جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس: داراب ۵۸۵۰ بیکار دارد/ نرخ بیکاری در داراب۸٫۵ درصد است

    شناسه : 8986 ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 1752 بازدید ارسال توسط :

    آئین تکریم کیومرث راستی رئیس سابق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی داراب و معارفه خانم صدیقه ثبوت با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ، فرماندار داراب و رؤسای اداره ها و اعضا کارگروه اشتغال شهرستان داراب در روز چهارشنبه  ۲۸ آذرماه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد. به گزارش […]

    مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس: داراب ۵۸۵۰ بیکار دارد/ نرخ بیکاری در داراب۸٫۵ درصد است
    پ
    پ

    آئین تکریم کیومرث راستی رئیس سابق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی داراب و معارفه خانم صدیقه ثبوت با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ، فرماندار داراب و رؤسای اداره ها و اعضا کارگروه اشتغال شهرستان داراب در روز چهارشنبه  ۲۸ آذرماه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ دکتر مختاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در این مراسم گفت: چند سالی است که ما در تشکیل تعاونی ها مقام اول را در کشور داریم، که نشان از مشارکت خوب مردم فارس دارد و شهرستان داراب در بخش های مختلف از جمله روستا- تعاون و تشکیل تعاونی ها جزء شهرستان های تراز اول استان بوده است.

    وی در ادامه افزود: شهرستان داراب با ۳۳٫۴ درصد سهم عمده فعالیت در بخش  کشاورزی  بیشترین سهم را در استان دارا می باشد که این سهم در کل استان ۱۹ درصد است و بخش خدمات ۳۸٫۲ و صنعت ۲۸٫۴ سهم در داراب دارند. نرخ بیکاری در داراب ۸٫۵ درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی یعنی جمعیتی که آماده به کار  ۴۱٫۸ درصداست. جمعیت بیکار در داراب ۵۸۵۰ نفر است که بر این اساس نرخ بیکاری در حال بهبود است. در حال حاضر با توجه به رتبه بندی انجام شده و بر اساس نرخ بیکاری ۱۴ درصد؛ داراب  قبلا رتبه ۱۶ داشته ولی در حال حاضر با نرخ۸٫۵ درصد  در  رتبه ۷ قرار دارد، خوشبختانه در سر جمع موارد گفته شده استان فارس و شهرستان داراب نسبت به گذشته وضعیت مناسب تری دارند.نسبت اشتغال در داراب ۳۲ درصد بوده و الان ۳۸٫۲ درصد است.

    مختاری به اعتبارات اختصاص یافته برای کمک به بنگاه های زودبازده اشاره کرد و گفت: در بازه سال های ۸۴ تا ۹۱ مبلغ ۴۳ میلیارد تومان برای بنگاه های زودبازده داراب تأمین اعتبار شده و در رونق تولید بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای حفظ و پایداری مشاغل موجودکمک شده است، کمیسیون کارگری در شهرستان به ریاست فرماندار و حضور اعضا شورای تأمین فعال است تا فرصت های شغلی از دست نرود.

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نگرش به شغل را دارای ابعاد مختلفی دانست و افزود:   اگر ما بخواهیم مشکل بیکاری را حل کنیم چقدر شغل ایجاد کنیم خوب است؟ وظیفه ایجا اشتغال به عهده چه کسی است و تعریف اشتغال چیست؟ احساس رضایت از شغل بسیار کم است، به موضوع بیکاری باید از چهار منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و بین المللی نگریست. از نظر اقتصادی کسی که شاغل است یعنی کسی که یک فعالیت فکری یا جسمی انجام می دهد و پول در می آورد؛ اگر کسی بگوید با موبایل هر ماه ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد آیا این شاغل است؟ بسیاری معتقدند که این فرد باید در یک اداره ردیف استخدامی داشته باشد و کاری باشد که حقوق بگیرد؛ چقدر افراد به مشاغلشان شخصیت می دهند، بر اساس تعابیر دینی ما شریف بودن شغل مهم است نه نوع آن ولی افکار عمومی ما از نظر فرهنگی این را نمی طلبد. اگر ما می خواهیم مردم از شغل موجودشان رضایت داشته باشند باید حتما از لحاظ فرهنگی به آن توجه کرد. از نظر سیاسی برای عده ای مهم اینست که یک کارخانه احداث شود و دود آن بلند شود بخصوص در شرایط رقابت های سیاسی. از نظر علمی و بین المللی مهم اینست که اگر کسی  یک سوم(۱/۳) از وقت هفتگی مرسوم شاغل باشد آن فرد شاغل تلقی می شود زیرا می خواهد افراد مدیر و برنامه ریز بداند چه وضعیتی دارد. طبق آمار مرکز آمار ایران داراب۵۸۰۰ بیکار دارد حال عده ای این را قبول نداشته و معتقدند تعدا افراد بیکار بیشتر است، اگر ما توان داشته باشیم حداقل برای همین تعدا شغل ایجاد کنیم کار بزرگی کرده ایم حال اگر بیشتر بودند بایبد برای آنها هم شغل درست کنیم شاید نیاز باشد از شهرهای اطراف هم کارگر جذب کنیم و ما نباید وقتمان را برای این موضوعات تلف کنیم.

    مختاری ایجاد شغل را وظیفه مردم و حاکمیت دانست و گفت: بحث دیگر اینست که ایجاد اشتغال وظیفه چه کسی است؟ ایجاد اشتغال وظیفه همه مردم و کل حاکمیت است، اینکه هر کسی توپ را به زمین دیگری بیندازد این هیچ مشکلی از مشکلات را حل نمی کندو مشکل بیکاری را حل نخواهد کرد. امروز چقدر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از کالای ایرانی عمل می کنیم؟ چه کسی از اتباع بیگانه استفاده می کند؟ در اینها هم مردم و هم حاکمیت دخالت دارند. امروز حتی ارتقا فرهنگ کار اسلامی باید از مساجد ما شروع شود؛ ما چقدر منظمیم؛ چقدر مدیریت حرفه ای داریم، کافرمایان ما باید مدیریت حرفه ای داشته باشند.

    فرماندار داراب هم در این جلسه به خدمات کیومرث راستی اشاره کرد و گفت: تأسیس تعاونی توسعه و عمران شهرستان با عضویت نیم درصد از مردم، اجرای طرح دهکده مشاغل در ۴ بخش شهرستان که در هر بخش یک روستا به صورت پایلوت انتخاب شده و موفقیت آمیز بوده، اجرای طرح روستا فرش با همکاری اداره فنی و حرفه ای که تا کنون ۱۰ روستا آموزش دیده و کارهای خوبی صورت گرفته، پیگیری و اجرای  طرح بدون بیکاری در برخی روستاها، برگزاری جلسات مستمر کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید، تأسیس مجتمع خیریه دست های مهربان، تشکیل کمیته نظارت بر سامانه کارا با عضویت نمایندگان بانک ها از مهمترین کارهایی است که در مدت تصدی مدیریت وی صورت پذیرفته است.

    مظفری نرخ بیکاری در داراب را ۸٫۵ اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری در داراب به ۸٫۵ رسیده است که امیدوارم با تلاش مدیریت جدید و همکاری سایر اداره ها شاهد کاهش بیشتر نرخ بیکاری باشیم.

    رئیس کارگروه اشتغال شهرستان  داراب برند سازی محصولات تولیدی داراب  را مهم ارزیابی کرد وگفت: ظرفیت های مناسبی در داراب وجود دارد و تلاش های خوبی برای برند سازی صورت گرفته، امروز بهترین عرقیات کشور در  می توان داراب یافت، مرغوب ترین انار و بهترین انجیر در داراب به دست می آید، بهترین ترین گل محمدی دنیا متعلق به داراب است، با کیفیت ترین پنبه دنیا در داراب تولید می شود، پرتقال داراب در کشور خود برند بوده و نامی است.

    در پایان این جلسه با اهدا لوح تقدیر از خدمات کیومرث راستی تقدیر و خانم صدیقه ثبوت به عنوان رئیس جدید اداره نعاون کار و رفاه اجتماعی معرفی شد. همچنین طی حکمی از طرف فرماندار داراب کیومرث راستی بعنوان مشاور فرماندار در امور اشتغال منصوب شد.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.