جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دوگانه ای برای محل دفن کوروش، نظریه وجود آرامگاه کوروش در داراب گرد همچنان به قوت خود باقیست

    شناسه : 7209 ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 3218 بازدید ارسال توسط :

    پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ جلیل سلمان- در پی درج خبری مبنی بر حضور کاروان گردشگران اسپانیایی در بخش فورگ، شهر دوبرجی بر آن شدیم تا گزارشی از حضور آنان تهیه و در اختیار علاقمندان قرار دهیم. این گروه از گردشگران اسپانیایی طی برنامه ریزی انجام شده قبلی از استان کرمان وارد استان فارس […]

    دوگانه ای برای محل دفن کوروش، نظریه وجود آرامگاه کوروش در داراب گرد همچنان به قوت خود باقیست
    پ
    پ

    پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ جلیل سلمان- در پی درج خبری مبنی بر حضور کاروان گردشگران اسپانیایی در بخش فورگ، شهر دوبرجی بر آن شدیم تا گزارشی از حضور آنان تهیه و در اختیار علاقمندان قرار دهیم. این گروه از گردشگران اسپانیایی طی برنامه ریزی انجام شده قبلی از استان کرمان وارد استان فارس شده و در مدت توقف کوتاه خود در بخش فورگ و شهر دوبرجی مورد استقبال جمعی از مسئولین این منطقه و فعالان تاریخی قرار گرفتند.

    آقایان رسول امیری و دکتر رسول اخگر میهمانان ویژه خود را تا طاق کیومرث همراهی نموده و ضمن تشریح و معرفی این اثر بجا مانده از دوران ساسانیان به بحث و تبادل نظر پیرامون تاریخ این منطقه پرداختند.

    دکتر رسول اخگر ضمن بیان توضیحاتی درباره اتصال بی بدیل تاریخ فورگ به دوران هخامنشیان به وقایع روی داده در ۲۵۳۸ سال پیش در این ناحیه اشاره نمود. وی ضمن اشاره به نام پرگ در کتیبه بیستون به تشریح جنگ لشکریان داریوش هخامنشی و دلایل وقوع این جنگ تاریخی در کناره کوه پرگ در پانصد و سی و هشت سال قبل از میلاد مسیح پرداخت و با تکیه بر اسناد، مدارک و مستندات تاریخی تدوین شده، جغرافیای فورگ را به عنوان محل وقوع این جنگ تاریخی برشمرد که بسیار مورد توجه اساتید اسپانیایی قرار گرفت. موضوع انطباق فورگ فعلی با پرگ اشاره شده در کتیبه بیستون مورد تأیید اغلب کارشناسان، مورخان و باستان شناسان مطرح جهان می باشد. رسول امیری، کارشناس تاریخ نیز ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه پیرامون تاریخ منطقه فورگ و بنای طاق کیومرث و بازشناسی این اثر تاریخی از آنان خواست تا تاریخ این سرزمین را مورد بازیابی و بررسی مجدد قرار دهند.

    همچنین در ادامه این بازدید مدارک و مستندات جمع آوری شده توسط چند تن از علاقمندان به تاریخ داراب مربوط به نظریه جنجالی وجود آرامگاه کوروش بزرگ در داراب گرد توسط رسول امیری ارائه و در اختیار کارشناسان و گردشگران اسپانیایی قرار گرفت.

    این مدارک و مستندات معتبر بین المللی نشان می دهد که نظریه وجود آرامگاه کوروش در داراب گرد همچنان به قوت خود باقیست و منابع اشاره شده در چند دانشنامه بزرگ مؤید این موضوع است که مورخان رومی و یونانی به محلی به نام پاسارگاد در بخش شرق تخت جمشید اشاره نموده اند. از همین رو کسانی همچون اوپر و دیگران، آرامگاه کوروش را در داراب گرد دانسته اند.

    علاقمندان به تاریخ حتما مطلعند که در گزارش های مورخینی نظیر؛ پلینی و بطلمیوس محل پاسارگاد در جنوب شرقی تخت جمشید آمده است نه در شمال شرقی آن یعنی ما با یک پاسارگاد دیگر غیر از پاسارگاد فعلی مواجه ایم که حدودش به نواحی جنوب شرق فارس می رسد. همین موضوع  تناقضات آشکاری را در خصوص آرامگاه کوروش بزرگ پدید آورده و در منابع مختلفی محل آرامگاه وی را مکان دیگری ثبت و ضبط نموده اند. پلینی نوشته است که پاسارگاد در مشرق تخت جمشید واقع است و حال آنکه مرغاب در شمال شرقی است.وی همچنین به نام رودخانه «سی تی گا گوس» اشاره نموده که از آن راه تا پاسارگاد بوسیله قایق در هفت روز پیموده می شود.بطلمیوس نیز در قرن دوم میلادی در بیان طول و عرض جغرافیایی تخت جمشید و پاسارگاد این محل ثانوی را در مسافت نسبتاً دوری در جنوب شرقی تخت جمشید نام برده نه در شمال شرقی آن.این تناقضات به گفته لرد کرزن ممکن است ما را با یک پاسارگاد دیگری بجز پاسارگاد فعلی و یا لفظی شبیه با آن رو به رو سازد.

    در کتاب ایران و قضیه ایران با استناد به نوشته های پلینی و بطلمیوس و کتیبه داریوش در کرمانشاه آمده است: «بنا براین شرح و تفصیل پرفسور اوپر نقشه دقیقی ترتیب داد. بر طبق نظریه او «رخا» همان پازاراخای بطلمیوس است که محل فعلی فسا است و پراگا، فرگ جدید(در داراب فارس) و «پیسی یاشادا» یا «پاسارگاد» همانا دارابگرد فعلی و قلعه مخروبه ای است به نام دژ داراب در چهارمیلی جنوب غربی آنجا و می نویسد: در این محل شهر شاهی کوروش و هخامنیشان قرار داشته و کوروش در آن محل مدفون شده و باید قبر او را در آنجا جستجو کرد.»

    لُرد کرزن در ادامه می نویسد:« به طوری که شرح خواهم داد شاید پاسارگاد دیگری هم بوده و یا شهری دیگر که لفظاً شباهت تام با این نام داشته!!!…»

    نکته جالب اینجاست که میهمانان خارجی پس از دریافت این منابع مکتوب وعده دادند که تحقیق کامل و جامعی پیرامون آرامگاه کوروش در منطقه داراب و اهمیت تاریخی منطقه فورگ انجام خواهد شد.

    اکنون لیستی از معتبرترین کتب  بین المللی را نام خواهیم برد که از سال ۱۸۳۸ میلادی تا ۱۹۰۷ در آنها به این موضوع اشاره شده است که آرامگاه کوروش بزرگ در محلی نزدیک به دارابگرد است:

    ۱-Allgemeine encyklopädie der wissenschaften und künste in alphabetischer Folge-F.A. Brockhaus- German-1838

    ۲-Bibliotheca Indica, Volume 270-india-1848-p:486

    ۳-The history of antiquity, from the Germ. by E. Abbott, Volume 5- Maximilian Wolfgang Duncker-1881-p:332

    ۴-A Descriptive Catalogue of the Books Forming the Library of Clarence H. Clark … Philadelphia, Volume 1-1888-P:450

    ۵-The Encyclopae and General Literature, Volume 6-Henry G. Allen Company, 1890-p:753

    ۶-The Encyclopædia Britannica: A Dictionary of Arts, Sciences, and General Literature, with New Maps and Original American Articles by Eminent Writers, Volume 6-Werner, 1895-p:753

    ۷-The Encyclopaedia Britannica: a dictionary of arts, sciences, and general literature-Thomas Spencer Baynes-1898-p:753

    ۸-The Encyclopaedia Britannica: latest edition. A dictionary of arts, sciences and general literature, Volume 6-Day Otis Kellogg, William Robertson Smith-1902-p:753

    ۹-The new Werner twentieth century edition of the Encyclopaedia Britannica-1907-p:664

     

    قطعاً باستان شناسان پاسخگوی واقعی این نظریه جنجالی خواهند بود زیرا در برخی از نقشه ها پاسارگاد در جنوب شرق فارس مشخص شده است(پاسارگادیان) نه در محل فعلی.

    جلیل سلمان

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    4 دیدگاه برای “دوگانه ای برای محل دفن کوروش، نظریه وجود آرامگاه کوروش در داراب گرد همچنان به قوت خود باقیست”
    1. عااالی …اتفاقن باید مسولین به ویژه نماینده شهرستان هم پی گیر باشند تا برخی شهرها اجازه به خود ندهند تاریخ معتبر داراب را تحریف کنند

      • بسیارعالی بود از همه عزیزانی که دردراین موردزحمت میکشند تشکروقدردانی میکنم وازمهندس رسول امیری ودکتررسول اخگرتشکرویژه دارم .

    2. اگه اینجوریه هفت ابان جمع میشیم توی داراب

    3. پیشنهاد من اینه که هفت آبان توی داراب جمع بشیم