جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • سندی تاریخی از مخالفت مردم داراب با انتقال آب رودبال به فسا / وقتی قدما می ستانند و ما می بخشیم

    شناسه : 3680 ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶ 1459 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب؛دکتر غلامحسین مهرابی؛ برای ایرانیانی که نیمی از سرزمینشان خشکی و بیابان فراگرفته، آب بسیار ارزشمند است. ایرانیان کهن با ایجاد قنات و درست مصرف کردن، قدر این گوهر کم یاب را می دانستند. اما امروزه با افزایش جمعیت، کمبود بارندگی، استفاده بیش از حد از آب هایی زیرزمینی و خشک شدن تالاب ها […]

    سندی تاریخی از مخالفت مردم داراب با  انتقال آب رودبال به فسا / وقتی قدما می ستانند و ما می بخشیم
    پ
    پ

    عصر داراب؛دکتر غلامحسین مهرابی؛ برای ایرانیانی که نیمی از سرزمینشان خشکی و بیابان فراگرفته، آب بسیار ارزشمند است. ایرانیان کهن با ایجاد قنات و درست مصرف کردن، قدر این گوهر کم یاب را می دانستند. اما امروزه با افزایش جمعیت، کمبود بارندگی، استفاده بیش از حد از آب هایی زیرزمینی و خشک شدن تالاب ها و چشمه ها و کم آبی رودها، آب قدر و قیمتی بیشتر یافته است. کشاورزان و باغداران ما برای به دست آوردن ذره ای از آن، چه هزینه هایی را متحمل نمی شوند و در اخبار غیر رسمی و شبکه های مجازی دائم از خشک شدن باغات و ضرر کشاورزان زحمتکش این دیار و داد از کم آبی به گوش می رسد. امروز نه تنها آب کشاورزی که آب شرب هم مشکل یافت می شود چه روستاهایی که آب شربشان با تانکر تهیه می شود و . . .

    البته در این وانفسای تشنگی، اگر ذره آبی باشد باید مانند جواهرات قدر بدانیم و صد افسوس که هنوز همشهریانی داریم که فریاد کم آبی به گوششان نرسیده و این سرمایه بی نظیر را به هدر می دهند. در این وانفسا داراب مظلوم تر از همیشه حق آب خود را به دیگران می دهد و این نه از روی سخاوت بلکه از مظلومیت است. دیروز رودخانه و سد رودبال را همسایگانمان تصاحب کردند و امروز این آب ناچیز رودخانه را به فسا می برند، مبادا که همسایه شمالی احساس کم آبی کند.

    وقتی در اسناد قدیم به دنبال ناگفته ها و یا گفته های شنیده نشده ی دیارم _ داراب _ می گشتم چشمم به سندی خورد که دیروزیان هم با همین مشکل مواجه بودند و البته به جد پی گیر هر چند مسئولین شهر در خواب بودند و خبری از پی گیری آنان در دست نیست. طبق سندی که در دست داریم، در سال ۱۳۱۵ آب رودبال داراب را برای مردم ششده و قره بلاغ فسا ثبت کرده بودند. عده ای از اهالی داراب طی نامه ای که به امضای دست جمعی آن ها رسیده، خواستار لغو این موضوع شده بودند و البته در سال بعد این مساله با پی گیری مردم به نفع داراب تغییر کرد. وقتی این سند را مطالعه می کردم دیدم که چه شباهتی با امروز دارد. البته همه می دانیم که رودبال آن زمان خروشان بود و می شد با آب آن همه ی داراب و زرین دشت را آبیاری کرد و امروز این رود نیز صدایی و خروشی ندارد. اکنون متن آن نامه را بازنویسی می کنیم و اصل آن را هم در معرض خوانندگان عزیز قرار می دهیم. باشد که تشکری باشد از دلسوزان داراب در هشتاد سال پیش و قدر آب این نعمت بی نظیر خداوند را بدانیم.

    « جناب آقای والی ایالت فارس

    محترماً به عرض می رسانیم عموم ملاک مزارعات اهالی داراب که چشمه مشهور به رودبال که از قرون سالفه به شهادت تواریخ  و مخصوصاً آثار عجم فرصه الدوله طبعه اولی صفحه ۹۲ و فارس نامه طبعه اولی صفحه ۱۹۹ متعلق به داراب و به تصدیق تمام مطلعین به ویژه دوائر دولتی و به تصدیق دفاتر مالیه داراب و شیراز تا به حال هیچ گونه معارضی نبوده و نیست که مزارعات قصبه داراب را بدان مشروب می شده، حتی در گذشته نزدیک، خود دولت که مهتر شریک رودخانه مزبور و قراء تابعه بوده بعضی از آن ها را به عرض فروش گذاشته و فروخته است. از قرار مسموع خانم خورشیدکلاه قوامی عیال آقای محمد علی قوامی (ناظم الملک سابق) به عنوان شرب قره بلاغ فسا به اداره ثبت اسناد فسا که کوچترین طماس (تماس) و اصطکاکی به داراب ندارد، به ثبت داده و نظر به این که اعلانات دولتی به داراب نرسیده و اطلاعی برای این بیچارگان حاصل نشده، از ثبت گذرانیده و اراده تصاحب آن را بدون هیچ گونه مجوز قانونی دارد و این که اداره ثبت اسناد فسا بدون رعایت قوانین مملکتی ملک چندین هزارساله ملاک دارابی را که از آفتاب روشن تر است از مشار الیها پذیرفته، معلوم نیست از چه نقطه نظر و از روی چه مدارک و منطقی بوده است. این که اطلاع حاصل شده، قبل از اقدام مشارالیها در اطراف چشمه سارهای رودبال، به آن مقام محترم تظلم می نماییم که رسیدگی کامل و حق گذاری شود تا این که مشارالیها ایجاد زحمت و خسارتی برای معیشت ملت ضعیف از کف رفته ننماید. /  ۲۳/ ۱۱/ ۱۵  »

    این درخواست به امضا و مهر تعدادی از اهالی داراب رسیده است از جمله: عبدالحسین صدری، علی مشیری، ابوالقاسم سرفراز، نصرالله موحد، محمدحسن فاطمی، محمدرضا بحرانی، محمدعلی بحرانی، رضوی، محمدعلی جعفری، ابوالقاسم تحریری، خواجه نعیما خواجوی، علی اکبر حسینی، محمد قدسی، حسن پور، علوی، داود رضوی، کمانه، حاج غلامحسین خواجوی و . . .

    سند رودبال (Copy) (2) - Copy

     

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “سندی تاریخی از مخالفت مردم داراب با انتقال آب رودبال به فسا / وقتی قدما می ستانند و ما می بخشیم”
    1. درود بر معلم گرامی خودم دکتر مهرابی .دستمریزاد (کرمانی/یوسف)

    2. سند بسیار خوبی بود، نباید اجازه دهیم تنها آب باقی مانده رابه شهرهای دیگر ببرند. البته فکر کنم دکتر انصاری هم در این باره برنامه ای دارند.

    3. جناب آقای دکتر مهرابی
      مثل همیشه گل کاشتی

    4. بسیار عالی متشکر از سایت خوب عصر داراب واقعا داراب خیلی بیشتر از شهرهای مجاور کمبود آب دارد و آنگاه باید نظاره گر تغییر خط مرزی و استفاده آب داراب برای دیگران باشیم. کجایند مسئولین که به داد مردم برسند

    5. آفرین به شما سند جالبی بود. این همه سند نشان می دهیم بازهم آب و سد و خاکمان را می برند گویا فرماندار و دیگر مسئولین خوابند.