جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • بازار آشفته مرغ، از دیر رسیدن خوراک تا دلالی سودجویان

    شناسه : 13543 ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵ 782 بازدید ارسال توسط :

    بازار آشفته مرغ، از دیر رسیدن خوراک تا دلالی سودجویان افسانه قرایی_ خبرنگار پایگاه خبري تحلیلی عصر داراب نیوز: گرانی اقلام مورد نیاز مردم به ویژه مواد غذایی نه تنها تابع عرضه و تقاضا بلکه تابعی از قیمت مواد اولیه و در مورد گوشت و به ویژه گوشت مرغ، تابع نهاده های خوراکی و جوجه […]

    بازار آشفته مرغ، از دیر رسیدن خوراک تا دلالی سودجویان
    پ
    پ

    بازار آشفته مرغ، از دیر رسیدن خوراک تا دلالی سودجویان

    افسانه قرایی_ خبرنگار پایگاه خبري تحلیلی عصر داراب نیوز:

    گرانی اقلام مورد نیاز مردم به ویژه مواد غذایی نه تنها تابع عرضه و تقاضا بلکه تابعی از قیمت مواد اولیه و در مورد گوشت و به ویژه گوشت مرغ، تابع نهاده های خوراکی و جوجه یک روزه و مراقبت های بهداشتی است.

    طی گفتگو با چند تن از فعالان صنعت مرغداری در داراب وضعیت خوراک و دان مرغ بررسی شد.

    به گفته یکی از فعالین مرغداری داراب، یکی از مواردی که سبب افزایش قیمت تمام شده مرغ می شود قیمت جوجه یک روزه است؛ زیرا مرغداران، جوجه ۱ روزه را با دو برابر قیمت مصوب یعنی ۹۰۰۰ تومان خریداری می کنند، در صورتی که باید ۴۰۰۰ تومان خریداری می شد.‌ جوجه های یک روزه از شهرهای دیگر وارد مرغداری می شود اما بدون خوراک می ماند.

    نقص در سامانه تخصیص خوراک طیور هم یکی دیگر از مشکلات مرغداران است، از جمله اینکه خوراک مرغ خیلی دیر و بعد از حدود ۱۰ روز به دست فعالان این صنعت می رسد؛ در بعضی موارد نیز اصلا به دستشان نمی رسد.

    بعضی از فعالان این صنعت با انتقاد از این وضعیت گفتند که تا ۱۰ روز باید به صورت آزاد و از بازار دلالان و واسطه ها خوراک تهیه کنند که این موضوع، یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ است.

    بعضی از فعالان نیز به حجم تخصیص یافته نهاده ها معترض بودند. به عنوان مثال مرغداری با ۳۰ هزار قطعه و با ۱۵۰ تن مصرف، فقط ۸۰ تن خوراک دریافت می کند و این اتفاق باعث می شود مابقی میزان مصرف را از واسطه ها خریداری کند.

    یکی دیگر از مشکلات مرغداران، موضوع بخشنامه های متعدد و یک روزه و تصمیم های خلق الساعه است.‌ بعضی از فعالان با گلایه از این وضعیت، خواستار نظم و انسجام بیشتری در این صنعت بودند.

    به عنوان مثال طی بخشنامه ای اعلام شده بود که به ازای ده درصد افزایش جوجه ریزی، نهاده بیشتری اختصاص می دهند اما این اتفاق رخ نداد و در بخشنامه دیگری این موضوع کنسل شد و خوراکی به دست آنها نرسید.

    یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مرغ مربوط به کشتارگاه هاست؛

    مرغداران، جوجه های ۴۵ تا ۵۰ روزه را با قیمتی که کشتارگاه اعلام می کند می فروشند. در این میان افت کشتار، موضوعی است که کشتارگاه لحاظ می کند و حدود ده درصد از وزن مرغ را کم می کند و بعد محاسبه قیمتی را انجام می دهد.

    جوجه ای به نام آرین و مشکلات آن هم از دیگر مشکلات این صنعت در ماه‌های اخیر بوده است؛

    طی بخشنامه ای از مرغداران درخواست شده تا جوجه آرین پرورش دهند و مشوق هایی از جمله اخذ مجوز مرغداری و همچنین خرید تضمینی مرغ با ۱۰ درصد بیشتر از مرغ های دیگر دریافت کنند.

    طبق گفته بعضی از مرغداران، جوجه آرین اصلاح نژادی نشده و نسبت به دانه ای که مصرف می کند، وزنی پیدا نمی کند و گوشت ندارد. نژادی است که در برابر بیماری ها مقاومت ندارد و مرغ هایی در وزن های مختلف رشد می کنند و پرورش آن، به صرفه نیست.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.