جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مرادی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری داراب: داراب ۹۶ اثر ملی ثبت شده دارد/ عدم تغییر کاربری زمین مشکل سرمایه گذاران بخش گردشگری در داراب است

    شناسه : 9515 ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 2362 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، داوود مرادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب عمده ترین فعالیت های این اداره در یک سال گذشته را تشریح کرد. وی در خصوص کاوش های باستان شناسی که مدتی قبل در شهرستان انجام شد گفت: طی تفاهم نامه ای […]

    مرادی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری داراب: داراب ۹۶ اثر ملی ثبت شده دارد/ عدم تغییر کاربری زمین مشکل سرمایه گذاران بخش گردشگری در داراب است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، داوود مرادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب عمده ترین فعالیت های این اداره در یک سال گذشته را تشریح کرد.
    وی در خصوص کاوش های باستان شناسی که مدتی قبل در شهرستان انجام شد گفت: طی تفاهم نامه ای که سازمان میراث فرهنگی با پژوهشگاه میراث فرهنگی مستقر در تهران انجام داد، قرار بود بررسی های جامعی در شهرستان داراب انجام شود و مدت این تحقیقات یک ماه در نظر گرفته بودند ولی حجم، تنوع و تعداد آثار داراب این قدر بالا بود که در این یک ماه فقط اطراف شهرستان یعنی بناهای خود شهرستان و دشت هشیوار از فسارود تا مادوان و از داراب تا جنت شهر و شهرک صنعتی بررسی  شد بطوریکه  بیش از ۳۰۰ محوطه و اثر تاریخی پیدا شد که قدمت خیلی از آثار و خیلی از محوطه ها بالای ۶-۷ هزار سال بود،  بنا به گفته دکتر خانی پورکه سرپرستی تیم ۸ نفره باستانشناسان را به عهده داشت، بالای ۸۰ درصد این آثار باید به عنوان آثار ملی ثبت و محافظت شوند و حدود ۳۰-۴۰ سکونتگاه هم کشف شد که بیشتر در غارها بود. با توجه به ابزارهای سنگی که پیدا شد و طبق مقاله ای که دکتر خانی پور منتشر کرد حداقل ۴۰ هزار سال قدمت داشتند و مربوط به دوران پارینه سنگی بودند.
    مرادی کاوش های انجام شده را سطحی دانست و گفت: در بحث کاوش های باستان شناسی دوباره داریم پیگیری می کنیم. کاری که انجام شد بررسی سطحی بودکه  سفال و سکه کشف شد و باستان شناسان با توجه به کشفیات حدس می زنند قدمت محوطه ها چقدر است. نامه نگاری شده تا بررسی ها کامل شود و کل شهرستان بتوانند انجام بدهند و طبق گقته خانی پور اگر همه شهرستان را بررسی کنیم بیشتر از هزار اثر تاریخی شاید داراب داشته باشد که واقعا منحصر به فرد و بی نظیر است.
    وی افزود: از طریق فرماندار بحث کاوش باستان شناسی پیگیری می کنم؛ به لحاظ اینکه داراب در حوزه کاوش هیچ اقدامی نداشته و تنها مربوط به قبل از انقلاب است. خیلی از آثارو محوطه ها مثل تل یونجه و تل بارگاه  داریم که محوطه های باارزش و جای بکری هستند که خیلی از باستان شناسان اگر بررسی های باستان شناسی دارند می توانند کاوش های خود را در  داراب انتخاب کنند.
    وی افزود: برای باستان شناس بعدی که بخواهد روی محوطه ها کار کند پیش زمینه ای هست و اسناد و مدارک دارند و خالی از لطف نیست که داراب را برای کاوش انتخاب کنند چرا که همه آثار به دست آمده شناسنامه دار شده اند.
    وی سفال، سکه و ابزارسنگی را جزو ابزارهای کشف شده عنوان کرد و افزود: از بررسی های سطحی که انجام شده  ۸۰ درصد سفال، ابزار سنگی و سکه به دست آمده که همه اینها جمع آوری و کد گذاری شده و در حال حاضر در اموال موزه ها در شیراز نگهداری می شوند. نتایج تحقیقات خانی پور در قالب مقاله در پژوهشگاه هست و بعد چکیده ای از آن را منتشر می کنند.
    داوود مرادی آثار ملی  ثبت  شده شهرستان داراب را ۹۶ اثر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ثبت ملی، ۹۲ اثر تاریخی، ۳ اثر طبیعی(آبشار فدامی- چنار برفدان- سروهای کهنسال رستاق) و یک اثر معنوی( پرچم سرخ فرگ ) هستند.
    وی در خصوص ثبت آثار طبیعی گفت: آثار طبیعی شاخص خیلی زیادی داریم و به زودی شماره ثبت ملی بعضی از این آثار مثل تنگ رغز ارسال می شود.
    وی افزود: اسامی بیشتر از ده اثر طبیعی  و اثر تاریخی و ۵ مورد پرونده ثبت معنوی برای ثبت ملی ارسال کرده ایم؛ ثبت مجموعه نان های سنتی شهرستان (بالاتاوه ای-نونده-سنگی- چورک-پنجه کش)، نی شروه خوانی محلی، هفت منبرون، تک تکو و ثبت روز ۵ فروردین بعنوان روز داراب از جمله آثار معنوی هستند که برای ثبت ملی آنها تلاش می کنیم.
    وی در خصوص حواشی پیرامون محور ساسانی و حذف دارابگرد از این محور گفت: اگر در داراب پایگاه پژوهشی داشتیم و اساتید در مورد آثار تحقیقات علمی انجام می دادند اتفاق خوبی رقم می خورد و اطلاعات مدونی در مورد دارابگرد به دست می آمد. در خصوص محور ساسانی از چند سال قبل پرونده تشکیل شده بود و اینگونه نبود که بگوییم کم کاری صورت گرفته است. دستور فراتر از پژوهشگاه استان صادر شد و بٌعد مسافت در نظر گرفتند و ۴ اثر در این محور قرار دادند.
    رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری داراب ثبت جهانی دارابگرد را مهمترین خواسته  مردم  دانست و گفت: امیدوارم گام های عملی در بحث محور ساسانی برداشته شود، اگر پژوهشسرا تأسیس شود پیش زمینه ای برای ثبت جهانی دارابگرد می شود و برای این کار، نامه نگاری انجام شده ولی گفتند بار مالی دارد. خواسته مهم ما این است که حداقل دارابگرد ثبت جهانی شود.
    وی در خصوص فرونشست های اطراف دارابگرد گفت: این ترک هایی که ایجاد شده آبراهه بوده و چون جنس خاک، رٌس است سیلی که در سال ۹۵ آمد شیارهایی را تا قبل از خندق دارابگرد ایجاد کرد، بعد از بارندگی اتفاق دیگری نیفتاده است. بر اساس مکاتباتی که با میراث فرهنگی استان داشتیم گفتند که این مشکل خاصی نیست و خطری ندارد؛ چراکه منحصر به داراب نیست و دشت جنوب کشور به واسطه برداشت بی رویه آب زیرزمینی، فرونشست داشته است از جمله تخت جمشید که دچاراین مشکل شده است و از دوستداران محیط زیست می خواهیم برای حل این مشکل راهکار ارائه دهند.
    مرادی درخصوص مرمت آثار تاریخی گفت:  ۶ اثر اعتبار مرمتی داشتند که  مرمت آن ها به پایان رسید. جایگاه میراث فرهنگی از نگاه فرمانداران عوض شده و جذب اعتبار از ۶۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. خانه سوخکیان در چند مرحله مرمت شد. مسجد سنگی با بهترین مرمت کار سنگ، رفع خطر شده است. هفت آیینه ساسانی که طبق گفته معاون مدیرکل میراث فرهنگی بکرترین چهار طاقه ایران است به خوبی مرمت شد. همچنین در بهسازی آثار طبیعی تنگ رغز، تنگ خرتنگ جنت شهر، چشمه گلابی، غار سهلک و حمام مشیر اتفاقات خوبی رقم خورده است.
    وی حمایت از سرمایه گذار در حوزه گردشگری را مهم خواند و گفت: کسانی که مجری قانون هستند باید کاری کنند که وقتی سرمایه گذار حاضر شد، تمام موانع را به هر طریقی که می توانند رفع کنند. حدود یک سال است که در حوزه گردشگری، ۱۰ مورد موافقت اصولی داریم که طرح های بزرگ چند هکتاری هستند. چند سرمایه گذار داریم که در مجموعه تنگ رغز، تنگ خرتنگ، اسلام آباد و فرگ نیازی به آب و برق و… ندارند. در این زمینه استعلام هایی گرفته می شود و موانعی مثل تغییر کاربری زمین مشکل ساز شده است.
    داوود مرادی ضمن انتقاد از برخی رسانه های داراب  در خصوص اعطای تسهیلات به مشاغل خانگی گفت: در سامانه کارا میراث فرهنگی و صنایع دستی جزو مشاغل خانگی محسوب می شوند و روال کار بدین صورت است که هر کسی که در این حوزه فعالیت دارد  ومجوز از میراث فرهنگی دریافت کرده می توانسته در این سامانه ثبت نام کند تا وام بگیرد. بر اساس اطلاعیه هایی که به ۳ بخشدار مرکزی، رستاق و جنت داده شد افرادی که برای ثبت نام اینترنتی اقدام کردند محدود بودند؛ وام ها شناور بود و فرماندار تأکید کرد که همه افرادی که مجوز دارند از طرف کمیته شهرستان تأیید شوند تا پول در همین شهرستان بین متقاضیان تزریق شود.
    وی افزود: رشته های صنایع دستی به این گونه است که پیشینه تاریخی باید داشته باشد و ابزار و مواد بومی و طبیعی دارد، این رشته ها نسل به نسل منتقل می شود. ملاک این است که افراد مهارت داشته باشند هر سه ماه یک بار از افراد متقاضی در همان روستا آزمون عملی گرفته می شود و به آنها مجوز داده می شود. در جریان وام هایی که سامانه کارا پرداخت می کرد، حدود ۳۰۰ نفر از منطقه فورگ که دارای مجوز بودند ثبت نام کردند اما از بخش های دیگر مثل فتح آباد و شهنان هیچ کسی معرفی نشد. سامانه کارا بیشترین وام را به صنایع دستی داد واولویت با روستاییان و عشایربود.
    وی در ادامه افزود: در کمیته شهرستان تقاضای افراد بررسی و بعد از تأیید نهایی به بانک معرفی شدند اما با توجه به سخت گیری های زیادی که انجام شد در نهایت از ۱۳۷ مورد که تأیید شده بود فقط ۶۸ نفر توانستند وام بگیرند. از این تعداد ۱۳۷ مورد تأیید کمیته شهرستان  ۱۳۰ مورد صنایع دستی و ۷ مورد طرح گردشگری مثل بومگردی بود که ۶۶ نفر وام صنایع دستی بین ۶ تا ۱۵ میلیون  دریافت کردند و ۲ نفر نیز برای  طرح گردشگری توانستند وام بگیرند. ما بر اساس درخواست افراد وام می دهیم.  در سامانه کارا ۱۳۷ مورد تایید کردیم و به بانک فرستادیم. بانک صد خوان داشت؛. مشکل ضامن،. وثیقه، آورده خودشان، اینقدر مشکلات بود که از ا ین ۱۳۷ مورد فقط ۶۸ نفرشان وام گرفتند.
    وی در پایان ضمن تشکر از رسانه ها گفت:  رسانه های مجازی قدرت خوبی برای معرفی آثار دارند. گروه دارابنامه و گروه مستندسازی دارابگرد  فعالیت خوب و در خور توجهی برای معرفی آثار باستانی داراب بویژه در ایام عید داشتند که از همه آنان سپاسگزاری می کنم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.