شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دومین جشنواره معرفی پایتخت و روستای دوستدار کتاب ایران برگزار شد/ لایزنگان روستای دوستدار کتاب ایران شد

    شناسه : 2843 ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱:۰۵ 945 بازدید ارسال توسط :

    مراسم پایانی دومین جشنواره معرفی پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب ایران با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور (عضو هیأت داوران جشنواره) و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در تالار وحدت تهران برگزار شد و روستای لایزنگان داراب فارس به عنوان روستای برتر دست یافت و شیراز نیز پس از نیشابور و بوشهر […]

    دومین جشنواره معرفی پایتخت و روستای دوستدار کتاب ایران برگزار شد/  لایزنگان روستای دوستدار کتاب ایران شد
    پ
    پ

    مراسم پایانی دومین جشنواره معرفی پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب ایران با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور (عضو هیأت داوران جشنواره) و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در تالار وحدت تهران برگزار شد و روستای لایزنگان داراب فارس به عنوان روستای برتر دست یافت و شیراز نیز پس از نیشابور و بوشهر سوم شد.
    به گزارش عصر داراب به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس؛ در این جشنواره که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکترعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدعلی افشانی استاندار فارس، دکتر سعیده ابراهیمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شد و بوشهر و شیراز دوم و سوم شدند.
    همچنین ۱۰ روستا بدون اولویت به عنوان برتر روستاهای دوستدار کتاب شناخته شدند که نام لایزنگان فارس با طرحی از دکتر روح الله منوچهری مسئول کتابخانه عمومی رئیسی شیراز نیز در میان عناوین برتر به چشم می خورد.
    اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم، طی سخنانی گفت: در آیینی که معجزه آن کتاب است و برای فرهنگی که کتاب‌های ماندگار، مظهر شکوفایی آن است، در هر زمان و هر مکان باید بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی پیدا کرد. مساله کتاب و کتابخوانی تنها یک مقوله فرهنگی نیست؛ اقتصاد و سیاست منهای کتاب ناقص هستند.
    وی با بیان اینکه عصر کنونی عصر فناوری‌های نو و فناوری‌ اطلاعات است، عنوان کرد: نباید گمان کنیم که تحولات فناوری ما را از کتاب بی‌نیاز می‌کند، بلکه باید از هر تحولی در تولید، نشر و دریافت کتاب استفاده کنیم. بی‌نیازی از کتاب نه ممکن است و نه مطلوب.
    جهانگیری ادامه داد: کتاب پیر و جوان، زن و مرد، شهری و روستایی نمی‌شناسد و جامعه‌ای که برخوردار از فرهنگ است و در مسیر توسعه گام برمی‌دارد، استفاده از کتاب در جامعه از مهم‌ترین مسائل است و بر استفاده از هر منبع دیگری ارجحیت دارد. جامعه‌ای که قدر کتاب را نداند و دوستدار کتاب نباشد، مثل جامعه‌ای است که قدر نان نداند و غم نان نخورد.
    معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی کتاب و صنعت نشر اشاره کرد و گفت: پایین آمدن کمیت و کیفت کتاب، وضعیت بازار نشر و اقتصاد آن و پایین آمدن فرهنگ مطالعه در جامعه، آسیب‌هایی جدی هستند که پیش روی صنعت نشر ما قرار دارند. باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم و دولت به سهم خود به این مساله حساس اهتمام دارد.
    وی افزود: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و کارهای دیگری که در این راستا انجام می‌گیرد به این معناست که اهتمامی جدی دارد که با کمک دولت و جامعه مسائل را حل کند و این جشنواره‌ها شاهدان خوبی هستند که نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این جمع‌بندی رسیده که مسائل مهم فرهنگی کشور جز با مشارکت آحاد مرد و با مشارکت شهری و روستایی قابل حل نیست.
    جهانگیری مشارکت آحاد مردم را مقوله‌ای جدی برای همه دستگاه‌ها دانست و گفت: نقطه عزیمت به سمت حل مشکلات در تمامی حوزه‌ها، «جلب مشارکت» و «ایجاد رقابت» در جامعه است و این دو موضوع در بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوعات اساسی مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را حل کنیم نیازی جدی به مشارکت آحاد ملت و ایجاد زمینه رقابت داریم.
    معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ملت ایران با مشارکت معنادار و گسترده‌ای که در انتخابات داشتند، بار دیگر فرصتی استثنایی برای مدیریت جامعه به وجود آوردند. امیدواریم این مشارکت و رقابت در سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل بگیرد تا شاهد رونق و توسعه در این حوزه‌ها باشیم.

    ---n3050246-4865516
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه کتابخانه چه در شهر و روستا سرچشمه همیشه جوشان دانش و بصیرت است گفت: کتابخانه پدیده ای وارداتی و لوکس نیست و ایرانیان همیشه با کتاب مانوس بوده اند و کتابخانه های بزرگی داشته اند.
    دکتر علی جنتی با تاکید بر اینکه با این وجود همچنان نیازمند خیز فرهنگی در روستاها هستیم و که با همت روستاییان در حوزه کتاب آغاز شده است گفت: این جشنواره یکی از بزرگترین اتفاقات در توسعه فرهنگی ایران است چرا که هر فعالیتی که در روستا انجام شود خیر آن به همه کشور می رسد.
    وی افزود: هر کتابی که برایر یک روستایی گشوده شود بذر دانایی را در دل جوانان می کارد. بدون تردید همین فعالیت های کوچک در کوتاه مدت، مبنای تولید و توسعه خواهد شد.
    وزیر ارشاد انتخاب پایخت کتاب را شوق انگیز و جذاب توصیف و خاطرنشان کرد: کتاب باید در سبد خانواده ها وارد شده و به متن زندگی بیاید که این جشنواره این تحول را رقم می زند.
    جنتی گفت: این جشنواره یاوآوری می کند که در کنار پایتخت سیاسی می توان، پایتخت کتاب هم داشت تا کتاب در هیاهوهای دنیای معاصرفراموش نشود. همچنین نگاه دنیا را هم به دیپلماسی فرهنگی ایران معطوف می کند تا شاید شهری از ایران پایتخت کتاب جهان شود.
    معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دومین جشنواره معرفی پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب را نهضت مدنی برای رونق کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: جوهره پیشرفت، کتاب است و فرهنگ کتابخوانی است که ایران رو به پیشرفت و الگوی تمدنی نوین را رقم می زند.
    دکتر صالحی افزود: این جشنواره برای این برگزار شد که شهرهای مختلف در ایده ها و برنامه های برتری که ضمانت اجرایی داشته باشد رقابت کنند و فرصتی پدید آورد تا بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در یک هم افزایی در ارتباط با زیرساخت نشر، کتاب و حوزه کتابخوانی به میدان بیایند.
    وی با بیان اینکه در این جشنواره، امروز در ایستگاه دوم در مقایسه با شروع، تفاوت های امیدوارکننده ای مشاهده می شود تاکید کرد: شهرهای شرکت کننده در دوره اول ۶۴ بود که امسال به ۹۹ شهر رسید. تعداد روستای ارائه کننده طرح هم سال اول قبل ۶۴۰ روستا بود و امسال به بیش از ۸۰۰ روستا رسید. همچنین در اولین جشنواره عشایر در گردونه رقابت نبودند و امسال عشایر هم افزوده شدند.
    معاون وزیر ارشاد گفت: امسال برنامه هایی که داوری شدند با دقت و با معیار دقیق تری مورد توجه قرارگرفتند. از شهرهایی که به فینال راه یافتند بازدید میدانی صورت گرفت تا ضمانت اجرایی طرح ها درآینده بررسی شود .
    صالحی تصریح کرد: در دومین دوره، با آشناتر شدن مجموعه های شهری و روستایی، همکاری های بهتر و بیشتری از جانب دستگاه های دولتی انجام شد که این موضوع افق را روشن تر می کند.
    وی در پایان با تاکید بر اینکه این جشنواره فقط رویدادی کلیشه ای نیست و به صورت جدی به دنبال ترویج کتابخوانی در همه نقاط کشور است گفت: سال گذشته اهواز پایتخت کتاب ایران شد و بعد از یک سال وقتی به این شهر می نگریم اتفاقات خوبی افتاده است؛ به عنوان مثال توانسته است در رتبه تولید کتاب از ۲۰ به ۱۰ رسیده و تیتراژ کتاب نیز بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
    رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه افتخار دولت دکتر روحانی توجه به عرصه فرهنگ و فرهیختگان است که تبسم و نشاط را بر چهره های انسان های بزرگ نشانده است گفت: بدون اغراق، دو سال و اندی خدمات دکتر جنتی منشأ خدمات زیادی بوده است که رضایت اکثریت اغلب اصحاب فرهنگ و هنر را رقم زده است.
    دکتر صالحی امیری افزود: اولین دستاورد جشنواره ایجاد انگیزش برای شهرها و روستاها درحوزه نشر بود که تمرکز غیر منطقی را از تهران از بین برد وکم انگاری شهرستان ها از میان رفت.
    وی با اشاره به اینکه ایران بزرگ در سال ۱۳۹۵ می تواند پایتخت کتاب جهان شود و این نشان دهنده توزیع عادلانه امکانات فرهنگی است، افزود: رویکرد پای کار آمدن همه ظرفیت های مدنی که تاکنون دیده نمی شدند از دیگر برکات جشنواره معرفی پایتخت کتاب است.
    مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاکید کرد: استراژی دولت گسترش عرصه تولی گری و کاهش عرصه تصدی گری است که بر اساس آن باید بخشی از مسئولیت های اجرایی به اصحاب فرهنگ و نهادهای صنفی و مردم واگذار کرد

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.