهت پیشگیری از تولد کودکان معلول است* و با توجه به اهمیت و ابعاد گسترده این مسئله، طرح غربالگری بیماریهای وراثتی در قالب *طرح ژنتیک اجتماعی با هدف فرهنگ سازی، شناسایی زوجین در معرض خطر داشتن فرزندان معلول و نهایتا کاهش تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی*، در مراکز مشاوره پیش از ازدواج در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.
    ⬅️ رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیان داشت: ژنتیک اجتماعی سعی دارد تا خدمات ژنتیک را در اختیار عموم افراد جامعه قرار داده، تا در نهایت به نحو عادلانه، سلامت آحاد افراد جامعه را به سهم خود، ارتقاء بخشد.
    ⬅️ رسولی ادامه داد: در این طرح توضیحات لازم در مورد هدف از انجام طرح غربالگری ژنتیکی، مزایای همکاری زوجین در اجرای درست این طرح و عدم تداخل با روند ازدواج زوجین توسط کارشناس ژنتیک به صورت کامل به زوجینی که در بستر برنامه غربالگری تالاسمی به مرکز بهداشتی مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند، داده می شود. سپس  غربالگری از طریق پرسشنامه استاندارد انجام می شود و در صورت تایید احتمال خطر برای زوجین، مشاوره ژنتیک برای آنان صورت می گیرد و نهایتا” در صورت نیاز، توصیه به انجام آزمایش ژنتیک می شود که با درصد بالایی توانایی شناسایی عامل ایجاد بیماریهایی با منشاء وراثتی را دارد.

    روابط عمومی شیکه بهداشت و درمان شهرستان داراب

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.