جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مهندس زارع مدیر منابع آب داراب مطرح کرد: حجم تخلیه آب توسط چاه های پروانه دار؛ ۵ برابر حجم سد رودبال داراب است

    شناسه : 9496 ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶ 2255 بازدید ارسال توسط :

    طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی به منظور صیانت از منابع سفره های آب زیر زمینی  در دشت های مختلف  شهرستان داراب در حال اجراست. به گفته مهندس سهراب زارع مدیر منابع آب شهرستان داراب این طرح که به منظور  حفاظت و تقویت منابع آب و سفره های آب زیر زمینی تدوین شده، یکی از […]

    مهندس زارع مدیر منابع آب داراب مطرح کرد: حجم تخلیه آب توسط چاه های پروانه دار؛ ۵ برابر حجم سد رودبال داراب است
    پ
    پ

    طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی به منظور صیانت از منابع سفره های آب زیر زمینی  در دشت های مختلف  شهرستان داراب در حال اجراست.

    به گفته مهندس سهراب زارع مدیر منابع آب شهرستان داراب این طرح که به منظور  حفاظت و تقویت منابع آب و سفره های آب زیر زمینی تدوین شده، یکی از مهمترین طرح های وزارت نیرو برای کنترل و بهبود منابع آبی کشور است.

    مدیر منابع آب داراب در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب نیوز؛ با اشاره به اینکه شهرستان داراب در گذشته سرزمین پر آبی بوده است گفت:  داراب کهن یکی از پر آب ترین شهرستان های استان فارس بوده که سفره های آب زیرزمینی غنی و چشمه سارهای زیادی داشته است که طی سالیان گذشته برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و حفر چاه  های عمیق و همچنین عوامل خشکسالی باعث خشک شدن و کم آب شدن دشت ها در شهرستان شده است.

    مهندس زارع برداشت بی رویه آب از  چاه های  مجاز و غیرمجاز را یکی از دلایل خالی شدن سفره های آب زیر زمینی دانست و افزود:  شهرستان داراب دارای ۳۶۷۴ حلقه چاه پروانه دار و ۲۰۰۲ حلقه چاه غیرمجاز می باشد که برداشت آب از این چاه ها باعث بحرانی  شدن سفره های آب زیرزمینی شده است.

    وی با اشاره به وضعیت بیلان آب در دشت های شهرستان گفت: شهرستان داراب دارای چندین دشت و محدوده مطالعاتی می باشد که همگی به علت منفی شدن بیلان آب زیرزمینی و افت سطح آب، ممنوعه گردیده اند، تنها دشت آزاد شهرستان دشت فدامی می باشد که آن هم به لحاظ کیفیت منابع آب؛ دارای کیفیت بسیار پایینی می باشد.

    رئیس اداره منابع آب داراب از افت متوسط ۲۵ متری  سفره های آب زیر زمینی خبر داد و افزود: در دشت مرکزی شهرستان داراب براساس مطالعات شرکت سهامی آب منطقه ای فارس و آمار موجود؛ از سال ۱۳۷۳تاکنون به طور میانگین سطح آب زیرزمینی به میزان ۲۵ متر افت نموده که سالانه حدود یک متر افت سطح آب صورت می گیرد. میزان حجم آبی که از طریق چاه های پروانه دار سالیانه تخلیه می گردد حدود ۵ برابر حجم آب سد رودبال( حجم آب سد رودبال ۸۲ میلیون مترمکعب) می باشد.

    مهندس زارع؛ حفاظت از حریم منابع آب شرب به لحاظ کمی و کیفی را امری ضروری دانست و افزود: در حوزه شهرستان حدود ۱۵۰ حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی وجود دارد که متوسط عمق این چاه ها ۳۰۰ متر می باشد و تا ۴۲۰ متر نیز حفاری گردیده اند که اگر خشک شوند ادامه حفاری در این چاه ها باعث افزایش آبدهی نمی گردد، همچنین علاوه بر کمیت، کیفیت آب نیز به سمت نامطلوبی بیش رفته است. میزان شوری  (EC) آب در انتهای تمامی دشت ها بسیار زیاد و غیرقابل شرب گردیده است. ادامه این روند باعث از بین رفتن تمدن، مهاجرت به شهرهای دیگر، حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل کاذب و تضییع حقوق آیندگان را در پی دارد.

    مدیر منابع آب شهرستان داراب از پر کردن ۲۸۵ حلقه چاه غیر مجاز خبر داد و گفت: در راستای مدیریت منابع آب و اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی، مدیریت منابع آب شهرستان داراب در سال گذشته حدود ۲۳۰ حلقه چاه غیرمجاز را  پر و مسلوب المنفعه نموده است، همچنین در راستای کنترل برداشت آب چاه های پروانه دار که برداشت بی رویه دارند اقدام به نصب ۵۰ دستگاه کنتور حجمی آب نموده است، این پروژه همچنان ادامه دارد و در سال جاری نیز تاکنون ۵۵ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه گردیده و تعداد ۴۰ دستگاه کنتور حجمی نصب شده است؛ البته تعداد۱۲۰۰  دستگاه کنتور حجمی نیز  در سال های گذشته به منظور کنترل برداشت آب در چاه های پروانه دار نصب شده است.

    مهندس زارع توجه به حریم رودخانه ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما بایستی در راستای حفاظت از رودخانه ها نیز گام برداریم از تمام همشهریان عزیز تقاضا داریم با توجه به سیلاب ها و اتفاقات اخیر هیچ گونه ساخت و سازی در حریم رودخانه ها انجام ندهند و به بستر و حریم رودخانه ها تجاوز نکنند و جهت هرگونه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه از مدیریت منابع آب شهرستان جهت تعیین حریم استعلام نمایند.

    وی در پایان ضمن دعوت همه مردم به صرفه جویی و مصرف بهینه آب گفت: در انتها با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب شهرستان از تمامی بهره برداران، کشاورزان عزیز، روحانیون، رسانه ها، اساتید دانشگاه و تمام کسانی که تریبون در اختیار دارند تقاضا دارم در امر فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و اطلاع رسانی وضعیت منابع آب شهرستان این مدیریت را یاری نمایند تا بتوانیم شهری آباد با رعایت حقوق دیگران و آیندگان داشته باشیم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.