پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • رئیس آبفا شهری مطرح کرد: در فصل تابستان بحران آب به صورت حاد و دائمی نخواهیم داشت/ آب تصفیه خانه به تدریج وارد شبکه آب می شود

    شناسه : 10057 ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸ 1149 بازدید ارسال توسط :

    پس از سالها مردم به آرزوی دیرینه خود یعنی افتتاح آبرسانی از  سد رودبال رسیدند. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، صادق جباری رئیس آبفای شهری داراب، در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز، مشکل آب در داراب را تاریخی عنوان کرد و در خصوص افتتاح تصفیه خانه گفت: این پروژه، یکی از طرح […]

    رئیس آبفا شهری مطرح کرد: در فصل تابستان بحران آب به صورت حاد و دائمی نخواهیم داشت/ آب تصفیه خانه به تدریج وارد شبکه آب می شود
    پ
    پ

    پس از سالها مردم به آرزوی دیرینه خود یعنی افتتاح آبرسانی از  سد رودبال رسیدند.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، صادق جباری رئیس آبفای شهری داراب، در گفتگو با خبرنگار عصر داراب نیوز، مشکل آب در داراب را تاریخی عنوان کرد و در خصوص افتتاح تصفیه خانه گفت: این پروژه، یکی از طرح های عظیمی بود که بعد از انقلاب در داراب با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان انجام شد. مشکل آب در داراب تاریخی است و ابتدا باید مشکلات را کمتر کنیم. آب تصفیه خانه حدود ۵۰ درصد از آب شرب را پوشش می دهد. ما در حال حاضر از آب چاهها هم استفاده می کنیم و از مدار خارج نمی شوند. اگر میزان مصرف مردم به اندازه ای کنترل شود ممکن است چند حلقه چاه از مدار خارج کنیم.

    صادق جباری افزود: در حوزه آب شرب به آرامش خوبی رسیدیم و قطعا در فصل تابستان بحران آب به صورت حاد و دائمی نخواهیم داشت؛ ولی مشکلات همیشه وجود دارد و در توزیع آب به صورت نقطه ای و یا مقطعی ممکن است مشکل به وجود آید.

    وی در خصوص مناطقی که از آب تصفیه شده بهره مند می شوند گفت: آب تصفیه خانه به تدریج وارد شبکه آب می شود و تغییراتی در خط لوله باید انجام شود. در داراب همه شهر را در بر نمی گیرد و مناطق غربی بیشترین استفاده را دارند. مثل خیابان پیروزی، چهارراه نرگس، باغ بنفش، شهرک امام حسن، شهرک الزهرا، شهرک امام سجاد، بخشی از مسکن مهرو…

    وی افزود: آبرسانی به همه روستاهای حوزه داراب و زرین دشت غیر ممکن است و بعضی از روستاها را از نظر جغرافیایی نمی توان پوشش داد. بعضی از روستاییان حدود ۳۷۸ لیتر در ثانیه  بهره مند می شوند؛ مثل مجموعه دوبان، مجموعه فسارود، مجموعه هشیوار، مجموعه اعراب قنبری، مجموعه رکن آباد، ده خیر سفلی، خسویه و…

    کیفیت آب تغییر می کند و مردم نگران نشوند

    رییس آبفای شهری از تغییر بو و طعم آب شرب در روزهای آتی خبر داد و گفت: آبهای سطحی و سدها بیشتر از آب چاهها به کلر نیازدارند. کیفیت آب چاهها در داراب در حد آب معدنی بود و ذائقه ما عادت کرده است اما آب تصفیه شده به طور طبیعی طعم و بو خواهد داشت و این به خاطر ماهیت آب سدها است. همه شهرهایی که از آب تصفیه شده استفاده می کنند طعم و بو دارد. کیفیت آب سد رودبال از بقیه شهرها بهتر است ولیکن مثل آب چاهها عاری از طعم و بو نیست.

    وی افزود: یکی از مهمترین وظایفی که آبفا بر عهده دارد بهداشت آب است. جای هیچ نگرانی نیست و اداره بهداشت نیز به طور مستمر نظارت می کند. در داراب ۶ ایستگاه کلر زنی وجود دارد اما اخیرا در ۳ ایستگاه از روش الکترولیز استفاده می کنیم. در این روش به جای استفاده از کلر از نمک طعام استفاده می شود و کم خطر است.

    صادق جباری در خصوص اصلاح شبکه های فرسوده آب رسانی گفت: عمر فرسودگی مرتب در حال تغییر است؛ حتی شهرک هایی که ۲۰ سال است که سکونت گاه شده نیز فرسودگی وجود دارد. اداره آب و فاضلاب با توجه به اعتبارات مالی که در اختیار دارد بر اساس عمر و ظواهر لوله ها، اقدام به تعمیر و یا تعویض می کند.

    وی به روش نشت یابی بدون حفاری اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته، با امواج ماهواره ای نشت یابی بدون حفاری انجام دادیم. در این روش کاوش هایی با امواج صورت گرفت و به جای اینکه همه خیابان را خراب کنیم تا نقطه مورد نظر را شناسایی کنیم  از طریق امواج محل شکستگی تشخیص داده شد. این طرح به صورت پایلوت در سطح استان انجام شد و سعی می کنیم در سال جدید در سطح گسترده تر مخصوصا در بافت قدیم شهر انجام دهیم.

    تصور عامیانه بر این است که بارش های فراوانی خواهیم داشت و مشکل کمبود آب برطرف می شود

    مدیر آبفای شهری مردم را صاحبان اصلی منابع  آب خواند و گفت: آب مثل برق و گاز قابل انتقال از شهرهای همجوار نیست اگر هم انتقال داده شود هزینه بر است و مشترکین توان پرداخت قبوض را نخواهند داشت. بانوان در مصرف آب خیلی جدی باشند و در نگه داشت آب دقت کنند؛ چرا که کشور ما کشور خشکی است و نباید انتظار بارش فراوان و معجزه داشته باشیم.

    وی افزود: کشورهای اروپایی که پر بارش هستند و رودهای فراوانی در اختیار دارند به شدت نسبت به وضعیت آب نگرانی دارند و جنگ های آینده را بر سر آّب پیش بینی کرده اند. کشور ما که به طور میانگین ۲۵۰ میلی لیتر بارش دارد، مردم خود را در حل مسئله کمبود آب مشارکت نمی دهند و قدر آب را نمی دانیم. اگر در سالی بارش زیاد داشته باشیم تصور عامیانه این است که دیگر کمبودی نداریم در صورتی که اینگونه نیست؛ چه باران داشته باشیم و چه نداشته باشیم کشور ما کشور خشکی است و نباید انتظار داشته باشیم باران زیادی ببارد.

    صادق جباری به انشعابات غیر مجاز و تخلفات در حوزه آب اشاره کرد و گفت: مردم تصور می کنند اگر پول خدمات را ندهند کار خوبی می کنند. متأسفانه ملتی هستیم که خود را در مشکلات مشارکت نمی دهیم ولی همیشه منتظر معجزه هستیم و این می تواند آینده کشور را با خطر مواجه کند. متأسفانه انشعابات غیر مجاز زیاد داریم و سرقت آبی انجام می شود.

    وی به کاهش کیفیت آب شرب در روزهای اخیر اشاره داشت و بیان کرد: به تدریج آب به سطح زیرین زمین می رود و طعم و مزه آب عوض می شود. همانطوری که کیفیت  دو حلقه چاه ما نیز کاهش داشت و مناطق کمربند غربی شهر داراب از جمله خیابان هجرت و اطراف آن، این موضوع را احساس کردند. جایگزینی دو حلقه چاه بسیار سخت است و هر جا را که حفر کنیم به دلیل اینکه سطح آبهای زیرزمینی کم شده و املاح بالا رفته، وضعیت همین است.

    وی در خصوص تعیین کیفیت آب شرب گفت: ما در بحث کیفی آب با همکاری اداره بهداشت و درمان به صورت لحظه ای موارد بهداشتی را کنترل می کنیم. مناطقی که آب کمی شور است از نظر استاندارد مشکلی ندارند اما اگر کسی اعتراضی داشته باشد از طریق شماره تماس ۱۲۳ پاسخگو هستیم.

    صادق جباری به قبوض غیر متعارفی که گاهی اوقات صادر می شود اشاره کرد وگفت: قیمت در آب شرب به صورت پلکانی محاسبه می شود. به طور مثال اگر کسی ده لیتر مصرف کند مثلا قبض ۵۰۰ تومانی صادر می شود ولی اگر فرد دیگری ۱۰۰ لیتر مصرف کرد نرخ ۵۰۰ تومانی محاسبه نمی شود. با افزایش مصرف، قیمت واحد نیز افزایش می یابد.

     آب خاکستری، چرخه مصرف آب است

    مدیر آبفای شهری در خصوص موارد مختلف استفاده از آب گفت: در کشورهای پیشرفته مصرف آب به شدت کنترل می شود. تعاریف اّب خاکستری و مجازی به همین موضوع دلالت دارد. آب مجازی آبی است که به صورت غیر مستقیم و در تولید کالا استفاده می کنیم؛ در کشورهای پر آب، محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند صادر نمی شود. آب خاکستری نیز آبی است که پس از مصرف، دوباره به چرخه باز میگردد. مثلا آبی که پس از شستشوی سبزیجات، میوه ها و…دور ریخته نمی شود و در آبیاری باغچه، کولر آبی و موارد دیگر دوباره استفاده می شود. از آب خاکستری نباید غافل شد و می توانیم این موضوع را رعایت کنیم.

    صادق جباری به تصفیه فاضلاب در شهرستان داراب  اشاره داشت و بیان کرد: در حال حاضر ۶ شهر در استان فارس با اعتبارات بانک توسعه اسلامی، مراحل ابتدایی تصفیه فاضلاب شهری پیگیری می شود. داراب نیز تقریبا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مناطق مختلفی مثل منطقه هشیوار و شهرک مهران درحال شبکه گذاری هستیم. امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم از تصفیه خانه فاضلاب بهره برداری و در کشاورزی و پتروشیمی استفاده کنیم.

    مدیر آبفای شهری با اشاره به انتخابات پیش رو، خطاب به کاندیداهای مجلس یازدهم گفت: شهرستان داراب دارای اضلاع جغرافیایی زیادی است. با توجه به اینکه در ماههای آینده آبفای شهری و روستایی ادغام خواهند شد و تقریبا ۶۰ هزار مشترک داریم، مشکلات عدیده ای در این حوزه خواهیم داشت. کاندیداهای مجلس می توانند در حوزه آب مطالعه داشته باشند و به ارتقای اداره در سطح استان تمرکز کنند. اگر این امر محقق شود و بین اداره آبفا شهرستان و اداره کل قرار بگیریم خیلی از مشکلات کم می شود و از کشور اعتبارات خواهیم گرفت و تقریبا مستقل می شویم.

     

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.