شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دادستان داراب: مردم مواظب باشند؛ برخی با هک کردن واتساپ و اینستاگرام کلاهبرداری می کنند/ افزایش تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در داراب

    شناسه : 8980 ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴ 1970 بازدید ارسال توسط :

      دادستان داراب گفت: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد پرونده های ورودی به دادگستری داراب ۱۱۵۱ پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ دادستان داراب در نشست خبری با خبرنگاران؛ برخی از فعالیت های حوزه قضایی شهرستان داراب را تشریح کرد. وی […]

    دادستان داراب: مردم مواظب باشند؛ برخی با هک کردن واتساپ و اینستاگرام کلاهبرداری می کنند/ افزایش تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در داراب
    پ
    پ

     

    دادستان داراب گفت: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد پرونده های ورودی به دادگستری داراب ۱۱۵۱ پرونده نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ دادستان داراب در نشست خبری با خبرنگاران؛ برخی از فعالیت های حوزه قضایی شهرستان داراب را تشریح کرد. وی با هشدار به مردم در خصوص کلاهبرداری های اینترنتی و فضای مجازی گفت: یکی از معضلاتی که امروزه در شهرستان داراب خیلی  به ما فشار وارد می کند جرایم رایانه ای است که افزایش بسیار زیادی دارد. کسانی هستند که هر روز مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار می گیرند.

    وی به نمونه هایی از کلاهبرداری در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برخی از طریق هک کردن واتساپ و اینستاگرام اقدام به کلاهبرداری می کنند. افراد کلاهبردار به یک نفر زنگ می زنند و اصرار می کنند که شما با او تماس گرفته اید پس از چند روز از طریق شماره فرد مورد نظر اقدام به ایجاد واتساپ کرده مجددا تماس گرفته و ادعای خود مبنی بر تماس از طرق وی را تکرار می کنند و برای اثبات ادعای خود به وی می گویند که هم اکنون یک کد واتساپ برای شما ارسال شده است، این کد را از فرد مورد نظر می گیرند و واتساپ جعلی خودشان را می سازند بعد با همین شماره واتساپ به دوستان فرد مورد نظر پیام می دهند که من به پول نیاز دارم؛ متأسفانه مشاهده شده که عده ای از دوستان وی هم بنا به روابط دوستانه ای که داشته اند به حساب او پول واریز کرده اند بعد  یکی از دوستانش به او زنگ می زند و می گوید من به حسابت پول واریز کرده ام و فرد می گوید من درخواست پول نداشتم. بنابراین مردم باید هوشیار باشند و فریب این گونه افراد شیاد و کلاهبردار را نخورند.

    صادقی با برشمردن برخی جرائم در داراب گفت: قتل به عنوان یکی از مهمترین جرائم  کاهش چشمگیری داشته است و  در ۱٫۵ سال گذشته ۴ قتل داشتیم که قتل های فجیعی نبوده اند که جامعه را متزلزل و یا در مردم وحشت ایجاد کند. این قتل ها بیشتر بخاطر اختلاف حساب و کتاب بوده یا پدری که بخاطر آزار و اذیت های فرزند معتادش  او را به قتل رسانده بود؛ هر چهار قتل کشف شدو این نشان داد که امنیت در شهرستان داراب بسیار بالاست.

    وی افزود: بر اساس آمار استان قبلا بیشترین آمار جرائم مربوط به توهین به افراد عادی بود که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته۷۵ درصد کاهش داشته؛ ضرب و شتم عمدی ۱۶٫۹ درصد، سرقت که همیشه داراب  بیشترین سرقت داشته و هر ساله افزایش می یافت به میزان ۱۹٫۶ درصد، اما ایجاد  صدمه غیر عمدی  ناشی از تصادفات ۴۲٫۶ درصد، نگهداری و مالکیت مواد مخدر کم و جزیی ۱۱٫۷ درصد، تخریب اموال منقول و غیر منقول ۲۶ درصد کاهش داشته اند  ولی در حمل مواد مخدر ۱۹٫۶ درصد افزایش داشتیم یعنی کشفیات مواد مخدر بیشتر بوده است.  همچنین مزاحمت ملکی ۸٫۱ در صد، ورود به منزل و ملک دیگری ۲۰٫۱ کاهش داشتیم. وارده پرونده های ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود۱۱۵۱ پرونده کاهش داشته است که اینهم ناشی از همکاری مردم برای  پیشگیری از وقوع جرم  و تلاش پرسنل نیروی انتظامی  و اعضا شورای تأمین بوده، مردم و رسانه ها در اطلاع رسانی به موقع بوده است.

    صادقی عدم وجود پلیس فتا در داراب را یک مشکل دانست و افزود: با اینکه امروزه جرم از فضای حقیقی به فضای مجازی آمده است و افزایش زیادی هم داشته اما در داراب پلیس فتا نداریم؛ به همین دلیل مکلف هستیم پرونده ها را به شیراز بفرستیم.متأسفانه تا پلیس فتا شیراز پیگیری کند و نتیجه را به ما اعلام کند  روند طولانی می شود. از طرفی عمده کلاهبرداران ساکن کرمانشاه، تبریز و شهرهای دور و خیلی زرنگ هستند و مبالغ کمی برمی دارند تا دسترسی به آنها سخت شود.

    وی اطمینان به درگاه پرداختی اینترنتی را مهم دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که سایت جعلی شیپور یا بازار یا هر سایت خرید و فروش دیگری گذاشتند و مثلا موبایل ۱۲ میلیون تومانی را ۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته بود، یک نفر از داراب وسوسه می شود و پول به حساب او واریز می کند و بعد کلاهبردار بدون اینکه جنس را تحویل دهد گوشی خود را خاموش کرده بود. این مهم است که اگر می خواهیم خرید اینترنتی انجام دهیم از درگاه اینترنتی مطمئن خرید کنیم و مطمئن شویم که صفحه جعلی نیست. بهترین راه این است که اول کالا را تحویل بگیرید و بعد  پول واریز کنید.

    دادستان داراب  تغییر رمز دوم بعد از هر خرید اینترنتی را ضروری دانست و گفت: لازم است که هر خریدی که می خواهیم انجام دهیم رمز یا رمز دوم را خودمان وارد کنیم و بعد تغییر بدهیم هرچند بهتر است همان رمزاول هم به صورت دوره ای و با شماره های متفاوت عوض  کرد تا به راحتی نتوانند از حساب پول برداشت کنند.

    صادقی  انتشار تصاویر دیگران بدون رضایت آنها را از مصادیق  جرم دانست و گفت: توهین و تهدید در شبکه های مجازی زیاد شده هم نسبت به مسئولین هم نسبت به اشخاص. انتشار تصاویر دیگران بدون رضایت آنها جرم است.اگرفردی  فیلم یا عکس کسی را منتشر کرد یک تا دو سال زندان می تواند داشته باشد. متأسفانه در اولین دعوایی که می شود طرف می گوید فیلم و عکس تو را دارم و منتشر می کنم. ماده ۷۴۵ می گوید هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی  صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، حبس از ۹۱ روز تا ۲سال و  از ۵  تا ۴۰ میلیون ریال جریمه خواهد شد. متأسفانه مردم ما اطلاعی ندارند و کوچکترین اختلافی که  پیدا می کنند تهدید می شوند؛ یا مثلا حادثه ای اتفاق می افتد در شهرستان یا از مراسم عروسی فیلم می گیرند و منتشر می کنند که همه اینها جرم است و مجازات دارد.

    دادستان داراب در خصوص کلاهبرداری از طریق تلفن و به نمایندگی از صدا و سیما اشاره کرد و  و افزود: از طریق تلفن هم جرم صورت می گیرد؛ مثلا به فردی زنگ می زنند و می گویند از طرف رادیو جوان یا فلان نهاد هستیم و  شما برنده عتبات عالیات شده اید. برای اینکه اعتماد طرف مقابل را جلب کنند می گویند خودت می توانی بروی و پول را از ما بگیری. بعد طرف را خام می کنند و با دستگاه خودپرداز پول واریز می کند و با همین ترفند همه حساب او را خالی می کنند. متأسفانه با استفاده از  سیم کارت های  مفقودی هم جرایم زیادی اتفاق می افتد و معمولا هم قابل شناسایی نیستند.

    صادقی افزایش تولید و مصرف مشروبات الکلی در داراب یکی از مهمترین جرائم رایج در این شهرستان دانست و گفت: متأسفانه  تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی  بسیار زیاد شده است. در روستا تولید و در داراب توزیع بیشتر است. خرما و انگور باغدار فروش نمی رود و او سریع مشروب درست می کند.  امسال بالغ بر ۱۰۰۰ لیتر کشفیات مشروبات الکلی  داشتیم  اما سال گذشته تا پایان سال کشفیات بیشتر بود.

    وی عدم آگاهی مردم از جرایم مشروبات الکلی را عامل مهمی در افزایش تولید عنوان کرد و گفت: کشف هر لیتر مشروب، سه ماه تا یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق دارد و به ازای هر لیتر ۳۵۰ هزار تومان نیز جریمه می شوند. اگر کسی بفهمد که اگر یک لیتر مشروبات الکلی  از او بگیرند و علاوه بر شلاق و حبس باید ۳۵۰ هزار تومان جریمه بدهد شاید اصلا دنبال آن نرود. اگر بیشتر از ۲۰ لیتر در ماشین یا خانه کشف شود قانونگذار اجازه داده که آن خودرو یا ملک به نفع دولت ضبط شود. متأسفانه جوانان مصرف می کنند و با خودرو به خیابان می روند و باعث صدمه به دیگران می شوند. مصرف مشروبات الکلی بیشتر از سه بار حکم اعدام دارد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.