سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2000 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دردسرهای شهروندان و دامداران دارابی با تغییر کاربری میدان دام

    شناسه : 12305 ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 543 بازدید ارسال توسط :

     تغییر کاربری و تعطیلی میدان عرضه دام در شهر داراب طی حدود یکسال گذشته برای شهروندان و دامداران دردسرساز شده است چرا که در نبود مکانی بهداشتی و تحت نظارت، دامداران ناگزیر به فروش دام در محدوده شهر و یا جاده‌های اصلی شده‌اند. به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از ایرنا؛ فروش دام در […]

    دردسرهای شهروندان و دامداران دارابی با تغییر کاربری میدان دام
    پ
    پ

     تغییر کاربری و تعطیلی میدان عرضه دام در شهر داراب طی حدود یکسال گذشته برای شهروندان و دامداران دردسرساز شده است چرا که در نبود مکانی بهداشتی و تحت نظارت، دامداران ناگزیر به فروش دام در محدوده شهر و یا جاده‌های اصلی شده‌اند.

    به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از ایرنا؛ فروش دام در چند نقطه شهر داراب از جمله چهارراه آزادی، بازار، روبروی بانک ملی شعبه بهشتی، روبروی مسافرخانه و همچنین در حاشیه جاده اصلی داراب – فسارود و جاده جنت شهر – اسلام آباد سبب نارضایتی کسبه دارای مجوز فعالیت صنفی در این مناطق شده است.
    از سوی دیگر، عرضه این دام ها بدون نظارت دامپزشکی می تواند مشکلاتی را برای سلامت مردم ایجاد کند.

    تعدادی از اهالی جنوب شهر داراب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام نارضایتی خود از این وضعیت گفتند: بارها نگرانی خود را در زمینه مشکلات بهداشتی فروش دام زنده در شهر اعلام کرده‌ایم اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
    آنها در این باره گفتند: فروش دام در شهر داراب از نظر بهداشتی خطرناک است و گاها مشکلاتی از قبیل انتقال بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وجود دارد.

    یکی از دامداران شهر داراب نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکسالی است که تغییر کاربری و تعطیلی میدان عرضه دام در شهرستان داراب سبب شده است که دامداران مجبور شوند دام‌های زنده خود را در سطح شهر و یا در کنار جاده‌های اصلی این شهرستان عرضه کنند و در این میان، برخی برای فروش بیشتر دام‌های خود مجبور به قاچاق نیز شده‌اند.
    اصغر افشار جویانی افزود: تعطیلی میدان عرضه دام سبب افزایش قاچاق دام زنده به شهرها و کشورهای اطراف شده است.
    وی ادامه داد: به دلیل انتقال غیرقانونی دام، در برخی موارد دامداران این شهرستان به عنوان قاچاقچی دستگیر و احشام آنها نیز توقیف شده است؛ این شرایط، خسارات جبران ناپذیری به این قشر از جامعه وارد می‌کند.
    وی گفت: میدان عرضه دام داراب با مساحت ۱۰ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ به شخصی واگذار شده بود که پارسال با نقل و انتقال این ملک به فرد دیگری، این ملک به تجاری تغییر کاربری یافته است.

    محمد مرادیان رئیس دامپزشکی داراب هم در این باره گفت: چندین بار به مسئولان مرتبط و این دامداران در خصوص فروش غیرقانونی دام‌های زنده در شهر و حاشیه شهر داراب تذکر داده شده است ولی متاسفانه به دلیل نبود میدان عرضه دام، آنها مجبور هستند دام‌های خود را در کنار جاده به فروش برسانند.

    رستگار مسئول امور اراضی شهرستان داراب نیز گفت: پرونده تخلفی در خصوص مکان سابق عرضه دام در این شهر تشکیل و به کمیسیون ماده ۳۳ ارجاع داده شده است و منتظر اعلام نظر این کمیسیون هستیم.
    معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس و رئیس جهاد کشاورزی داراب هم بر این باور است: فروش و تخریب میدان عرضه دام داراب تخلف محسوب می‌شود.
    وی ادامه داد:‌ گزارش تخلف در زمینه ساخت و سازهای صورت گرفته در این مکان را به مراجع استانی گزارش داده‌ایم و پروانه فعالیت مجری طرح را باطل کرده‌ایم.

    با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با رئیس مرکز بهداشت شهرستان داراب، وی موفق به گفت‌وگو با وی در این زمینه نشد.

    در این میان، نصراله سلامی نژاد شهردار داراب گفت: ما به عنوان سد معبر با این قضیه برخورد می کنیم ولی این موضوع مشکل را ریشه ای حل نخواهد کرد.

    جابر نظافت دادستان داراب نیز می گوید: تا به امروز هیچ کدام از دستگاههای نظارتی و بهداشتی برای پیگیری این موضوع به اینجانب مراجعه نکرده اند.

    محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی هم در این باره به خبرنگار ما گفت: این تصرف و تخریب حدود یکسال است که در داراب اتفاق افتاده ولی هیچ برخورد قانونی با آن صورت نگرفته است؛ انتظار است اداره منابع طبیعی پنج هکتار از اراضی را در خارج شهر داراب برای رفع این مشکل اختصاص دهد.

    اصغر فرودی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه داراب هم گفت: مستندات مربوط به مکاتبات صورت گرفته در یکسال گذشته این فرمانداری با دستگاه‌های متولی وجود دارد و باید کمیسیون ماده ۳۳ استان فارس هر چه سریعتر با هدف بررسی این پرونده تشکیل و موضوع، تعیین تکلیف شود.

    ماده ۳۳ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به نظارت بر اجرای طرحهای کشاورزی و دامپروری و سایر طرح‌های غیرکشاورزی و همچنین اراضی واگذاری اشاره دارد.
    بر این اساس، به منظور تشخیص تعلل یا تخلف و عذر موجه مجریان طرحها از مفاد قرارداد و تعیین درصد عملیات انجام شده طرحهای مزبور در هر استان هیأت سه نفره نظارت با حکم وزیر جهاد کشاورزی، مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و یک نفر کارشناس در رشته مربوط به طرح تشکیل می‌شود و در موارد خلاف بیّن نسبت به فسخ یا تمدید و تعیین مهلت و یا استرداد زمین تصمیم گیری خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.