جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • امام جمعه جنت شهر: تکیه به آمریکا و جدایی از علما عوامل موفقیت کودتای ۲۸ مرداد بود

    شناسه : 673 ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۹:۰۶ 853 بازدید ارسال توسط :

    نماز پر شکوه جمعه این هفته در جنت شهر به امامت حجت الاسلام خسروی در مصلی نماز جمعه  این شهر در تاریخ ۲۳ مرداد ماه اقامه شد. به گزارش عصر داراب؛ حجت الاسلام خسروی در خطبه های نماز جمعه با توجه به سالروز کودتای ۲۸ مرداد گفت: دو عامل زمینه کودتای ننگین ۲۸ مرداد را […]

    امام جمعه جنت شهر: تکیه به آمریکا و جدایی از علما عوامل موفقیت کودتای ۲۸ مرداد بود
    پ
    پ

    نماز پر شکوه جمعه این هفته در جنت شهر به امامت حجت الاسلام خسروی در مصلی نماز جمعه  این شهر در تاریخ ۲۳ مرداد ماه اقامه شد.
    به گزارش عصر داراب؛ حجت الاسلام خسروی در خطبه های نماز جمعه با توجه به سالروز کودتای ۲۸ مرداد گفت: دو عامل زمینه کودتای ننگین ۲۸ مرداد را رقم زد.
    وی اولین عامل را اعتماد و تکیه مصدق به آمريكا دانست و افزود: ۶۲ سال از ۲۸ مرداد ۳۲ تا امروز می گذرد، در هر جایی كه مسؤولين این مملکت به آمريكايى‏ها، اعتماد كردند، ضربه خوردند. يك روزى مصدق به آمريكايى‏ها اعتماد كرد، به آن‏ها تكيه كرد، آن‏ها را دوست خود فرض كرد، ماجراى ۲۸ مرداد پيش آمد كه محل كودتا در اختيار آمريكايى‏ها قرار گرفت و حكومت مصدق را سرنگون كردند.
    حجت الاسلام والمسلین خسروی در ادامه بیان داشت: جالب اين است که بدانيد حكومت مصدق كه به‏وسيله آمريكائى‏ها سرنگون شد، هيچگونه خصومتى با آمريكائى‏ها نداشت. او در مقابله با انگليسى‏ها ايستاده بود و به آمريكائى‏ها اعتماد كرده بود؛ اميدوار بود كه آمريكائى‏ها به او كمك كنند؛ با آنها روابط دوستانه‏اى داشت، به آنها اظهار علاقه مى‏كرد، مصدّق اعتماد كرد، سیلی محکمی هم خورد.
    وی خطاب به سیاسیون گفت: این حادثه و گذشته تاریخ ایران برای سیاسیون ما درس بزرگ و عبرت انگیزی است که نباید به مستکبرین و امریکا تکیه کنند، نباید رابطه دوستی و رفاقت صمیمانه برقرار کنند. امروز برخی ازسیاسیون ما به اندازه ای که به استکبار و آمریکا اعتماد دارند به قرآن ندارند؛ چون قرآن می گوید با مستکبرین رابطه دوستی و رفاقت برقرار نکنید، آنها را دوست خود نگیرید و امروز به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا مصداق اَتَمّ استکبار است. اماعده ای روشنفکر غرب زده برخلاف نص صریح قرآن می گویند؛ می شود با آمریکا رابطه دوستی برقرار کرد و می شود اعتماد به آمریکا داشت

    امام جمعه جنت شهر دومین عامل موفقیت این کودتا در ایران را جداشدن مصدق ازعلما دانست و بیان داشت: دكتر مصدق و آيت‏الله كاشانى، دو شخصیت سیاسی با طرز تفكر متفاوت بودند. كاشانى معتقد به مبارزه بر اساس انديشه اسلامى بود، ولى مصدق با همه مسائل، بدون توجه به معيارهاى اسلامى، برخوردى سياسى‏ داشت. مصدق كه با حمايت و همراهى آيت‏الله كاشانى به نخست وزيرى ايران رسيده بود، تا پيش از واقعه سى تير سال ۱۳۳۱، به توصيه‏ها و ديدگاه‏هاى ايشان توجه ويژه داشت. مصدق پس از اين قيام خونين كه با رهبرى حكيمانه آيت‏الله كاشانى و فداكارى‏هاى ملت ايران دوباره به زمامدارى رسيد، روش ديگرى در پيش گرفت.
    امام جمعه جنت شهر در ادامه افزود: مصدق هم‏چنين با طرح شعار جدايى دين از سياست، به‏صراحت از مداخله علما در امور سياسى اظهار نارضايتى مى‏كرد. بدين‏ترتيب، در دولت وى، محدوديت‏هاى آيت‏الله كاشانى بيش از پيش شد تا جايى‏كه مطبوعات، بى‏شرمانه به او توهين كردند و گروه‏هايى از اراذل و اوباش، به خانه‏اش هجوم بردند.
    خسروی به نامه آیت ا… کاشانی به دکتر مصدق اشاره کرد و گفت:آيت‏الله كاشانى در روز ۲۷ مرداد، نامه‏اى به دكتر محمد مصدق نوشت و در آن، با لحن تلخ و شكوه‏آميز، حتمى ‏بودن وقوع كودتا را به ‏دست ژنرال زاهدى مطرح ساخت و با پيشنهاد مذاكره براى مبارزه مشترك، دو تن از يارانش را نزد مصدق فرستاد. در كمال شگفتى، دكتر مصدق پيشنهاد آيت‏الله كاشانى را رد كرد و در پاسخ چنين نوشت: «اينجانب مستظهر به پشتيبانى ملت ايران هستم.» این پاسخ مصدق حکایت از جداشدن او از علما و روحانیت بخصوص آیت الله کاشانی دارد و معنای دیگرش آن است که من به شما و امثال شما نیازی ندارم لذا این دو عامل اساسی زمینه موفقیت کودتای ۲۸ مرداد آمریکا را درایران فراهم کرد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.