جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • تکاپوی اصلاح طلبان و اصول گرایان در فاصله هفت ماه تا انتخابات

    شناسه : 348 ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 661 بازدید ارسال توسط :

    دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود و از هم‌اکنون نهادهای مجری و ناظر انتخابات برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده و البته احزاب و جریان‌های سیاسی هم تنور انتخابات را گرم کرده‌اند. به گزارش عصر داراب به […]

    تکاپوی  اصلاح طلبان و اصول گرایان در فاصله هفت ماه تا انتخابات
    پ
    پ

    دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود و از هم‌اکنون نهادهای مجری و ناظر انتخابات برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده و البته احزاب و جریان‌های سیاسی هم تنور انتخابات را گرم کرده‌اند.
    به گزارش عصر داراب به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزای دانشجویان ایران(ایسنا)، رهبر انقلاب از رای مردم به عنوان «حق الناس» یاد کرده و چنین جایگاه والایی را برای مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده اند. همین تعبیر از رای مردم موجب سنگین شدن وظیفه مسولان در پاسداری از حق‌الناس در انتخابات شده است.
    حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان هم با تأکید بر اینکه «باید گذاشت انتخابات شفاف و رقابتی برگزار شود و مردم مطمئن باشند که رأی آنها به عنوان حق‌الناس بر کرسی خواهد نشست، خطاب به فرمانداران و مدیران انتخابات وزارت کشور گفته است که به همه شما به صراحت می‌گویم در ماجرای انتخابات در برابر هیچ حزب، جریان و گروهی مرعوب واقع نشوید و در عین حال در برابر هیچ جریانی نیز مفتون نباشید.» سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات هم تاکید کرده است که در استعلامات انجام گرفته توسط این وزارتخانه برای نامزدهای انتخابات به هیچ وجه جهت‌گیری سیاسی وجود نخواهد داشت.
    برای برگزاری انتخابات، تاکنون ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تشکیل شده و ستادهای انتخابات استانی نیز در حال شکل گیری است البته ستاد امنیت انتخابات نیز به ریاست حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور هم تشکیل شده و قرار است این ستاد در همه استان‌ها نیز شکل بگیرد. تشکیل ستاد امنیت انتخابات از این جهت اهمیت دارد که در یکسال گذشته گروه‌های موسوم به گروه‌ فشار یا خودسر فعال شده و چندین جلسه قانونی گروه‌های سیاسی را برهم زده یا نامه‌های تهدیدآمیز برای جلوگیری از برگزاری این جلسات را امضا و منتشر کرده‌اند. یکی از خواسته‌های اصلی احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی هم از وزیر کشور، تامین امنیت جلسات و میتینگ‌های سیاسی در آستانه برگزای انتخابات است.
    حرکت اصلاحات با فرمان ۹۲
    جدا از اقدامات نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب و تشکل های سیاسی هم در حال تعیین راهبردها و اصول کلی خود و همچنین در حال بازسازی تشکیلاتی برای حضور قدرتمند در عرصه انتخابات هستند.
    جریان اصلاحات که با مدیریت بزرگان خود توانست نقش مثبتی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ داشته باشد و زمینه را برای پیروزی جریان اعتدال فراهم کند، با همان فرمان پیروی از بزرگان خود پیش می رود. اصلاح طلبان اکنون دو شورای بزرگ برای پیگیری مسائل مربوط به انتخابات دارند. یکی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از احزاب بزرگ اصلاح طلب است و دیگری کمیته راهبردی شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات که از مجموعه اشخاص اصلاح طلب به ریاست موسوی لاری تشکیل شده است. البته چندی پیش اختلافی میان این دو شورا ایجاد شده بود که ظاهرا با وساطت بزرگان اصلاحات این اختلافات حل شده است.
    در آخرین جلسه اصلاح طلبان که با حضور سران اصلاحات و اعضای دو شورای هماهنگی اصلاحات و شورای راهبردی برگزار شد، بار دیگر بر راهبردهای کلی اصلاحات تاکید شد.
    هماهنگی و انسجام بیشتر شورای هماهنگی و کمیته راهبردی، تلاش برای دستیابی به یک لیست مشترک در تهران و حوزه های انتخابیه شهرستان‌ها، جذب احزاب و اشخاص اصلاح طلب در شهرستان‌ها، ترجیح افراد صالح اصلاح‌طلب که زمینه رای آوری داشته بر افراد اصلحی که رای ندارند، حمایت از دولت و همچنین تعیین تکلیف نکردن از تهران برای شهرستان‌ها بخشی از این راهبرده است، این تکاپوها در شرایطی اتفاق می‌افتد که هنوز اصلاح طلبان وارد مرحله تعیین مصادیق انتخابات نشده‌اند.
    تکاپوی اصولگرایان برای جبران شکست گذشته
    اصولگرایان که با چندپارگی و تفرق نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را به رقبا واگذار کرده بودند از هم اکنون برای جبران شکست خود به تکاپو افتاده اند. یک اتفاق مثبت برای اصولگرایان این است که براساس ادعای اصولگرایان، جبهه پایداری گزینه «اصلح» را کنار گذاشته و به «صالح مقبول» روی آورده است. همین تغییر مواضع و نتیجه‌گرایی، موجب نزدیکی پایداری به بدنه اصولگرایان شده است. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پایداری به رهبری آیت الله مصباح یزدی بی توجه به نظرات بزرگان اصولگرایی و جامعتین، سعید جلیلی را به عنوان نامزد خود در انتخابات معرفی کرده بود که جلیلی به همراه سایر نامزدهای اصولگرایان نحوه ورود حسن روحانی به پاستور را به نظاره نشستند.
    از سویی علاوه جلسات همگرایی اصولگراییان به ریاست حجت الاسلام تقوی، تاکنون چندین بار میان موتلفه، ایثارگران و پایداری تشکیل شده است که نتیجه آن تهیه سند همگرایی اصولگرایی بوده که قرار است این سند هرگاه که نهایی شد به سایر تشکل‌های اصولگرایی نیز ارائه شود. البته هنوز سازوکار ارتباط اصولگرایان با جامعتین مشخص نشده است.
    محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هم اعضای کمیته‌های ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری را معرفی کرده است. محسن کوهکن رئیس ستاد انتخابات، اسدالله بادامچیان رئیس کمیته سیاسی، محمد نبی حبیبی رئیس کمیته امور استان‌ها، احمد کریمی اصفهانی رئیس کمیته پشتیبانی، ناظمی اردکانی رئیس کمیته برنامه ریزی و میثم زرندی رئیس کمیته روابط عمومی و تبلیغات جبهه پیروان خط امام و رهبری در ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری معرفی شدند.
    جبهه یکتا یکی از تشکل های سیاسی اصولگرایی است که اخیرا اعلام موجودیت کرده است. این جبهه با حضور وزرا و معاونان دولت های نهم و دهم از جمله حمیدرضا حاجی بابایی، سید محمد حسینی، مصطفی نجار، علیرضا علی احمدی، محمد مهدی زاهدی، کامران دانشجو، محمد حسن طریقت منفرد، ‌محمد عباسی، اسد الله عباسی، ‌فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی دولت دهم، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید دولت دهم، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم، ابراهیم عزیزی معاون توسعه و برنامه‌ریزی دولت نهم‌ و همچنین مهرداد بذرپاش تشکیل شده است.
    این تشکل که وابستگی خود را به محمود احمدی نژاد تکدیب کرده با استقبال کلی اصولگرایان مواجه شده است. هر چند معاون سیاسی وزیر کشور گفته است که این تشکل غیر قانونی است، زیرا جبهه هم همانند حزب برای فعالیت سیاسی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید مجوز بگیرد و تاکنون جبهه یکتا هیچ درخواستی به این کمیسیون ارائه نکرده است.
    با وجود ههمه این تکاپوها که در ماه‌های منتهی به انتخابات ازسوی جریان‌های سیاسی طبیعی به نظر می‌رسد ، آنچه در فضای سیاسی کشور نمود دارد این است که اصولگرایان نیز همانند اصلاح طلبان هنوز وارد مرحله تعیین مصادیق خود برای انتخابات نشده‌اند.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.