سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2005 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: مهمترین اولویت استان فارس توسعه تهاجمی کشت گل محمدی است/ اسانس گل محمدی داراب بی نظیر است

    شناسه : 3395 ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۸:۵۶ 909 بازدید ارسال توسط :

    نهمین همایش گل محمدی در بزرگترین دشت گل دیم جهان در لایزنگان  داراب  با حضور دکتر قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار گردید.  دکتر قاسمی ضمن حضور در بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان  ضمن بازدید از کارگاه سنتی گلاب گیری در لایزنگان  از نمایشگاه صنایع دستی بازدید کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس  […]

    دکتر قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: مهمترین اولویت استان فارس توسعه تهاجمی کشت گل محمدی است/ اسانس گل محمدی داراب بی نظیر است
    پ
    پ

    نهمین همایش گل محمدی در بزرگترین دشت گل دیم جهان در لایزنگان  داراب  با حضور دکتر قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار گردید.  دکتر قاسمی ضمن حضور در بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان  ضمن بازدید از کارگاه سنتی گلاب گیری در لایزنگان  از نمایشگاه صنایع دستی بازدید کرد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس  سپس در در  نهمین همایش  گل و گلاب از جمله مزایای گل محمدی را مصرف کم آب و نقش درآمدی آن در سبد اقتصادی خانوار دانست  و افزود: از اولویت ها در استان فارس توسعه تهاجمی گل محمدی است که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری است.

    وی بحث گردشگری گل محمدی را با توجه به اینکه لایزنگان به عنوان روستای هدف گردشگری است خواستار توسعه گردشگری با همکاری اداره میراث فرهنگی شد.

    قاسمی در ادامه افزود: شهرستان داراب باسطح زیر کشت ۵۶۰۰ هکتار گل محمدی که ۵۱۰۰ به صورت دیم می باشد و تولید سالانه قریب به ۷۵۰۰ تن محصول را دارد و در کشور از نظر سطح زیر کشت دیم گل محمدی ارگانیک مقام اول را دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر گلاب و اسانس از مهم ترین فرآورده های گل محمدی می باشد که امیدواریم تشكل ها وبخش خصوصی بتوانند در این زمینه فعال تر عمل کنند.

    اين مقام مسئول در ادامه با بيان اين مطلب كه تشکل های بخش کشاورزی در زنجیره تولید و بازاریابی نقش مهمی دارند افزود: با فعالیت آنها سود اصلي فرآيند زنجيره توليد محصولات كشاورزي و بخصوص محصول گل محمدي به جيب بهره برداران اين منطقه خواهد رفت.

    مدیر کل جهاد کشاورزی فارس  در قسمت دیگری از سخنان خود “ترويج را به عنوان عامل اصلي اشاعه نوآوري هاي علمي و فني دانست و گفت : ترویج مي تواند نقش مهمي درتوسعه كشاورزي ايفا نمايد و در جامعه امروز ؛ ترويج و تبلیغ حرف اول را مي زند كه اين مهم در جهت بهبود شرايط كشاورزان منطقه مي تواند تاثير به سزائي درمعيشت و اقتصاد باغداران داشته باشد .

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس سپس با مهم توصیف کردن بخش تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی در رونق صادرات، خاطرنشان کرد: تعاونی های بخش کشاورزی پویا و زنده اند و می توانند با استفاده بهینه از ظرفیت بسیار خوبی که این بخش دارد در عرصه صادارات نقش مهمی داشته باشند

    قاسمی” اسانس گل محمدی داراب را کم نظیر توصیف کرد و گفت: درصد اسانس گل محمدی داراب بالاترین میزان اسانس در ایران است و این به دلیل دیم بودن و ارگانیک بودن گل محمدی داراب می باشد و در حال حاضر گل تولیدی شهرستان به طور عمده به استان‌های مختلف کشور و برخی کشورهای خارجی صادر می‌شود و ضرورت دارد در خصوص صنایع تبدیلی و فرآوری در سطح شهرستان تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

    اين مقام مسئول با بيان اينكه رفتار كشاورزان بايد تغييركند تصريح نمود : شهرستان داراب در کشت گل محمدی پیشگام است وبا بالابردن دانش فني و ورود تكنولوژي علمي در منطقه از طريق كشور تركيه و آشنائي كشاورزان به مباحث فني  مي توان به معيشت و اقتصاد باغداران كمك نمود

    ایشان در ادامه خطاب به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها اعلام کرد ، تهیه نقشه استراتژیک توسعه گل محمدی را از ضروریات اصلاح الگوی کشت و جایگزینی آن با محصولات با نیاز آبی بالا می باشد و افزود : باوجود دشت گل محمدی در منطقه کوهستان و حوزه جغرافیائی روستاهای نوایگان و لایزنگان ، بايد از ظرفيت جواناني كه جوياي كار هستند ،از طريق تشكل ها استفاده نمود.

    وی همچنین به کشاورزان این منطقه قول داد سند اراضی نقشه برداری شده باغات گل محمدی این منطقه تا پایان تیر صادر خواهد شد.

    قاسمی با بیان اینکه دشت گل محمدی داراب بزرگ‌ترین دشت گل محمدی دیم کشور است، افزود: این دشت زیبا و کم‌نظیر هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ گردشگری مورد توجه بوده  و یکی از اهداف برگزاری جشنواره معرفی این ظرفیت عظیم اقتصادی و گردشگری  داراب می باشد.

    اين مقام مسئول با اشاره به برگزاری موفق جشنواره در سال جاري وسال هاي گذشته، تصریح کرد: باید از فرصت برگزاری جشنواره برای معرفی بیشتر شهرستان و قابلیت‌های آن به ویژه در عرصه تولید گل محمدی استفاده کرد و زمینه را برای برگزاري فستيوال جهاني گل محمدي و همچنين حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط با گل محمدی فراهم کرد. دکتر قاسمی با توجه به وسعت گل محمدی در شهرستان داراب پیشنهاد راه اندازی فستیوال گل محمدی را ارائه نمودند که با تشویق حاضرین مورد تایید قرار گرفت .

     

     

    بنا به این گزارش در ادامه این جشنواره دکتر انصاری نماینده مردم شهرستان داراب و زرین دشت گفت : باید از منظر کشاورزی و تولید ، خود مدیریت کنیم ودر تمام محصولات کشاورزی نیازمند این هستیم که زنجیره تولید خوب را مدیریت نمائیم .

    وی اظهار داشت : ظرفيت خالي قابل توجه در زنجیره توليد گل محمدی وجود دارد که نمي توان از آن چشم پوشي كرد. بطوريكه با بكارگيري اين ظرفيت مي توان توليد رابطور قابل ملاحظه اي افزايش ومديريت نمود.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “دکتر قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: مهمترین اولویت استان فارس توسعه تهاجمی کشت گل محمدی است/ اسانس گل محمدی داراب بی نظیر است”
    1. باسلام خدمت شما
      با توجه به سخنان ریاست جهاد کشاورزی فارس توسعه کشت گل محمدی خوب است.اما ای کاش در صحبت خودشان توجهی هم به بیمه کردن کشاورزان می کردند و یکی از مهمترین اولویت های جهاد کشاورزی را بیمه محصولات کشاورزی. قرار می دادند. باتشکر