چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب: خطر تهاجم ملخ صحرایی جدی است/ با تلفن رایگان ۱۳۱ در صورت مشاهده این ملخ تماس بگیرید

    شناسه : 9091 ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲ 1040 بازدید ارسال توسط :

    آماده باش کارشناسان جهاد کشاورزی داراب در صورت حمله  آفت ملخ های صحرایی. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، عبدالله سیدی در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز از احتمال حمله دستجات ملخ های مهاجر به شهرستان داراب خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشترین جایی که آلوده است بندر لنگه است […]

    سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب: خطر تهاجم ملخ صحرایی جدی است/  با تلفن رایگان  ۱۳۱  در صورت مشاهده این ملخ تماس بگیرید
    پ
    پ

    آماده باش کارشناسان جهاد کشاورزی داراب در صورت حمله  آفت ملخ های صحرایی.
    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، عبدالله سیدی در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز از احتمال حمله دستجات ملخ های مهاجر به شهرستان داراب خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشترین جایی که آلوده است بندر لنگه است که با شهرستان های جنوبی فارس هم مرز است؛ به همین دلیل بیشترین احتمال حمله ملخ های صحرایی به شهرستان داراب، زرین دشت، لار، لامرد، گراش و مهر است.
    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب در ادامه افزود: جلسات مدیریت بحران برگزار شده و بین دستگاهها هماهنگی انجام شده است. با توجه به آلودگی مناطقی در استان هرمزگان و فارس که در مجاورت داراب هستند  خطر تهاجم ملخ به منطقه داراب جدی است و باید مردم و دستگاه های اجرایی کمک کنند تا در صورت نیاز مبارزه همه جانبه ای با این آفت صورت پذیرد و جلو استقرار و تخمریزی آن گرفته شود. امیدواریم در مرحله اول به داراب سرازیر نشوند؛ در غیر این صورت امیدورایم با همکاری و هماهنگی که بین اعضای ستاد مدیریت بحران وجود دارد از این بحران عبور کنیم.
    عبدالله سیدی با بیان اینکه پیش بینی حمله ملخ ها از کشور عربستان وجود داشت اذعان کرد: سازمان بین المللی خوارو بارجهانی یا همان سازمان فائو به کشورهای همسایه شبه جزیره عربستان هشدار داده بود و پیش بینی هم شده بود که به ایران هم وارد شوند و همانطور که پیش بینی می شد ملخ ها به مناطق جنوبی کشور وارد شدند. استان های خوزستان، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب فارس در معرض این حمله هستند.
    وی به حمله ملخ ها در لامرد و مهر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مناطق مرتعی لامرد و پالایشگاه مهر آلوده شده است؛ دستگاهها و امکانات مثل هواپیمای سم پاش در این دو شهرستان مستقر و قرار است در داراب نیز استقرار یابد.
    وی با توصیه به کشاورزان در خصوص مشاهده دسته های ملخ گفت: درخواست ما از کشاورزان این است که به محض مشاهده دسته جات ملخ سریعا با شماره تماس رایگان ۱۳۱ به ما اطلاع دهند و محل دقیق مشاهده را اعلام نمایند.
    مدیر جهاد کشاورزی  بیشترین نیاز کارشناسان برای رصد گروه های مهاجر ملخ را خودرو  عنوان کرد و افزود: از نظر فنی و تعداد نیروی کارشناس و مجرب برای شناسایی ملخ های صحرایی کمبود نداریم اما از دستگاهها اجرایی بیشتر خودرو طلب می کنیم تا بتوانیم کارشناسان را برای گشت زنی و پایش آفت به مناطق مختلف بفرستیم.
    در ادامه، صدری مسئول حفظ نباتات به ویژگی های این گونه از ملخ پرداخت و گفت: این نوع ملخ  از کشورهای عربستان و عمان و امارات نشآت گرفته و قدرت تهاجمی زیادی دارند. قدرت پروازی ۲۵۰ کیلومتر در شبانه روز داشته و سرعت ۱۲ -۱۵ کیلومتر دارند و پوره ها (بچه ها) به صورت دسته جات پیاده تغذیه می کنند. این آفت خطرناک هدف خاصی ندارد و هر چیزی که در مسیر باشد می خورد. از صبح که هوا مساعد می شود به مزرعه پرواز می کنند و بعد ازاستراحت دوباره در محل دیگر شروع به خوردن می کنند.
    صدری از لزوم مبارزه جدی با این آفت خطرناک خبر داد و افزود: با توجه به ویژگی های ذکر شده اگر در لار و لامرد خوب مبارزه نشود در عرض یک روز به داراب می رسند. باید اطلاع رسانی قوی شود تا در صورت مشاهده سریع اعلام کنند.
    وی یکی از علل هجوم این ملخ را عدم مبارزه جدی در عربستان عنوان کرد و افزود: سازمان حفظ نباتات هر ساله برای شناسایی ملخ ها پایش انجام می دهد. یکی از دلایل این هجوم عدم مبارزه خوب در عربستان و دلیل مهمتر آن بحث خشکسالی است و پوشش خوبی نداریم.

    صدری افزود: بیم و ترس ما این است که اگر از هرمزگان و از منطقه حاجی آباد وارد شود؛ اگر در فورگ یا دشت مرکزی مستقر شد خسارات زیادی می زند. تا به امروز ۳ اکیپ به این مناطق برای پایش فرستاده شده، گرچه به صورت تکی و انفرادی دیده شده اما به صورت گروهی مشاهده نشده است. هر ملخ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تخم می تواند بگذارد و  این تخم ها در اردیبهشت می توانند تفریخ شوند که در این صورت  هم خسارت اولیه داریم و هم جمعیت انبوهی برای سال آینده و اردیبهشت بر جای می گذارند که بد است؛ به همین دلیل باید مبارزه همه گیر شود و به صورت مقطعی نباشد.
    وی به آخرین اخبار مبارزه در مناطق آلوده اشاره کرد و اظهار داشت: در هرمزگان و بندر لنگه حمله شدید بوده وخسارت زیادی زده است. بعد مهر، لامرد، اشکنان و بستک لار در دسته و گروههای کوچک دیده شده که اکیپی برای مبارزه در آنجا مستقرهستند. آخرین خبر این است که مبارزه شیمیایی موفقیت آمیز بوده و مشکل خاصی از این ناحیه نداریم.
    مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی همه نیروها گفت: دهیاران، بخشداران و دامداران همه  بایدهوشیار  باشند. فرودگاه برگان برای فرود هواپیما آماده شده و ۶ فرودگاه خاکی در مناطق مختلف داریم که نیاز به احیا دارند. یک مرحله به صورت هواپیما مبارزه می شود اما جایی که مانع هست و صعب العبور باشد و هوایی نشود مجبوریم از پهباد استفاده کنیم.
    وی در ادامه افزود: تأمین امنیت فرودگاه با نیروی انتطامی است و برای سوخت هم باید برآورد کنیم تا تأمین شود. دستگاههای مختلف مسئول تهیه تانکر آب شده اند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.