جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • عکس‌العمل فعالین اجتماعی داراب بزرگ در خصوص اظهارات نماینده جهرم در مجلس

    شناسه : 13517 ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳ 688 بازدید ارسال توسط :

    عکس‌العمل فعالین اجتماعی داراب بزرگ در خصوص اظهارات نماینده جهرم در مجلس دانشنامه جهان اسلام، جلد ۱۶،ذیل دارابگرد: “دارابگرد ولایتی در فارس که شامل شهرستان های کنونی جهرم، فسا، لارستان، استهبان و نی‌ریز و.. می شده است” داراب مرکز استان تاریخی دارابگرد  یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان و در حال حاضر چهارمین […]

    عکس‌العمل فعالین اجتماعی داراب بزرگ در خصوص اظهارات نماینده جهرم در مجلس
    پ
    پ

    عکس‌العمل فعالین اجتماعی داراب بزرگ در خصوص اظهارات نماینده جهرم در مجلس

    دانشنامه جهان اسلام، جلد ۱۶،ذیل دارابگرد:

    “دارابگرد ولایتی در فارس که شامل شهرستان های کنونی جهرم، فسا، لارستان، استهبان و نی‌ریز و.. می شده است”

    داراب مرکز استان تاریخی دارابگرد  یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان و در حال حاضر چهارمین شهرستان بزرگ فارس بین سی وشش شهرستان با موقعیتی خاص و ژئوپولیتیک و در سه راهی استان های فارس، کرمان و هرمزگان قرار دارد که شرایط ممتازی جهت مرکز استان شدن را دارد. این شهرستان قطب کشاورزی، قطب گردشگری، قطب آب و منابع آبی در جنوب کشور می باشد. داراب شهریست که امام دوم شیعیان حضرت امام حسن مجتبی (ع) در صلحنامه خود با معاویه آن را از آن خود دانست. همچنین مقبره دحیه کلبی انصاری (ره) که صحابی و برادر شیری رسول خدا (ص) بودند در داراب قرار دارد. داراب مقدس سرچشمه ی جوشان اسلام و تشیع در جنوب کشور بوده و دارای شان و مقامی عظیمی در جهان اسلام می باشد و مرکز استان شدن آن با توجیهات و مستندات دینی همخوانی دارد.

    بنقل از اخبار جهرم : رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس در دیدار با منتخبان شورای اسلامی شهر جهرم ضمن سخنانی گفت: شهرستان جهرم ظرفیت‌های زیادی دارد و شورای شهر و شهرداری جدید بایست شهر را برای توسعه و مرکزیت استان آماده کنند.

    این سخنان با عکس‌العمل‌های مختلفی از سوی مردم و مسئولان در استان فارس از جمله داراب بزرگ روبه‌رو شده است. در این خصوص باید گفت که اگر بنا به تقسیم فارس است داراب با داشتن شاخص های ممتاز و بی نظیر خود قطعا درخشان ترین گزینه روی میز سیاستمداران خواهد بود و مطالبه ۶۰ ساله این مردم نباید قربانی هیاهوها و جنجال های رسانه ای شود.

    قطعا بایستی به اظهارات عجیب رضایی بشدت واکنش نشان داد چون چنین سخنانی ممکن است در شهرهای مختلف استان فارس و به خصوصا شهرهای جنوب شرق استان تنش ایجاد کرده و تبعات امنیتی برای کشور داشته باشد.

    یکی از مهم‌ترین دلایل تقسیم استان‌های پهناور به چند استان فاصله زیاد مرکز استان با برخی شهرستان ها است که با در نظر گرفتن ژئوپولیتیک و نیز مولفه ‌ای تاریخی و فرهنگی و سایر موارد که جای بحث و کارشناسی فراوان دارد مرکز استان جدید تعیین می‌شود.

    نماینده جهرم چگونه فاصله ۴۰۰ کیلومتری آخرین نقطه شهرستان داراب تا شیراز را فراموش می‌کند و جهرم را با ۱۸۰ کیلومتر فاصله با شیراز حائز شرایط مرکز استان شدن می‌داند؟؟؟

    ضمن اینکه موقعیت استراتژیک داراب به عنوان چهار راه تمدن ها به گونه‌ای است که هم اکنون نیز بسیاری از زیر ساخت‌های جنوب و شرق فارس در داراب در حال ایجاد شدن است و به لحاظ تاریخی نیز همانطور که گفته شد شهرستان های مجاور در گذشته بخشی از قلمرو استان دارابگرد و تمدن بزرگ داراب بوده اند و لذا در این خصوص همگنی تاریخی و فرهنگی ایجاد کرده است.

    در مجموع چنین اظهاراتی از سوی نماینده جهرم غیر کارشناسانه و دارای تبعات اجتماعی و امنیتی است. چندی قبل هم فعالین اجتماعی و اقشار مختلف مردم داراب به اظهار نظر ناشیانه نماینده جهرم که خلاف مصوبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و دولت در خصوص سایتهای پتروشیمی بود به شدت اعتراض کرده و واکنش نشان دادند و مضاف بر این، جهت تخصیص اعتبارات و امتیازات خاص و ویژه به یکی دو شهرستان فارس بشدت گلایه مند بودند و هستند، از مسؤلین امنیتی و راس کشور اکیدا درخواست داریم ضمن تذکر جدی به نماینده ی جهرم جهت ممانعت از تکرار چنین صحبتهای تنش زایی، در خصوص تقسیم و تخصیص اعتبارات و امتیازات به شهرستانهای استان فارس نیز بررسی عاجل و عادلانه بعمل آورند تا علاوه بر اجرای عدالت ، رفع محرومیت از سایر شهرستانها هم در دستور کار دولت و مجلس و مجموعه استان قرار گیرد، همچنین از مسولین دلسوز شهرستان داراب خصوصا نماینده محترم ، فرماندار ویژه محترم، نماینده محترم ولی فقیه درخواست داریم با توجه به سوابق تاریخی و موقعیت خاص ژئوپلیتیک و درخواست چند دهه گذشته مردم داراب جهت تشکیل استان فارس جنوبی یا جنوب شرقی به مرکزیت داراب کهن بنام استان دارابگرد تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

     

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.