جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • رودبال داراب یا رودبال استهبان؟

    شناسه : 7552 ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱:۳۶ 5155 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب نیوز؛ مدتی است در برخی رسانه ها از جمله صدا و سیمای فارس از اصطلاح جعلی رودبال استهبان استفاده می شود، این نوع تغییر در نام یک منطقه آنهم از طرف رسانه ای چون صدا و سیما که باید بر پایه اصول مبتنی بر علم و قوانین موضوعه از اسامی رسمی و قانونی […]

    رودبال داراب یا رودبال استهبان؟
    پ
    پ

    عصر داراب نیوز؛ مدتی است در برخی رسانه ها از جمله صدا و سیمای فارس از اصطلاح جعلی رودبال استهبان استفاده می شود، این نوع تغییر در نام یک منطقه آنهم از طرف رسانه ای چون صدا و سیما که باید بر پایه اصول مبتنی بر علم و قوانین موضوعه از اسامی رسمی و قانونی استفاده نماید بسی شک برانگیز و تفرقه افکنانه است، گر چه سابقه تاریخی رودبال داراب بر کسی پوشیده نیست و عمده منابع تاریخی بر صحت این حقیقت اذعان دارند اما جهت تنویر افکار عمومی به بررسی علمی نام رودبال داراب از نظر جغرافیا و آبشناسی به قلم یکی از کارشناسان خبره جغرافی و علم آبشناسی پرداخته ایم.

    درحال حاضر  شهرستان داراب در منطقه رودبال‌ با استهبان مرز مشترک از نوع تحمیلی دارد. منطقه رودبال در واقع یک دره قوسی شکل گسلی باریک و عمیقی است که شهر داراب در بخش مرکزی آن قرار دارد. به طور دقیق شهر داراب در کنار شاخه سوم رودخانه رودبال ساخته شده و ۹ بند گاو حقابه از رودخانه داشته است . حوضه آبریز رود بال ۳۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که مرکز شهرستان داراب در بخش مرکزی آن واقع شده است. این رودخانه آبهای سطح حوضه آبریز رودبال را جمع آوری و به شهر داراب زهکشی می کند و از سمت غرب آن وارد دشت داراب و سپس به رودخانه شور می پیوندد. حوضه آبریز رودبال، در دره انجیرک با حوضه ششده مرز مشترک دارد این مرز دقیقا بین روستای انجیرک و کوه یتیم قابل شناسایی است. در ابتدا، مرز سیاسی داراب با استهبان دقیقا منطبق و در امتداد مرز حوضه آبریز رودبال و ششده بود، اکنون مرز سیاسی استهبان ۱۹ کیلومتر مستقیم به داخل حوزه شهرستان داراب و حوضه آبریز رودبال جابجا و تحمیل شده است، سپس عوام فریبانه عنوان می شود رودبال استهبان، در صورتی که قبل از انتزاع منطقه رودبال به استهبان و نی ریز، حریم حوضه آبریز رودبال کاملا در محدوده قانونی و استحفاظی شهرستان داراب قرار داشته است. نکته مهم اینکه از نظر علم جغرافیا و آب شناسی اسم حوضه آبریز رودبال، حوضه آبریز داراب است و اسم رودخانه رودبال، رودخانه داراب است اما مردم منطقه از اصطلاح غیر علمی و عوامانه استفاده می نمایند و می گویند رودخانه رودبال و حوضه رودبال، استفاده عموم از این اصطلاحات اشکال ندارد اما نباید باعث شود تا در مذاکرات سیاسی گفته شود رودبال استهبان!!! اصطلاح رودبال از نظر علم جغرافیا و آب شناسی و سیاسی غلط است و استفاده از آن تقلب محسوب می شود چون هر نام جغرافیایی فقط به همان مکانی اختصاص دارد که به آن هویت مکانی در سطح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی به آن می دهد.

    چطور ممکن است:
    ۱-مرکز شهرستان داراب در دره رودخانه رودبال واقع باشد
    ۲- مرکز شهرستان داراب در کنار رودخانه رودبال بوجود آید
    ۳- مرکز شهرستان داراب درست در بخش مرکزی حوضه آبریز رودبال وجود داشته باشد آن وقت گفته شود رودبال استهبان که ۴۰کیلومتر از آن فاصله دارد!!!

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.