چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • جشن روز ملی داراب با شکوه و بیادماندنی برگزار شد

    شناسه : 14789 ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸ 577 بازدید ارسال توسط :

    پس از ثبت «روز ملی داراب» در تقویم گردشگری کشور در بهمن ماه ۱۴۰۱ اولین مراسم روز داراب بسیار در خور توجه برگزار شد. این مراسم با حضور مهمانانی چون خانم دکتر جلالی معاون وزارت گردشگری، دکتر نادری عضو هیأت رئیسه مجلس، دکتر عسکری نماینده مردم در مجلس و مدیران استانی و محلی و جمع […]

    جشن روز ملی داراب با شکوه و بیادماندنی برگزار شد
    پ
    پ

    پس از ثبت «روز ملی داراب» در تقویم گردشگری کشور در بهمن ماه ۱۴۰۱ اولین مراسم روز داراب بسیار در خور توجه برگزار شد.

    این مراسم با حضور مهمانانی چون خانم دکتر جلالی معاون وزارت گردشگری، دکتر نادری عضو هیأت رئیسه مجلس، دکتر عسکری نماینده مردم در مجلس و مدیران استانی و محلی و جمع کثیری از مردم در پارک حاشیه ای برگزار گردید.

    نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی ثبت این روز را یک نقطه عطف در تاریخ شهرستان داراب دانست.

    محمد جواد عسکری گفت: با ثبت این روز در تقویم ملی فرصت بی‌نظیری در تمامی حوزه‌ها به ویژه در راستای توسعه فرهنگی و ارتقای صنعت گردشگری بومی شهرستان داراب ایجاد شده است.

    وی با تاکید بر اهمیت حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در رابطه با ارتقاء جایگاه این قشر از جامعه، مطرح کرد: لازم است در ابعاد حقوقی و اجتماعی و همچنین نسبت به ایجاد شرایط لازم در زمینه بازارسازی و بازاریابی عرضه محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اقدامات ویژه‌ای در داخل کشور و در سطح بین‌الملل برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

    نماینده داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به ضرورت بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی با بکارگیری راهکارهای خلاقانه و تمرکز بر ابتکار عمل مدیران، ادامه داد: ارتقای فرهنگ گردشگری و توسعه هدفمند این صنعت با ارائه طرح و برنامه مرتبط با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها موجود و خلق مزیت‌های نسبی در مناطق مختلف کشور و استان فارس به عنوان محور توسعه جنوب ایران نیز می‌تواند این مرز و بوم را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

    وی، تسهیل فرآیند جذب سرمایه در بعد داخلی و بین‌المللی را خواستار شد و گفت: به منظور ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش حجم کمی و ارتقاء شاخص‌های کیفی صنعت گردشگری نیازمند ایجاد سازوکارهای لازم بر مبنای قانون و با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی هستیم.

    فرهاد سعدی در این مراسم طی سخنانی داراب را شهری کهن با پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی طولانی توصیف کرد که ظرفیت های بسیاری برای توسعه در بخش های مختلف دارد.
    وی اماکن تاریخی مذهبی مانند دارابگرد، مسجد سنگی، نقش شاپور، مسجد جامع و دحیه انصاری همچنین جاذبه های گردشگری مانند تنگه رغز، چشمه گلابی و آبشار فدامی را بخشی از جاذبه های گردشگری این شهرستان عنوان کرد و افزود: این شهرستان با وسعت قابل توجه و خاک حاصلخیز شرایط بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد که گندم، ذرت، پنبه، صیفی جات، مرکبات و غیره از جمله تولیدات مرغوبی است که جایگاه بسیار خوبی در بازار استان و حتی کشور دارد.
    نماینده عالی دولت در شهرستان داراب شهروندان این خطه فارس را مردمانی سختکوش، اصیل ، با فرهنگ، جریان شناس و ولایتمدار دانست که در همه صحنه ها حضوری پرشور و موثر دارند.
    سعدی اظهار داشت: مردم داراب شایسته بهترین ها هستند و خدمت به این مردم برای هر مسئولی افتخار است.نماینده عالی دولت اظهار امیدواری کرد با توجه به نامگذاری سال بعنوان رشد تولید و کنترل تورم بتوانیم گامهای موثری در راستای تحقق این شعار برداریم.

    کمال غلامی پور فرد به عنوان نماینده انمن توسعه پایدار به تاریخچه ای از روز داراب اشاره کرد و گفت: شهر دارابگرد به گواه بسیاری از مورخان اولین پایتخت حکومت ساسانیان و اردشیر بابکان، موسس سلسله ساسانیان، نوروز را به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگ تقسیم شده بود؛ نوروز کوچک از یکم تا پنجم فروردین، طبقات عامه به دیدار شاه می آمدند و از ششم فروردین، نزدیکان و خواص به حضور شاه، شرفیاب می شدند.

    وی افزود: با گذشت زمان در طول تاریخ، مردم داراب این رسم کهن و آیین باستانی خود را گرامی داشته و تنها مردمان ایران بزرگ هستند که هر ساله در ایام نوروز علاوه بر ۱۳ فروردین، در پنجمین روز از نوروز در طبیعت همیشه سبز داراب به تفریح می نشینند.

    غلامی پور فرد با بیان اینکه روز ملی داراب در تقویم گردشگری ثبت شده است اظهار داشت: سال گذشته با دعوت نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس از معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی در روز پنجم فروردین ماه و تلاش مسولین شهرستانی جهت جمع آوری و ارسال مدارک و مستندات متقن تاریخی، این روز در تقویم گردشگری کشور، به نام روز ملی داراب ثبت گردید.

    در این مراسم توسط انجمن حامیان از ۵ شخصیت که به داراب تعلق خاطر داشته و موجب ماندگاری نام داراب در کشور و سایر نقاط دنیا شده بودند از جمله شهید دکتر غلامعباس رنجبر، مرحوم حسین آزما، سید ضیا کمانه، مرحوم دکتر قاسم سرفراز و مرحوم حسین سرفراز تجلیل شد.

    همچنین ستاد برگزاری روز داراب از ۴ نفر از ایثارگران و خیرین و از جمله مادر شهید مدافع حرم ابوذر فرحبخش، سردار قنبرزادگان، جلیل مجاهد و حاج احمدشاکر تجلیل نمود.

    قرائت شعر توسط دو نفر از شاعران دارابی، اجرای ورزش باستانی توسط ورزشکاران باستانی کار داراب، اجرای موسیقی سنتی ساز و نقاره توسط نوازندگان محلی و موسیقی پاپ توسط محید اخشابی از جمله برنامه های جنبی این مراسم بود.

    در پایان مراسم هم به قید قرعه به ثبت نام کنندگان در سامانه مراسم؛ ۳ دستگاه موتور سیکلت و ۳ دستگاه دوچرخه تعلق گرفت.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “جشن روز ملی داراب با شکوه و بیادماندنی برگزار شد”
    1. با آرزوی ی سربلندی برای سرزمینم