سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2004 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب: ناگزیریم به سمت علمی شدن بخش کشاورزی و منابع طبیعی حرکت کنیم

    شناسه : 9212 ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 2920 بازدید ارسال توسط :

      آئین گرامی داشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد.   به گزارش عصر داراب؛  در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری  با حضور جمعی از دانشجویان، اعضا هیأت علمی، فعالین محیط زیست، دانش آموزان و مدیران شهرستان در مراسمی ضمن کاشت چند اصله درخت  […]

    دکتر امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب:   ناگزیریم به سمت علمی شدن بخش کشاورزی و منابع طبیعی حرکت کنیم
    پ
    پ

     

    آئین گرامی داشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد.

     

    به گزارش عصر داراب؛  در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری  با حضور جمعی از دانشجویان، اعضا هیأت علمی، فعالین محیط زیست، دانش آموزان و مدیران شهرستان در مراسمی ضمن کاشت چند اصله درخت  نمایشگاه دائمی  گیاهان دارویی و نمایشگاه هفته منابع طبیعی که به همت دانشجویان انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشکده طراحی و اجرا شده بود افتتاح شد.

    دکتر حسین امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب با اشاره به اهمیت علم در بخش کشاورزی گفت:   اگر کشاورزی جامعه ما مبتنی بر علم باشد  می تواند بهره وری را بالا برده و از هدر روی منابع جلوگیری کرد و  معیشت مردم را بهبود بخشد. ما در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب  می توانیم هر نوع همکاری که موجب پیشرفت و توسعه کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان‌  داراب شود را به ارگان های مربوط و مردم داشته باشیم.  فرهنگ حاکم بر کشاورزی ما سنتی است بنابراین تلاس جامعه علمی در این شهرستان باید به گونه ای باشد که کشاورزی شهرستان که در واقع تنها ممر معاش مردم است مبتنی بر علم باشد. ما ناگزیریم به سمت علمی شدن بخش کشاورزی و منابع طبیعی حرکت کنیم.

    وی به اهمیت دانشگاه ها در حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی گفت: فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی می تواند از دل دانشگاه ها و مراکز علمی بیرون بیاید و اگر کشاورزان ما  الگوی مناسب کشت و بهره برداری از آب های زیز زمینی را آموزش ببینند می تواند در حفظ منابع  و زخایر این مرز و بوم کمک نماید.  دانشکده می تواند در شهرستان داراب مؤثر باشد،دامنه تأثیر دانشکده می تواند هم در بعد علمی و هم در بعد فرهنگی  باشد.دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب با کادر علمی و متخصص خود می تواند در رشته های زراعت، خاکشناسی، باغبانی و منابع طبیعی  در خدمت جامعه کشاورزی شهرستان باشد.

    رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب با گلایه از عدم استقبال کشاورزان از آزمایشگاه های دانشکده گفت: متأسفانه علیرغم وجود امکانات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته در حوزه های مختلف مورد نیاز کشاورزان در این دانشکده برخی آزمایش های مربوط به حوزه کشاورزی از جمله خاکشناسی، آبیاری و آفات و بیماری ها و مشاوره های کشاورزی به خارج از شهرستان فرستاده می شود در حالی این دانشکده  با داشتن آزمایشگاه های مجهز و دستگاه های پیشرفته  می تواند این خدمات را به کشاورزان ارئه نماید.

    در ادامه این مراسم مهندس قاسمی رئیس اداره منابع طبیعی داراب با اشاره به برنامه های هفته منابع طبیعی گفت:

    وسعت شهرستان داراب ۶۵۴ هزار هکتار است  که از این مقدار حدود ۴۳۰هزار هکتار وسعت مراتع است و ۱۲۳ هزار هکتار جنگل های بکر در این شهرستان وجود دارد.  از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه هفته منابع طبیعی است و  شعار امسال منابع طبیعی در این هفته «  منابع طبیعی  بزرگترین سرمایه ملی » انتخاب و اعلام شده است. برنامه های هفته منابع طبیعی که از سوی سازمان اعلام شده شامل حضور در مدارس و زنگ نواخته شدن زنگ سبز در ۱۵ اسفندماه داریم، ۱۶ اسفند ماه احیا مراتع و غبار روبی قبور شهدا، توزیع نهال، کاشت نهال،  جنگل کاری در پارک کنار حاجی(سلمه ها) این مجموعه ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که تا کنون ۶۰ هکتار در محدوده شهر داراب جنگل کاری  شده  که در تاریخ این شهر بعد از انقلاب بصورت یکجا بی نظیر است و امسال گسترش همان محدوده پارک جنگلی داریم و به منظور قدردانی از ۱۵۲۳ تن از سرداران، شهدا و جانبازان شهرستان داراب به همین تعداد درخت کاشته خواهد شد. پاکسازی پارک جنگلی کنار حاجی و پاکسازی منطقه از دانشگاه پیام نور  تا ورودی به شهر داراب.

    مهندس قاسمی در خصوص پروژه های آبخیزداری در داراب گفت: از سال های ۸۸-۸۹ اعتبارات آبخیزداری شهرستان داراب در حد صفر بوده اما امسال با پیگیری های نماینده محترم و فرماندار شهرستان دو پروژه داشتیم که مراحل پایانی خود را طی می کنند مثل بند  سنگ و سیمانی سده و شاهمرز در بخش فورگ  با اعتبار بالغ بر ۶۶۰ میلیون تومان که ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در بارندگی امسال آبگیری شد و  بند خاکی فتح آباد با طول ۸۹۰  متر   در حوزه سد خسویه که اعتباری بالغ  بر۲/۵ میلیارد تومان اعتبار داشته که امیدواریم تا پایان سال به بهربرداری برسد.

    وی با اشاره به برخی فعالیت های منابع طبیعی داراب گفت: احداث کمربند حفاظتی به طول ۳ کیلومتر، اخذ سند اراضی ملی به میزان ۵۰هزار هکتار به نام دولت جمهوری اسلامی،  رفع تصرف از ۸۵ هکتار از عرصه های ملی، تولید ۳۰هزار نهال  جنگلی  و مقاوم به خشکی که در این هفته بصورت رایگان توزیع می شود.

    قاسمی از کاهش میزان آتش سوزی در جنگل های داراب خبر داد و گفت: امسال خوشبختانه کاهش چشمگیر آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و جنگلی داشتیم. سال ۹۳ بالغ بر۱۴۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی بکر و دست نخورده داراب طعمه حریق شد اما امسال اداره کل قرقبانان افتخاری جذب کرد و کارها را به ngo  ها و نیرو های مردمی  سپرده شد که انصافا خوب از عهده کار برآمدند  و کمک شایانی به ما کردند بطوری که امسال فقط یک مورد آتش سوزری داشتیم. تجربه نشان داده است که هر کجا کارها را به مردم سپرده ایم خوب پیشرفته و در منابع طبیعی هم کارهای مربوط به حفاظت و حراست از عرصه های جنگلی و طبیعی  برون سپاری می شود.

    گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاه دائمی گیاهان دارویی دانشکده با بیش ۳۵ نوع گیاه دارویی منحصر بفرد همچنین نمایشگاه منابع طبیعی که به همت دانشجویان انجمن علمی مرتع و آبخیزداری برگزار شده بود افتتاح  و  شد. در این نمایشگاه ماکت هایی برای آموزش نحوه مبارزه با عوامل تخریب عرصه های طبیعی مانند سیل و فرسایش های آبی طراحی و اجرا شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.