پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • تصورات اشتباه در استفاده از كلاه ايمني

    شناسه : 2162 ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 852 بازدید ارسال توسط :

    کلاه ایمنی وسیله ای مهم جهت محافظت از سر موتورسوار و کاهش ضربه وارده به آن در حین تصادف می باشد بطوریکه راندن موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی اشتباهی بزرگ می باشد. طی تحقیق انجام شده در ژاپن در مورد تصادفات رخ داده در این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی به این نتیجه رسیده اند که […]

    تصورات اشتباه در استفاده از كلاه ايمني
    پ
    پ

    کلاه ایمنی وسیله ای مهم جهت محافظت از سر موتورسوار و کاهش ضربه وارده به آن در حین تصادف می باشد بطوریکه راندن موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی اشتباهی بزرگ می باشد. طی تحقیق انجام شده در ژاپن در مورد تصادفات رخ داده در این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی به این نتیجه رسیده اند که ۹/۱۷ درصد تصادفات منجر به فوت و ۵/۱۵ درصد تصادفات جرحی را موتورسیکلتها تشکیل می دهند.
    در میان فوت شدگان ۹/۴۸ درصد آنها از ناحیه سر، ۱ درصد از ناحیه صورت و ۲/۸ درصد از ناحیه پا و زانو ضربه دیده اند. این ارقام در مقایسه با آمار مربوط به تصادفات ماشین در سطح خیلی بالایی قرار دارد.

    • كاهش ديد
      طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت استفاده از كلاه اثر سوء بر ميدان ديد ندارد
    • اثر سوء در شنيدن
      طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت اگر چه شدت صوت كاهش ميابد ، كلاه ايمني با كاهش صداي باد ميتواند راننده را در شنيدن صداهاي ترافيكي هشيارتر نمايد

      ساختار کلاه ایمنی
      کلاههای ایمنی بر اساس عملکردشان به ۴ دسته تقسیم می شوند:

    ۱– کلاه ایمنی نیمه که تنها از سر راکب محافظت می کند.

    ۲- کلاه ۴/۳ که از سر و گوشها محافظت می کند 

    ۳- کلاه های جلوباز (Open face) که نسبت به کلاه های قبلی (کلاه ۴/۳) از قسمت های بیشتری از سر محافظت می کنند. به این ۳ نوع کلاه ایمنی، کلاه نیمه (half face) اطلاق می شود.

    ۴- کلاه ایمنی کامل (full face) کلاهی است که تمام سر، گوشها، جمجمه و از قسمت چانه محافظت می کند.

    ثبت دیدگاه

    3 دیدگاه برای “تصورات اشتباه در استفاده از كلاه ايمني”
    1. با عرض ادب و احترام خدمت دوستان عصر داراب
      ضمن تشکر و قدردانی از انعکاس موضوع کلاه ایمنی و تشویق مردم به استفاده از آن فقط یک نکته را جسارتا میبایست به آن توجه نمود و انتظار میرفت نویسنده محترم به آن توجه نماید که ارائه ی آمار و شاخص های کشور ژاپن به نظر بنده ی حقیر قابل استفاده یا استناد در کشور ایران و استان فارس و شهرستان داراب نمیباشد و توقع آن میرفت که نویسنده با یکم تحقیق اینترنتی آمار کشور خودمان یا حتی شهرستان یا استان مربوطه را انعکاس میدادند هرچند صرفا غرض از این مطلب تشویق مردم به استفاده از کلاه ایمنی با تمام دشواری هایی که برای راکب یا موتور سوار دارد بوده است و خیلی هم عالی اما انتظار میرفت به نکته هایی توجه نمود مثلا اینکه فرهنگ رانندگی و حتی وسیله های نقلیه و ایمنی راه ها و… در کشور ژاپن اصلا قابل قیاس با ایران و جامعه ی ما نیست و استفاده از آمار و شاخص آن کشور برای تشویق و ایجاد تلنگر در خواننده جهت استفاده از کلاه ایمنی یا عواقب عدم استفاده از آن صحیح نمیباشد!
      هرچند در اصل مطلب و اخبار و آگاهی آن تفاوتی وجود ندارد و شما به درستی اطلاع رسانی فرمودید ولی ارائه ی آمار داخلی و موثق هم تاثیر اطلاع رسانی را بیشتر میکند هم به نوعی آمار مرگ و میر و جراحات رانندگی خصوصا موتورسواران را در ایران به اطلاع هم وطنان و همشهریان خواهد رساند به طوری که با نگاهی به آمار متوجه خواهیم شد که همین کلاه ایمنی که استفاده از آن برایمان آزار دهنده است گاهی منجی ما خواهد شد و اغراق نیست اگر بگوییم فاصله و حریمی است بین مرگ و زندگی!!!
      با تشکر از دوستان و سردبیر محترم ما چون عصر داراب رو دوست داریم توقع داریم خبرها و مطالبش با دقت تحریر و تدوین بشه و از همه جهت ها درموردش تفکر و گاهی پژوهش انجام بشه تا قابل نشر و قابل استناد باشه!
      خداقوت و عرض خسته نباشید با آرزوی توفیق و پیشرفت روزافزون برای عصرداراب وطنم!!

      • سلام و ممنون از اقای احد ب
        سپاس از نکته سنجی و دقت نظر حضرتعالی، مطلب فوق توسط یکی از متخصصین دلسوز و دست اندرکاران توسعه و استفاده از کلاه ایمنی ارسال شده است. هر چند که مطلب بلحاظ آماری مربوطه ایران نیست اما قرابت نزدیکی با آمارهای کشور ما دارد با همه این اوصاف سعی خواهیم کرد تا در آینده به جهت هشدار به جوانان و فراگیر شدن استفاده از کلاه ایمنی از آمارهای کشور خودمان استفاده کنیم.