جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • از سفینه فضایی تا سقوط بالگرد/ شایعاتی که داراب را در صدر خبرها قرار می دهد

    شناسه : 3478 ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰ 1819 بازدید ارسال توسط :

      عصر داراب – زارعی؛ بهمن  ماه سال ۹۳ بود که شایعه ای در فضای مجازی منشر شد مبنی بر اینکه یک سفینه فضایی در اطراف یکی از روستاهای داراب مشاهده شده، این شایعه با پشتوانه کلیپی چند ثانیه ای در فضای مجازی دست به دست شد تا اینکه از مرزهای داراب  فراتر رفت و […]

    از سفینه فضایی تا سقوط  بالگرد/ شایعاتی که داراب را در صدر خبرها قرار می دهد
    پ
    پ

     

    عصر داراب – زارعی؛ بهمن  ماه سال ۹۳ بود که شایعه ای در فضای مجازی منشر شد مبنی بر اینکه یک سفینه فضایی در اطراف یکی از روستاهای داراب مشاهده شده، این شایعه با پشتوانه کلیپی چند ثانیه ای در فضای مجازی دست به دست شد تا اینکه از مرزهای داراب  فراتر رفت و به سراسر کشور رسید. این شایعه تا به آنجا پیش رفت که نه تنها بسیاری از سایت های خبری را درگیر کرد بلکه اگر اشتباه نکنم به صدا و سیما و خبر ۲۰:۳۰ هم رسید. غافل از اینکه این کلیپ از طریق یک نرم افزار ساخته شده بود و بعدها  فرم های متعدد آن تولید و منتشر شد. اما هرچه بود قدرت فضای مجازی را بیشتر نشان داد هر چند به زعم عده ای همین شایعه کمک کرد تا نام داراب تیتر اول بسیاری از خبرگزاری ها شده و حداقل هموطنان ما بیشتر کنجکاو شوند که داراب کجای عالم قرار دارد که در میان اینهمه شهر مهم و بزرگ، سفینه ای به این بزرگی باید در داراب مشاهده شود و مثلا در تهران کسی چنین اعجوبه ای را نبیبند و یا دشمنان ما که کم هم نیستند چرا داراب را هدف قرار داداه اند و برای جاسوسی به نقاط استراتژیک تر کشور نرفته اند. به هر حال هر  این قضیه قدرت فضای مجازی را حتی در گول زدن و فریب رسانه های مهم کشور را هم نشان داد.

    اما شایعه اخیر که مبنی بر سقوط بالگرد و یا هواپیما  در منطقه گدار پنبه  از توابع بخش رستاق بود نه تنها اذهان مردم را مشوش کرد و نگرانی هایی را بوجود آورد بلکه موجب شد تا ستاد بحران در شهرستان داراب تشکیل شده و اقدامات جدی برای مقابله با بحران احتمالی که گمان می رفت تعدادی کشته به همراه داشته باشد را انجام شود. از جمله این اقدامات اعزام اکیپ های امدادی به همراه وسایل و تجهیزات پزشکی و گروه های مردمی و کوهنوردان به منطقه بود. همزمانی این شایعه با آتش سوزی در جنگل های منطقه گدار پنبه احتمال وقوع حادثه را بیشتر می کرد. این شایعه نیز با توجه به اینکه احتمال می رفت سقوط بالگرد یا هواپیمای مسافربری در آن مطرح شده بود با شدت بیشتری در فضای مجازی گسترش یافت و باز هم تیتر یک و یا یکی از مهمترین تیترهای خبری در سایت ها و خبرگزاری های بزرگ و کوچک کشور شود همزمان رسانه های مهم از جمله صدا و سیمای فارس و طی تماس با رئیس ستاد بحران استانداری فارس و فرماندار داراب جویای اصل ماجرا شدند که خوشبختانه هر دو نفر از دامن زدن به شایعه خودداری کرده و اظهار نظر نهایی را موکول به انجام تحقیقات بیشتر نمودند و در نهایت هر گونه سقوط بالگرد  یا هواپیما را تکذیب کردند.

    در جریان این شایعه  سه استان فارس، کرمان و هرمزگان با توجه به اینکه منطقه مرزی مشترک و نزدیک به هم دارند درگیر بودند و اکیپ های امدادی و جستجو از هر ۳ استان به منطقه اعزام شدند. اما آنچه بیشتر در در رسانه ها انعکاس داشت وقوع حادثه در منطقه داراب بود.

    نبود احساس مسوولیت در کسانی که چنین شایعه ای را در فضای مجازی منتشر کردند باعث شد تا ستاد بحران شهرستان داراب محکی بخورد و نشان داد که احساس مسوولیت مردم و مسوولین در قبال چنین بحران هایی تا چه اندازه است که خوشبختانه در این مورد خاص بنظر می رسد همه دست اندرکاران اعم از مردم و مسوولین در چپنین مواردی ریسک نکرده و  برای رویارویی با  بحران های اینچنینی آمادگی دارند. در این میان سهم گروه های امدادی هلا احمر، کوهنوردان، نیروهای مردمی شهرستان و مردم منطقه  در کنار مدیریت مسوولانه بخشداری رستاق و فرمانداری داراب قابل تقدیر است.

    طبق برخی گزارشات همه گروه های تجسس اعم از مردمی و اداری  از غروب روز دوشنبه ۲۴ خرداد که این شایعه دامن زده شد علیرغم صعب العبور بودن منطقه نه تنها  اقدام به خاموش کردن آتشی که به جان درختان جنگلی افتاده بود نمودند بلکه  برای اطمینان کامل از عدم وقوع هر گونه حادثه  از پاسی از شب  تا صبح روز  سه شنبه ۲۵ خرداد و روشن شدن هوا تا نزدیکی های ظهر به جستجو ادامه داه و پس از اطمینان از اینکه هیچگونه شئ پرنده ای   در آنجا سقوط نکرده  منطقه را ترک کردند.

    گر چه این شایعه نیز بار دیگر داراب را درصدر اخبار رسانه ها قرار داد اما باز هم  نشان داد که چگونه می توان با استفاده از فضای مجازی در اندک زمانی جو جامعه را  ملتهب نمود و هزینه های فراوان مادی و معنوی  را برای مردم و دولت بوجود آورد.

    متأسفانه اصل این ماجرا از اظهار نظر یکی از اهالی  بومی مبنی بر دیدن شئئ در آسمان منطقه شروع شده که بدلیل همزمانی با آتش سوزی در جنگل به یقین تبدیل می شود که لابد  بالگرد و یا هواپیمایی در منطقه سقوط کرده که موجب آتش سوزی شده است، این توهم نابجا کم کم وارد فضای مجازی و بطور گستر ده ای منتشر شده و دامنه آن به خبرگزاری ها و رسانه های دیگر می رسد به گونه ای صدها رسانه آنرا پوشش خبری می دهند.

     

    02500سقوط هلیکوپتر آپاچی

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “از سفینه فضایی تا سقوط بالگرد/ شایعاتی که داراب را در صدر خبرها قرار می دهد”
    1. هنگ تو هنگ شدیم ما